تهران- ایرنا- عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد وزیر امور خارجه كشورمان؛ اقدامی مناسب و دیپلماتیك برای دفاع از حقوق و آزادی اتباع ایرانی است كه به ناحق در آمریكا زندانی شده‌اند و امیدواریم از طریق مذاكره بتوانیم این زندانیان را مبادله كنیم.

علاء‌الدین بروجردی روز جمعه با بیان اینكه نخستین بار نیست كه ما در زمینه مبادله زندانیان با آمریكایی‌ها مذاكره، توافق و عمل كرده‌ایم، به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: با توجه به مسئولیت وزارت امور خارجه در دفاع از اتباع ایرانی و اینكه آمریكایی‌ها، تعداد قابل‌توجهی از افراد تحصیل‌كرده ما را به بهانه دور زدن تحریم‌ها و با فشار به كشورها به آمریكا مسترد و آن‌ها را زندانی كرده‌اند؛ پیشنهاد دكتر ظریف گامی در جهت احقاق حقوق ایرانیان است.
وی ادامه داد: اقدام آمریكا در مورد اتباع، نخبگان و ملت ایران، ظالمانه بوده و آمریكا سال‌هاست كه این رویه را دنبال می‌كند.
بروجردی با بیان اینكه اصل اقدام و پیشنهاد دكتر ظریف یك ضرورت برای دستگاه دیپلماسی كشور است، تصریح كرد: دفاع از حقوق ایرانیان از وظایف مسلم وزارت امور خارجه است؛ چارچوب و چگونگی اجرای این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی به تصویب می‌رسد؛ این پیشنهاد زمینه‌ساز اقدامات مناسب و راهگشای بعدی و در راستای آزادی اتباع ایرانی خواهد بود كه با ادعاهای واهی آمریكا مبنی بر دور زدن تحریم‌ها به ناحق در زندان‌های این كشور زندانی شده‌اند.
عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره تحریم‌های یك‌جانبه آمریكا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم‌ها صحنه جنگ دیگری است كه آمریكا علیه نام جمهوری اسلامی ایران تدارك دیده و مجزا از مقوله دفاع از حقوق ایرانیان است.
بروجردی افزود: ما این را به‌عنوان یك انحراف از توافق‌هایی كه آمریكایی‌ها با جمهوری اسلامی ایران و در قالب برجام با تعداد قابل‌توجهی از كشورهای شاخص جهان انجام دادند، دنبال خواهیم كرد و قطعاً آمریكا و ترامپ به جایی نخواهند رسید؛ اظهارات باراك اوباما مبنی بر اشتباه بودن تصمیمات ترامپ و اینكه هیچ‌گاه نتوانسته‌اند تحریم‌ها را در مورد ایران اعمال كنند و اینكه ایرانی‌ها به‌عنوان یك ملت هوشمند همیشه تحریم‌ها را دور زده‌اند؛ واقعیتی است كه از زبان مسئول عالی‌رتبه آمریكایی عنوان شده است.
وی ادامه داد: تحریم‌های آمریكا هیچ‌گاه نتوانسته است بر استقامت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران اثر داشته باشد؛ آمریكا با تحریم راه به جایی نخواهد برد و تحریم‌های آمریكا علیه ایران، تحریم شركت‌های آمریكایی را به دنبال خواهد داشت.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه ما هیچ‌گاه در برابر تحریم‌های آمریكا جا نزده‌ایم و به شیوه‌های مختلف مشكلات خود را حل كرده‌ایم، بار دیگر تأكید كرد: بحث تحریم‌ها و دفاع از حقوق ایرانیان دو مقوله جدا از یكدیگر هستند و باید با جدیت پیگیری شود.
به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در دفتر نمایندگان ایران در سازمان ملل گفت: نامه‌ای از «رابرت اوبرین» نماینده ویژه آمریكا در امور گروگان‌ها دریافت كرده كه خواستار آزاد كردن زندانیان آمریكایی در ایران بوده است.
وی یادآور شد كه به معاون خود گفته نامه‌ای به مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا بنویسد كه ظاهراً درباره پیشنهاد مبادله زندانیان یا طرح موضوع ایرانیانی بوده كه به اتهام نقض قوانین تحریمی ایالات‌متحده دستگیر شده‌اند.
وزیر خارجه ایران همچنین گفت كه 6 ماه پیش به دولت ترامپ رئیس‌جمهوری آمریكا پیشنهاد مبادله زندانیان داده اما هیچ پاسخی دریافت نكرده است.
سیام**3050** 1055