تهران- ایرنا- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: این سازمان با همكاری پژوهشكده علوم و فرهنگ اسلامی بنا دارد با برگزاری همایشی به بحث و ارائه دستاوردهای علمی درباره نظریه علم اسلامی و كاربست آن در نظام آموزش و پرورش بپردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم روز سه‌شنبه در نشست خبری، با بیان اینكه این همایش پنجم اردیبهشت ماه در مركز همایش های غدیر برگزار می‌شود، اظهار داشت: پس از گذشت 9 سال از امضای تفاهم نامه میان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و پژوهشكده علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تلاش های علمی محققان و صاحب نظران حوزوی، دانشگاهی و آموزش و پرورش با تاكید بر محتوای آموزشی نظام تعلیم و تربیت به نتیجه رسید كه در این همایش ارائه می شود.
وی تصریح كرد: یكی از انتقادهای عمیق و درستی كه از نظام محتوایی آموزش و پرورش می شود، مبتنی نبودن كتاب ها و مفاهیم درسی بر دانش اسلامی و ابهام در این عرصه است.
ذوعلم اضافه كرد: اگر در مبانی نظری تحول، مباحث معرفت شناسی مطرح می شود به این دلیل است كه این مباحث در برنامه ملی درسی خود را نشان دهد و جهت گیری دانش یادگیری در نظام تعلیم و تربیت درست و مبتنی بر فلسفه باشد.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: این همایش با پیام آیت الله جوادی آملی آغاز می شود و در ادامه دو نشست تخصصی مباحث نظریه علم اسلامی و كاربست آن در نظام آموزش و پرورش با حضور محققان و صاحب نظران مورد بررسی قرار می گیرد.
ذوعلم اظهار داشت: در این همایش تلاش بر این است دانشگاه ها و حوزه های علمیه در یك تعامل متقابل برای حل مسائل مبنایی آموزش و پرورش و آنچه كه در برنامه ریزی درسی و جهت گیری محتوایی و نظری باید محقق شود، قرار گیرند.
به گفته وی انجمن های علمی، حوزوی و دانشگاهی باید خود را مسئول تغذیه و حمایت علمی از تعلیم و تربیت بدانند؛ زیرا بدون این هم فكری به آموزش و پرورش مطلوب دست پیدا نخواهیم كرد.
وی اضافه كرد: در ادامه این همایش 13 اثر علمی كه در مدت 9 سال تلاش و پژوهش های پژوهشكده علوم و فرهنگ اسلامی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی ناظر بر مسائل آموزش و پرورش به نتیجه رسیده، رونمایی می شود.
ذوعلم یادآورشد: این سازمان بر اساس مواضع خود، برنامه درسی ملی را مبنا قرار داده و تلاش كرده تا نگاه معنوی به طبیعت و حاكمیت سنت های الهی در ساز و كارهای قانونمند هستی و توجه به عقل، معرفت دینی و معارف اسلامی را در حد فهم دانش آموزان در طول 12 سال تحصیلی به آنها منتقل كرده و آسیب های معرفت شناختی ناشی از بدفهمی كه از سوی نظریه های نارسای غربی منتشر می شود، را از میان بردارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه محورهای مورد بحث در دستگاه تعلیم و تربیت متعدد است، گفت: مسائلی همچون هنر اسلامی، تربیت اسلامی، هویت ملی، فناوری تراز تمدن نوین اسلامی، مدیریت تربیتی مطلوب مدرسه تراز تمدن اسلامی باید مورد واكاوی پژوهشی قرار گرفته و درباره آنها نظریه پردازی شود تا دلالت های آن نظریه بتواند در عرصه عمل در مدارس مورد استفاده قرار گیرد.
ذوعلم تصریح كرد: اگر در مبانی نظری تحول، بخش های علمی، پژوهشی، انجمن ها و دستگاه های غیردولتی ركن چهارم تربیت تلقی شده اند باید این اركان بتوانند در افق بلند مدت به پرسش های نظری و علمی آموزش و پرورش پاسخ دهند.

** برخی مدارس اسلامی نسبتی با آموزه های ارزشی ندارند
وی با اشاره به اینكه اكنون مدارس اسلامی فعالیت دارند كه جهت گیری و فرآیند برخی از این مدارس نسبتی با مبانی و آموزه های ارزشی ندارد، گفت: این مساله به آن دلیل نیست كه اداره كنندگان این مدارس سوء نیتی دارند بلكه از آن جهت است كه مباحث مدارس اسلامی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. حال آنكه برای حركت جهشی در نظام جمهوری اسلامی ایران باید تعلیم و تربیت محور اصلی تلاش های جامعه و حاكمیت باشد.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با تاكید بر اینكه تا زمانی كه به تعلیم و تربیت به ویژه در لایه ها و سطوح نظری و پژوهشی توجه نشود، به جایی نمی رسیم، اظهار داشت: یكی از غفلت ها در چهار دهه اخیر بی توجهی تدریجی به نظام تعلیم و تربیت در دستگاه های مدیریتی جامعه بوده است حال آنكه مقام معظم رهبری بارها بر محور بودن تعلیم و تربیت در رشد جامعه تاكید كرده اند.
ذوعلم با بیان اینكه فرایندها و چرخه های كلان مدیریتی كشور در این راستا هنوز تحولی در خود ایجاد نكرده است، ادامه داد: در آغازین دهه پنجم انقلاب كه بناست بر اساس چشم اندازهای ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به علم، پژوهش، رشد معنوی، اخلاقی، زندگی اسلامی و ارتقای توانمندی های ملی جامعه برای ایستادگی در مقابل جبهه استكبار و نظام سلطه بپردازیم، این چشم انداز تنها در عرصه نظام آموزش و پرورش محقق خواهد شد.
به گفته وی تمامی مراكز پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی باید در این عرصه احساس مسئولیت كنند و به یك تعامل جمعی برسند و ارتباط سامان یافته بین این مراكز و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برقرار شود؛ زیرا مطالبه از دستگاه تعلیم و تربیت مبنی بر علم كاربردی برای ارتقا سطح زندگی دانش آموزان، در سایه این تعامل امكان پذیر است.
همایش نظریه علم اسلامی و كاربست آن در نظام آموزش و پرورش با حضور اساتید حوزوی و دانشگاهی ششم اردیبهشت ماه در مركز همایش های غدیر در قم برگزار می شود.
1883**1584