تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۴

تهران - ایرنا - یك روزنامه صهیونیستی از وحشت مقام های این رژیم پیرامون تعداد روزافزون نامزدهای دمكرات ریاست جمهوری آمریكا كه وعده بازگشت به برجام می دهند، خبر داد و از آن به «سناریوی كابوس سیاسی» تعبیر كرد.

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مطلبی نوشت: این نگرانی با احتمال بازگشت آمریكا به برجام و احتمال قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در متن سیاست داخلی ایالات متحده در جریان یك رقابت انتخاباتی شدید و اختلاف افكن ارتباط دارد.
مقام های صهیونیستی كه با هاآراتص گفت و گو كرده اند از این نگرانی به «سناریوی كابوس سیاسی» رژیم صهیونیستی تعبیر كرده اند كه در آن این رژیم به رقابت های انتخابات آمریكا كشانده می شود چراكه مقام های آن از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره برجام اظهارنظر خواهند كرد.
«ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن در نشست ماه گذشته «كمیته روابط عمومی آمریكا و اسرائیل (آیپك)» نگرانی از این موضوع را اینگونه انعكاس داد: برخی رهبران (آمریكایی) خواستار بازگشت به این توافق هستند و این چیزی است كه باید به عنوان عملی كاملا غیرقابل قبول نگریسته شود.
در ماه های گذشته دستكم 6 نامزد دمكرات ریاست جمهوری سال 2020 آمریكا شامل برنی سندرز، الیزابت وارن، كامله هریس، امی كلوبوچار، تولسی گابارد و جولیان كاسترو حمایت خود را از بازگشت به برجام اعلام كرده اند.
انتظار می رود دیگر نامزدهای دمكرات همچون جو بایدن معاون باراك اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریكا كه توافق هسته ای در زمان او امضا شد و «بتو اورورك» عضو پیشین كنگره كه به برجام رای موافق داد نیز به جمع حامیان این توافق بپیوندند.
با شروع حمایت نامزدهای دمكرات ریاست جمهوری آمریكا از بازگشت این كشور به برجام، كمیته ملی دمكرات ها قطعنامه ای تصویب كرد كه از رئیس جمهوری بعدی آمریكا می خواست پایبندی به برجام را از سر بگیرد.
روزنامه هاآرتص در ادامه مطلب به هدایت جریان حمایت از بازگشت آمریكا به برجام از سوی گروه های جناح چپ اشاره كرد و از سازمان پیشرو «جی استریت» كه حامی كمپینی برای ترغیب نامزدهای ریاست جمهوری ایالات متحده برای بازگشت به این توافق است، نام برد.
این سازمان كه یهودی های طرفدار صلح فلسطین و اسرائیل بنیانگذار آن بوده اند، با راه اندازی كمپینی از مردم آمریكا خواسته است با امضای آن از رئیس جمهوری بعدی كشورشان بخواهند كه به برجام بازگردد. این سازمان همچنین نامزدهایی را كه وعده بازگشت به برجام می دهند پیگیری می كند.
براساس گزارش هاآرتص، حمایت فزآینده از برجام در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریكا دو نگرانی عمده را در رژیم صهیونیستی به دنبال داشته است. نگرانی بلندمدت، ترس صهیونیست ها از وارونه شدن سیاست ضدایرانی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا از سوی رئیس جمهوری بعدی دمكرات است.
اما نگرانی كوتاه مدتی مقام های صهیونیست این است كه موضع گیری آن ها علیه برجام در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری آمریكا، حمایت از نامزدی خاص و دخالت در امور داخلی واشنگتن به شمار آید.
یك مقام صهیونیست كه خواست نامش فاش نشود به هاآرتص گفت كه ترامپ و دیگر جمهوریخواهان از كوچكترین اظهارنظر مقام های رژیم اسرائیل درباره برجام به نفع خودشان استفاده خواهند كرد و در عین حال سكوت صهیونیست ها در این باره از نظر آمریكایی ها دورویی خواهد بود، چراكه موضع دولت آمریكا در این باره كاملا روشن است.
وعده بازگشت به برجام آیپك را نیز در موضعی پیچیده قرار خواهد داد؛ زیرا این سازمان می خواهد در میانه حمایت فزآینده از توافق ایران پشتیبانی هر دو جناح را از رژیم صهیونیستی حفظ كند.
سیاست این لابی صهیونیست مستقر در واشنگتن همسویی با رژیم اسرائیل و در عین حال بی طرف ماندن در رقابت های سیاسی آمریكا است و از این رو، رقابت میان ترامپ ایران ستیز با یك دمكرات خواهان بازگشت به برجام برای آن ها دشوار خواهد بود.
شبد**9416**1379