تهران- ايرنا- معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري با هدف بازديد از چند شركت دانش‌بنيان و فناوري و حضور در عمليات اجرايي ساخت برج فناوري علوم دريايي قشم، صبح امروز وارد اين جزيره شد و از شركت ريزجلبك قشم و موزه فضاي باز لنج سازي و دريانوردي قشم بازديد كرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، سورنا ستاري در نخستين بخش از سفر يك روزه خود به جزيره قشم، به پالايشگاه زيستي ريزجلبك قشم رفت.
قلب روستاي دوستكو جزيره قشم ميزبان چند جوان خلاق و كارآفرين شده است كه موفق شده اند از 'ريزجلبك' محصول دانش بنيان، ارزش افزوده و اشتغال حاصل كنند و توليد داخلي را رونق بخشند.
معاون علمي و فناوري رئيس جمهوري در اين سفر با فعالان نوآور و كارآفرين اين شركت كه ظرفيت هاي بومي اين جزيره تاريخي را براي توليد دانش بنيان انتخاب كرده اند، به گفت و گو نشست.

**اقتصاد دانش بنيان در روستاي دوستكو
فناوران اين واحد دانش‌بنيان در اين ديدار به معرفي دستاوردهاي اين شركت و كاربردهاي آن در توليد صنايع غذايي و پروتئيني، سوخت هاي زيستي، داروها و مواد بهداشتي و آرايشي پرداختند.
اين زيست پالايشگاه در ابعاد هزارهكتاري در روستاي دوستكو جزيره قشم محصولات دانش بنيان زيستي را با ارزش افزوده بالا از ريزجلبك ها به كمك ساحل نشينان خلاق و فناور بومي توليد و فرآوري مي كند.
شايان ذكر است، بخش عمده 'ريزجلبك‌ها' در صنايع غذايي و پروتئيني مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

**گوران، سرزمين لنج‌ها
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور در ادامه سفر يك روزه خود به جزيره قشم، مهمان لنج سازان روستاي گوران شد.
لنج هاي چوبي كوچك و بزرگ اين روستاي تاريخي جزيره قشم، سرمايه فرهنگي و تاريخي خليج فارس به شمار مي رود و زمينه ساز رونق گردشگري است.
موزه فضاي باز لنج سازي و دريانوردي، دستاوردهاي مردمان روستايي و لنج هايي كه از قرن ها پيش توليد شده و درياها را درنورديده اند به نمايش درآورده است.
ساحل روستاي گوران از ساليان دور محل ساخت و تعمير لنج هاي سنتي بوده است؛ جوانان خلاق و كارآفرين فعال اين موزه، با هدف آشنايي گردشگران با لنج سازي و دريانوردي، يك صنعت خلاق و فرهنگي به راه انداخته اند و با بهره گيري از ظرفيت هاي بومي اين روستا زمينه ساز ايجاد ارزش افزوده، اشتغال و توسعه صنعت گردشگري شده اند.
علمي ** 1836 **1485