تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰

مسكو - ایرنا - دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه اعلام كرد كه سران روسیه و كره شمالی روز پنجشنبه در ولادی وستوك با یكدیگر دیدار و گفت وگو خواهند كرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، یوری اوشاكوف با بیان این مطلب به خبرنگاران اظهار داشت: كیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین مذاكراتی گسترده در خصوص مسائل مختلف خواهند داشت.
ساعاتی پیش نیز اعلام شد كه كیم یو جونگ خواهر رهبر كره شمالی با پروازی خود را به ولادی‌ وستوك رسانده است.
گفته شده رهبر كره شمالی این بار هم قرار است با قطار ضد گلوله خود كشور را ترك و وارد جنوب شرقی ترین بخش روسیه شود كه در شمال شرقی كره شمالی و بر فراز ژاپن واقع شده است به عبارتی پوتین كه اكنون در سن پترزبورگ به سر می برد برای دیدار با كیم در روزهای آینده باید مسافتی بیشتر از مسیر مسكو تا پیونگ یانگ را طی كند.
گفتنی است، روسیه بیش از شش ماه است كه از آمادگی خود برای میزبانی از كیم خبر داده است و رئیس شورای فدراسیون روسیه چندی پیش پس از سفر به پیونگ یانگ پایتخت كره شمالی از نامه رسمی پوتین به كیم برای سفر به مسكو پرده برداشت.
كیم نیز چند روز پیش در نامه ای به پوتین از وی خواست در راستای برقراری صلح در شبه جزیره كره به این كشور كمك كند.
كیم در نامه خود به پوتین یادآور شده است: امیدواریم همكاری های نزدیك تری با توجه به مقتضیات روز با روسیه داشته باشیم و روابط سنتی و دیرینه خود را در جهت كسب اطمینان از دست یابی به صلح در شبه جزیره كره و جهان گسترش دهیم.
مقامات واشنگتن پس از اطمینان از حتمی شدن سفر رهبر كره شمالی به روسیه، «استفان بایگون» نماینده ویژه خود در مساله كره شمالی و فیونا هیل دستیار ترامپ را طی چند روز گذشته راهی روسیه كردند.
بنظر می رسد ماموریت بایگون در مسكو این بود كه راهی برای آنچه تلاش واشنگتن بر خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ عنوان شده با حمایت كرملین پیدا كند.
هشتم اسفند ماه سال 97 ترامپ با هدف پایان دادن به بحران كره شمالی با كیم جونگ اون رهبر این كشور در هانوی پایتخت ویتنام دیدار و گفت وگو كرد، دیداری كه برخلاف انتظارها خیلی زود پایان یافت و حتی بیانیه ای نیز در پی نداشت.
چند روز پیش كره شمالی از آمریكا خواست مایك پمپئو وزیر امور خارجه خود را از جریان مذاكرات با این كشور كنار بگذارد و فرد پخته تری را مسئول این كار كند هر چند كه پمپئو در واكنش به خبرنگاران گفت كه همچنان مسئول پرونده كره است.
اروپام ** 1346 **