تهران- ایرنا- محققان آمریكایی با استفاده از ابر رایانه ها موفق شدند تغییرات میدان مغناطیسی زمین را شبیه سازی كنند، این موضوع می تواند علت حركت سریع قطب شمال زمین را توضیح دهد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس الرت، حركت سریع قطب شمال مغناطیسی زمین (كه همانند شمال جغرافیایی نیست) مدت هاست توجه دانشمندان را به خود جلب كرده است. این قطب هر سال بطور متوسط حدود 48 كیلومتر (30 مایل) به سمت شمال حركت می كند.
این حركت باعث شده كه مدل مغناطیسی جهان (World Magnetic Model) - كه میدان مغناطیسی زمین را ردیابی كرده و به سیستم جی.پی.اس تلفن های هوشمند و سیستم های ناوبری هواپیماها و كشتی ها اطلاع رسانی می كند- دقیق نباشد.
اكنون محققان دانشگاه مینه سوتا در آمریكا در یك مطالعه جدید موفق شدند تغییرات فیزیكی هسته زمین را با استفاده از ابررایانه ها شبیه سازی كنند كه این موضوع می تواند به ارائه یك تئوری جدید در مورد علت حركت سریع قطب شمال مغناطیسی منجر شود.
میدان مغناطیسی زمین به لطف وجود نیكل و آهن مایع در هسته خارجی این سیاره، در حدود دو هزار و 900 كیلومتر (هزار و 800 مایل) زیر سطح زمین قرار دارد.
این میدان در امتداد قطب های شمال و جنوب می چرخد و قدرت آن بر اساس اتفاقاتی كه در هسته زمین می افتد، كم و زیاد می شود.
تغییرات دوره ای و گاهی اوقات تصادفی در توزیع این فلز مایع متلاطم، موجب بروز اختلالاتی در میدان مغناطیسی زمین می شود.
اگر میدان مغناطیسی را به صورت یك سری نوارهای لاستیكی كه از قطب های مغناطیسی و هسته زمین جریان می یابند، تصور كنید؛ در آن صورت تغییرات در هسته زمین اساسا در نوار های مختلف و در مكان های متفاوت كشیده می شود.
تا كنون پیش بینی تغییرات میدان مغناطیسی زمین یك چالش بوده است. به تازگی محققان دانشگاه مینه سوتا در آمریكا در این مطالعه جدید تلاش كردند تا وضعیت های فیزیكی هسته زمین را با استفاده از ابررایانه ها شبیه سازی كنند.
محققان می دانستند كه حركت گرما از داخل زمین به طرف خارج می تواند بر میدان مغناطیسی این سیاره تاثیر بگذارد. به طور كلی این حركت در حدود 9 كیلومتر (6 مایل) در سال صورت می گیرد.
اما آنها متوجه شدند كه برخی اوقات در هسته زمین بسته هایی از آهن مایع وجود دارد كه گرم تر و سبك تر از مایع اطراف هستند.
اگر اختلاف میان این بیت های مایع داغ و كم تراكم و همتاهای سردتر و چگالتر به اندازه كافی زیاد باشد این مایع گرم می تواند با سرعت خیلی زیاد بالا رود.
سپس این حركت سریع باعث بروز امواج مغناطیسی می شود كه به سمت سطح هسته زمین منحرف شده و جهش های ژئومغناطیسی را ایجاد می كند.
این جهش های ژئومغناطیس بر حركت قطب شمال مغناطیسی زمین تاثیر می گذارد و حتی می تواند باعث انحراف شدید این قطب از موقعیت خود شود.
'جاستین ریونو' متخصص زمین شناسی از دانشگاه 'مینه سوتا' در آمریكا می گوید: حقیقت این است كه میدان مغناطیسی زمین از این سیاره در برابر پرتوهای كشنده و مخرب خورشیدی محافظت می كند.
بدون وجود میدان مغناطیسی زمین، بادهای خورشیدی می توانند زمین را از اقیانوس ها و اتمسفر آن خالی كنند. اما میدان مغناطیسی زمین ثابت نیست.
علمی**2038**1485