تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵

سنندج - ايرنا - رئيس حوزه هنري كردستان گفت: در حال حاضر چند پروژه تاريخ شفاهي كردستان در دست جمع آوري و تدوين است‌.

به گزارش خبرنگار ايرنا، امين مرادي روز سه شنبه در كارگاه رويكردي در تحليل و نقد تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي اظهار داشت: راه اندازي جريان تاريخ شفاهي در استان با تاكيد بر انعكاس رشادت ها و مظلوميت هاي مردمان اين ديار است كه تاكنون آنگونه كه بايد منعكس نشده است.
وي با بيان اينكه پروژه هاي تاريخ شفاهي كه در استان كردستان آغاز شده در نوع خود كم نظير است، افزود: توجه علم و انديشه به اين پروژه ها مي تواند بستر ساز خلق گنجينه هاي فاخر در حوزه تاريخ شفاهي استان باشد.
مرادي با اشاره به اينكه كردستان از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان سرزمين مجاهدت هاي خاموش نامگذاري شده است، اضافه كرد: اين نامگذاري به اين دليل است كه شهداي كردستان نسبت به ساير شهداي كشور، مظلومانه تر و غريبانه تر به شهادت رسيدند.
وي يادآور شد: شهداي شاخصي از جمله خانواده هاي داراي 6 شهيد، سه شهيد و خانواده شهداي ترور در استان كردستان وجود دارند كه نمونه مشابهي در سطح كشور ندارند.
مرادي گفت: به منظور صيانت از ميراث معنوي انقلاب اسلامي در كردستان برنامه هايي از سوي حوزه هنري استان تدوين و در حال اجراست كه يكي از بهترين اقدامات انجام شده در اين زمينه، شب خاطره است كه به صورت برنامه محوري طي چند سال اخير در استان برگزار مي شود.
وي تاكيد كرد: در قالب برگزاري شب خاطره ها تلاش مي شود تا با زبان هنر، خاطرات رزمندگان و شهداي استان از سوي همرزمان و خانواده هايشان بازگو شود.
رئيس حوزه هنري كردستان از جمع آوري خاطرات فرماندهان شاخص، پيشمرگان مسلمان استان و ساير نيروهاي تاثيرگذار در استان نيز خبر داد و افزود: در سال هاي اخير تيم علمي و پژوهشي با تكيه بر نيروهاي بومي تشكيل شده كه تلاش آنان افقي روشن را پيش روي آسمان تاريخ شفاهي استان قرار مي دهد.
به گزارش ايرنا، كارگاه يك روزه رويكردي در تحليل و نقد تاريخ شفاهي انقلاب اسلامي روز سه شنبه با حضور دكتر عليرضا كمري از اساتيد برجسته حوزه تاريخ شفاهي و نويسندگان حوزه تاريخ شفاهي كردستان در پرديس سينمايي بهمن سنندج برگزار شد.
7348/9102