تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵

شیراز-ایرنا- می گویند آفرودرها عاشق ماشین های شاسی بلند هستند؛ همین افراد در رخداد سیل با خودروهای بلندبالایشان به دل سیلاب زدند و یاریگر همشهریان شیرازی خود شدند و اكنون نیز در لرستان و خوزستان در حال امدادرسانی به سایر هموطنان هستند.

از اولین لحظات بروز سیل در شیراز خصوصا در محله سعدی می شد خودروهای آفرود را در كوچه و پس كوچه های شهر در حال خدمت رسانی به سیل زدگان مشاهده كرد و به گفته بسیاری از ساكنین محله سعدی، آفرود سواران به موقع به داد همشهریان ‌شان رسیدند.
روحیه ای ماجراجویانه دارند و از چالش‌های دلهره آور ابایی ندارند و با خودروهای مخصوص آفرودشان به دل طبیعت،كوه و كویر می زنند و تفریح و ورزششان با هم عجین است و به گفته خودشان به طبیعت نیز احترام می گذارند و برای حفاظت از آن نیز گام بر می دارند زیرا تا زمانی می توانند از آن لذت ببرند كه طبیعت وجود داشته و نابود نشده باشد.
اما زمانی كه همین طبیعت به واسطه عدم پیش بینی بلایای طبیعی و عدم توجه به ویژگی های طغیانگری آن و توسعه شهرها در بستر رودخانه ها روی دیگر خود را نشان می دهد و سیلاب سر از خانه‌های مردم ،كوچه و خیابان‌ در می آورد،همین آفرودرها بدون سازماندهی اداری و تنها از روی مسئولیت‌ پذیری اجتماعی و حس نوعدوستی با تمام وجود بصورت داوطلبانه با خودروهای آهنین‌ شان به دل سیلاب زده و جان، مال و تخصصشان را وسط می گذارند.
چند روزی بیشتر از لحظه‌ای كه اغلب ایرانیان نیمه شب دور سفره هفت سین نشسته بودند و آرزوی سالی پربركت برای سال 1398 كردند نگذشته بود كه باران با میزانی كم نظیر كام خشكیده زمین را در بسیاری از استانهای كشور سیراب كرد.
بارندگی شدید و كم نظیر حدود ده دقیقه‌ای و در پی آن جاری شدن سیلاب پنجم فروردین 98 در شیراز جان 21 نفر را گرفت و ده ها نفر را نیز مصدوم كرد و تداوم این بارش ها در روز بعد و ششم فروردین ماه نیز به صدها خانه در كلانشهر شیراز خسارت وارد و تعدادی منزل مسكونی را نیز بطور كامل تخریب كرد.
پنجم فروردین 98 سیلاب در دروازه قرآن و محل تردد و حضور بسیاری از مسافران نوروزی،كام تمام مردم ایران و دنیا را تلخ كرد و با تداوم بارش ها در روز بعد سیلاب این بار روانه محله سعدی شیراز كه در ده های گذشته بستر رودخانه بوده و اكنون به محل زندگی قشری كمتر برخوردار تبدیل شده سرازیر شد و زندگی این مردم ضعیف را با خود برد.
اما در این بین صحنه ها و تصاویر بی نظیری از هم دلی و نوع دوستی ثبت و ضبط شد كه نگذاشت جای سیلی سیلاب دوام زیادی داشته باشد و در این بین اعضای تیم های آفرود این شهر نیز از اولین كسانی بودند كه مانند بسیاری از همشهریان و هموطنانشان نتوانستند در این شرایط دست روی دست بگذارند و بنشینند.
شاید آفرودها در زمان سیل تنها امید مردم آسیب دیده در میانه سیلاب بودند زیرا خودروهای معمولی توان امداد و نجات در این وضعیت را نداشته لذا تنها این خودروها می توانستند به مردم كمك رسانی كنند.

**خروش مهربانی
سرپرست تیم پارت آفرود شیراز می گوید: این گروه زیر نظر هیئت اتومبیلرانی استان فارس فعالیت می كند و اكنون نیز 130 عضو دارد.
جواد خسروانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به نحوه اطلاع رسانی برای كمك به سیل زدگان شیراز اشاره می كند و می افزاید: ظهر دوشنبه پنجم فروردین 98 سیل به محل دروازه قرآن شیراز راه یافت و چون نمی توانستیم دست روی دست بگذاریم دقایقی بعد از بروز این حادثه به واسطه اطلاع رسانی در شبكه های اجتماعی،تمام اعضای تیم پارت آفرود برای امدادرسانی فراخوانده شدند.
او در ادامه سخنان خود می گوید كه اعضا این تیم از اولین لحظات بروز سیلاب در شیراز به یاری همشهریان خود رفتند و خودروهای آسیب دیده در سطح شهر را امداد رسانی می كردند و در روز ششم فروردین نیز از اولین دقایق بروز سیل در محله سعدی حاضر شدند و به ساكنین این منطقه امداد رسانی كرده اند.
خسروانی با بیان اینكه خودروهای آفرود وانت بار نیز در این رخداد اقدام به انتقال اسباب و اثاثیه مردم به مكان‌های امن و یا برای شست و شو و پاكسازی به قالی شویی و كارواش ها می كردند،می گوید:آفرودرهای شیرازی تا چند روز بعد از سیل در محله سعدی و مناطق دیگر این شهر در حال امداد رسانی،ارائه خدمات ،توزیع اقلام ضروری و اغذیه بودند.

