اردبیل - ایرنا - نهمین جشنواره ملی كوچ عشایر مغان با محوریت معرفی آداب، رسوم، فرهنگ و توانمندی های مختلف زندگی عشایری روز جمعه در منطقه جعفرآباد شهرستان بیله سوار مغان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، نادر فلاحی مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در آیین گشایش این جشنواره، عشایر را ذخایر انقلاب و مهم ترین قشر خودكفا و تولید كننده در كشور دانست و گفت: در این جشنواره بخشی از توانمندی های عشایر استان معرفی می شود.
وی برگزاری این جشنواره را اولین گام در معرفی زندگی جامعه عشایر استان اردبیل ذكر كرد و افزود: در سال جاری به مناسبت های مختلف و در فصول مختلف سال زندگی عشایر استان در میان بندها و ییلاق و قشلاق معرفی می شود.
وی تقویت و رونق گردشگری عشایری و معرفی فرهنگ بومی استان اردبیل را هدف اصلی برگزاری جشنواره عشایر استان اعلام كرد.
فلاحی از برنامه ریزی برای برگزاری بین المللی جشنواره عشایر شاهسون مغان در سال آینده خبر داد.
وی ادامه داد: امسال برگزاری جشنواره كوچ عشایر مغان به خود جامعه عشایر استان واگذار شده و طوایف عشایر چهار شهرستان پارس آباد، بیله سوار، گرمی و مشگین شهر در این جشنواره حضور دارند.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار كرد: برای رونق بخشی گردشگری عشایری استان، امسال تورهای گردشگری به مقصد محل های زندگی عشایر استان در ییلاقات و قشلاقات برگزار می شود.
حسن قبادی ، فرماندار شهرستان بیله سوار مغان نیز در آیین گشایش این جشنواره گفت: عشایر مردمانی سخت كوش، پر تلاش و نجیب هستند و این قشر زحمت كش همواره در صحنه ها و عرصه های مختلف كشور حضوری تاثیر گذار داشته اند.
وی زندگی عشایری را همراه با كار و تولید عنوان كرد و افزود: حضور این قشر كم توقع جامعه در عرصه تولید و اقتصاد كشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش ایرنا، در قالب برنامه های این جشنواره، مسابقات تیراندازی با شركت تیراندازان عشایر اقوام سه استان خراسان شمالی، گلستان و كهكیلویه و بویر احمد برگزار شد.
این مسابقات در سه رشته تیراندازی با كمان سنتی، تیراندازی روی اسب و تیراندازی نمایشی به اجرا درآمد.
برپایی 30 غرفه صنایع دستی و توانمندی های عشایری، برپایی آلاچیق و چادر محلی زندگی عشایر مغان، برپایی نمایشگاه فرآورده های لبنی، اجرای موسیقی سنتی عاشیقی، برگزاری نمادین كوچ عشایر و مراسم عروس بران، تجلیل از پیشكسوتان و نخبگان عشایر و نشست سران طوایف، از جمله برنامه های نهمین جشنواره ملی كوچ عشایر در مغان بود.
عشایر استان اردبیل با 15 هزار و 192 خانوار و با جمعیت 80 هزار نفری اغلب در منطقه شمال این استان و در منطقه مغان سكونت دارند.
زندگی كوچرو عشایر منطقه مغان كه به 'شاهسون' معروف هستند، به رغم تحول سبك زندگی در دوران معاصر، كمابیش به شكل سابق و سنتی ادامه دارد.
6016/1905