پكن- ایرنا- یك روزنامه چینی نوشت: جهان نباید مساله تحریم های آمریكا علیه ایران را به سادگی كنار بگذارد اكنون وقت درایت است، باید همه مسایل مو به مو مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و بهترین راهكار جمعی برای حل موضوع پیدا شود و همه باید در این زمینه با یكدیگر همكاری كنند.

به گزارش ایرنا گلوبال تایمز روز چهارشنبه با اشاره به اینكه خرید نفت ایران به صفر نمی رسد نوشت: جلوگیری از خرید نفت ایران از سوی كشورهای دیگر در واقع اوج یكجانبه گرایی و برتری طلبی آمریكا را به نمایش می گذارد.
گزارش می افزاید: اینكه آمریكا می گوید اگر كشورها از ایران نفت بخرند مشمول تحریم می شوند یكجانبه گرایی محض است و واشنگتن آنها را در یك شرایط بسیار دشوار قرار داده است.
نشریه می نویسد چنین تصمیمی نمی تواند از سوی بسیاری از كشورها مورد قبول واقع شود آنها پیشتر خرید نفت از ایران را كاهش دادند برای نمونه هند در حال رایزنی با آمریكا است كه خریدهایش را ادامه دهد اما این كشورها نمی توانند خرید نفت ایران را به صفر برسانند.
گلوبال تایمز اضافه می كند كه روابط چین و آمریكا از سال گذشته میلادی پر تنش بوده است و اینكه حالا چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران بخواهد خریدهایش را از ایران متوقف كند، بار دیگر شرایط را بغرنج تر خواهد كرد.
این روزنامه توصیه كرده است كه چین منافع خود را به دقت مورد ارزیابی و توجه قرار دهد چین باید از یك طرف روابط دوستانه اش را با ایران حفظ كند و از طرف دیگر به همراه كشورهای دیگر طرف قرارداد از برجام حراست كند.
نشریه چینی تاكید می كند چین البته باید با برتری جویی های آمریكا و یكجانبه گرایی این كشور از جمله در ارتباط با ایران مخالفت كند اما برای این منظور می تواند با كشورهای دیگر در مقابل آمریكا ایستادگی كند و به همراه آنها به تحریم های نفتی آمریكا علیه ایران پاسخ دهد.
گلوبال تایمز نوشت: چین باید از منافع موسسات خود كه با ایران همكاری دارند حراست كند تا آنها بتوانند به همكاری هایشان با تهران ادامه دهند.
روزنامه می افزاید نباید فراموش كرد كه یكی از انتقادی ترین اقداماتی كه دولت آمریكا انجام داده است خروجش از برجام و همچنین بازگرداندن تحریم ها علیه تهران بوده است.
گلوبال تایمز می نویسد بسیاری از شركت های اروپایی تحت فشارهای آمریكا و تحریم های این كشور برای همكاری با ایران قرار دارند و مشكلات زیادی از سوی واشنگتن برای آنها به وجود آمده است.
روزنامه چینی تاكید كرد البته نمی گوییم كه چین باید بخاطر ایران با آمریكا سرشاخ شود اما اینطور هم نباید باشد كه هر چه آمریكا بگوید چین اطاعت كند.
كاخ سفید دوم اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام كرد دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریكا تصمیم گرفته است معافیت خرید نفت ایران كه پیشتر به 8 كشور داده بود را تمدید نكند.
این تصمیم آمریكا مورد انتقاد كشورهایی مانند چین، هند و تركیه قرار گرفته و به نظر می رسد بر تعداد كشورهای معترض به این رویكرد افزوده خواهد شد.
ترامپ با اعلام تحریم صادرات نفت ایران از 12 اردیبهشت كشورهایی كه به خواسته آمریكا عمل نكنند را به اعمال تحریم تهدید كرده است.
این در حالی است كه اقدام یكجانبه آمریكا موجب نگرانی در بازارهای جهانی شده است بازار نفت با واكنش منفی به این تصمیم، شاهد افزایش سه درصدی بهای نفت بوده كه بیشترین میزان افزایش در 2019 بوده است.
آساق**231**1904**