تهران- ایرنا- معاون توسعه صندوق نوآوری وشكوفایی ریاست جمهوری از تصویب بسته حمایتی ویژه شتاب دهنده‌ها در این صندوق خبر داد و كلیات آن را تشریح كرد.

به گزارش روزسه شنبه گروه علمی ایرنا از صندوق نوآوری وشكوفایی ریاست جمهوری، «سیاوش ملكی‌فر» در نشست شتاب ‌دهنده‌های دانش بنیان با بیان اینكه صندوق نوآوری و شكوفایی برنامه‌های ویژه‌ای برای حمایت از شتاب دهنده‌ها دارد، گفت: بیشتر نگاه ما به شتاب دهنده‌ها به عنوان بازیگرانی است كه جریان توسعه شركت‌های كوچك و متوسط فناور محور را تقویت می‌كنند.
وی با اشاره به حضورمدیران سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در این نشست، ابراز كرد: این سازمان به نیابت از شهرداری تهران برای حمایت از شتاب دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه شهر هوشمند و شهرهای آینده برنامه‌هایی دارد كه امیدوارم با كمك و همكاری همدیگر بتوانیم كارهای خوبی در این حوزه انجام دهیم.
ملكی‌فر در ادامه با اشاره به سرفصل‌های برنامه حمایتی صندوق نوآوری و شكوفایی ریاست جمهوری از شتاب دهنده‌ها، گفت: صندوق نوآوری و شكوفایی به لحاظ قانونی برای حمایت از شتاب دهند‌ه ها محدودیت‌هایی دارد زیرا صرفا موظف است به شركت‌های دانش بنیان خدمات ارایه كند اما اگر شتاب دهنده‌ها، دانش بنیان شوند این مسئله كاملا مقدور و ممكن است و دست ما نیز برای حمایت بازتر خواهد بود.
معاون توسعه صندوق نوآوری وشكوفایی با بیان اینكه شهرداری محدودیت‌های ما را ندارد و قید دانش بنیان بودن برای حمایت از شتاب دهنده‌ها مهم نیست، خاطرنشان كرد: البته شتاب دهنده‌های غیردانش بنیان هم به صورت غیرمستقیم می‌توانند از حمایت‌های صندوق نوآوری و شكوفایی بهره‌مند شوند.
ملكی‌فر با بیان اینكه هم‌اكنون فرم‌های دریافت تسهیلات برای شتاب دهنده‌ها درحال تنظیم است، عنوان كرد: صندوق نوآوری و شكوفایی پیشتر برنامه خاصی برای حمایت از شتاب دهنده‌ها نداشت اما خوشبختانه در دوره جدید كلیت این بسته حمایتی در هیات عامل صندوق نوآوری و شكوفایی به تصویب رسیده است.

*** كلیات بسته حمایتی از شتاب دهنده‌ها
معاون توسعه صندوق نوآوری و شكوفایی در ادامه با اشاره به كلیات این بسته حمایتی، گفت: تامین 70 درصد مبلغ ودیعه رهن محل استقرار شتاب دهنده‌ها به مدت 5 سال بدون كارمزد و سود، یكی از این روش‌های حمایتی است و مزیتش این است كه این ودیعه، وثیقه نیز محسوب می‌شود و نیازی به وثیقه ندارد. یعنی اگر یك شتاب دهنده برای استقرار نیاز به یك میلیارد تومان ودیعه داشته باشد، كافی است 300 میلیون تومان از آن را خود پرداخت كند و 700 میلیون تومان دیگر را صندوق تامین می‌كند و در قرارداد، شتاب دهنده مستاجر خواهد بود نه صندوق.
وی دومین شیوه حمایت صندوق نوآوری و شكوفایی از شتاب دهنده‌ها را تسهیلات ارزان قیمت به منظور بازسازی، مرمت و آماده‌سازی فضای استقرار برشمرد و افزود: روش دیگر حمایتی كه در این بسته پیش‌بینی شده، تسهیلات ارزان قیمت برای تجهیز فضای استقرار شتاب دهنده‌ها است كه طبیعتا چون تسهیلات است شامل سود، ضمانت، وثیقه و بازپرداخت می‌شود.
ملكی فر به موضوع تامین سرمایه خطرپذیر نیز اشاره كرد و گفت: در این زمینه وقتی شتاب دهنده‌ها به عنوان سیدمانی از صندوق تسهیلات بگیرند پذیرش ریسك با خود شتاب دهنده‌هاست؛ این روش مانند وام گرفتن از بانك است با این تفاوت كه این وام كم‌بهره است اما زمانی كه شتاب دهنده‌ها از مرحله سیدمانی عبوركردند، دراین روش رویكرد مستقیم را حذف كرده‌ایم. البته صندوق با هیچ كدام از بازیگران اكوسیستم دانش بنیان به صورت مستقیم وارد دیالوگ نخواهد شد. به نظرم این به نفع همه است چون صندوق، وی‌سی(سرمایه‌گذاری جسورانه) نیست و تا جایگاه صندوق سرمایه گذاری جسورانه فاصله دارد لذا ما باید وی‌سی‌های فعال كشور را تقویت كنیم.
ملكی‌فر خاطرنشان كرد: صندوق نوآوری و شكوفایی با صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی به عنوان عوامل و كارگزاران بحث وی‌سی همكاری می‌كند.
معاون صندوق نوآوری و شكوفایی خاطرنشان كرد: شركت‌های دانش بنیان و شتاب دهنده‌های بزرگ در مواردی كه نیاز به تسهیلات با اعداد بزرگتر دارند، كافی است به صندوق‌های جسورانه بورسی یا صندوق‌های پژوهش و فناوری مراجعه كنند و از آنها كمك بگیرند و در قالب مشاركت از منابع صندوق نوآوری و شكوفایی استفاده كنند.
وی به موضوع توانمندسازی به عنوان یكی دیگر از خدمات صندوق نوآوری و شكوفایی اشاره كرد و گفت: این خدمت فقط به شركت‌های دانش بنیان اختصاص دارد و اگر شتاب دهنده‌ای دانش بنیان نباشد، نمی‌تواند از این خدمات استفاده كند. این كمك‌های خرد بلاعوض است یعنی نه بازپرداخت دارد، نه وثیقه می‌خواهد اما به صورت وجه نقد نیست و شامل آموزش، مشاوره، بحث‌های بازاریابی، حضور در نمایشگاه‌ها و دریافت گواهی‌نامه‌ها و استانداردها است.
وی در پایان خطاب به شتاب دهنده‌ها گفت: صندوق نوآوری و شكوفایی سالن‌هایی را در مجتمع شكوفایی شركت های دانش بنیان در اختیار دارد كه می‌تواند به صورت رایگان و یا با تخفیف‌های خوب در بازده‌های زمانی یك تا سه روزه در اختیار شتاب دهنده‌ها قرار دهد.
علمی ** 9340**1485