**از زلزله كرمانشاه تا سیلاب شیراز
محسن نریمانی یكی دیگر از اعضای این تیم است كه به خبرنگار ایرنا می گوید: بسیاری از خودروهای امدادی ارتفاعشان كم است و در شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله نمی توانند به راحتی ماموریت امدادرسانی را انجام دهند اما خودروهای آفرود از ارتفاع بالایی برخوردارند و به راحتی قادر به پیمودن مسیرهای سخت گذر و سیلابی هستند.
او ادامه می دهد: اعضای تیم های آفرود شیراز در زلزله كرمانشاه و سیلاب اخیر در شیراز و سایر نقاط كشور نیز به كمك هموطنان خود شتافتند و جدا از اینگونه رخدادهای تلخ نیز در طول سال بصورت خودجوش در مسیرهای سخت و خصوصا مناطق برف گیر و پر بارش حاضر هستند و به مردم كمك رسانی می كنند.

**ورود خودجوش
سعید مهرجو یكی دیگر از اعضای تیم پارت آفرود به خبرنگار ایرنا می گوید: بعد از ورود سیلاب به محله سعدی شیراز تیم آفرود بصورت خودجوش از اولین لحظات بروز آن در این محل حاضر و به مردم امدادرسانی كرد و از اولین لحظه این تیم كار تجسس،نجات،امداد،انتقال وسایل منازل آسیب دیدگان ،توزیع اقلام ضروری و اغذیه و بعد از سیلاب نیز شست و شوی منازل مردم را انجام دادند و تمام مدت تعطیلات نوروزی تیم پارت آفرود در مدرسه ای نبش كوچه 27سعدی مستقر و در حال خدمات رسانی بودند.

** وقتی همه برای مهربانی آمده بودند
مهرجو با بیان اینكه حدود 50 راننده با خودروهای آفرودشان به مردم در محله سعدی خدمات ارائه می كرند،ادامه می دهد: اعضای تیم پارت آفرود در سیل شیراز به ساكنان چهار منزل در سلطان آباد،14 منزل كه در محله سعدی بطور كامل تخریب شده و حدود 80 منزل دیگر كه صدماتی حدود 30 تا 70 درصد در این منطقه دیده و اثاثیه آنها در سیلاب شیراز دچار خسارت شده بود امدادرسانی كردند.
او در خاطر دارد كه در روزهای نخست پس از سیلاب شیرازگروه های مختلفی از اصناف نظیر كارواش‌ها ،دستگاه های شست و شوی خود را بصورت رایگان در اختیار اهالی محله سعدی قرار داده بودند تا با استفاده از این تجهیزات دیوارهای منازل خود را از گل و لای حاصل از سیل پاكسازی كنند.
بیشترین مناطقی كه در سیلاب محله سعدی خسارت دیدند در كوچه های 17،19 و گود گل كنان بود.
او می گوید كه امداد رسانی رسانی به آسیب دیدگان محله سعدی طی دو شبانه روز نخست نظم خاصی نداشت اما رفته رفته از شب سوم به بعد این وضعیت اصلاح و كمك رسانی ها سروسامان داده‌تر انجام می شده است.
به گفته او اعضای تیم آفرود،بعد از سیلاب وظیفه غذارسانی به آسیب دیدگان را نیز بر عهده داشتند و روزانه اغذیه هایی را كه توسط خیرین تهیه شده بود ه دست مردم و اهالی مناطق خسارت دیده در شیراز می رساندند.
او آغاز امداد رسانی به سیل زدگان شیراز را از فراخوانی می داند كه در گروه واتساپی كه تمام اعضای تیم پارت آفرود شیراز در آن عضو هستند و در ظهر پنجم فروردین 98 و دقایقی بعد از بروز رخداد دروازه قرآن منتشر شده است.

**نجات گیرافتادگان
جواد حیدریان یكی دیگر از كسانی كه خودرو آفرود دارد و در سیلاب شیراز به یاری هم شهریان خود شتافته به خبرنگار ایرنا می گوید: در این رخداد كسانی بودند كه در درون خودروها و در محل هایی مانند زیرگذرها و یا در مسیر سیل قرار داشتند و در میان سیلاب غافل گیر شده بودند و آفرودرها با خودرو به نزدیكی آنها رفته و این افراد را از درون خودروها نجات داده و به محلی امن منتقل می كردند.

**خسارت به آفرودرهای امدادرسان
او به بیان خاطره ای از پنجم فروردین و در حین امدادرسانی در محل دروازه قرآن اشاره می كند و می گوید،لحظه ای كه بارندگی در محل دروازه قرآن شدت گرفت و سیل در این محل جاری شد،خانواده ای كه خودرو آنها در میان سیلاب قرار داشت سریعا خودرویشان را رها كرده و سوار بر خودرو من شدند تا آنها را كه خانواده‌ای چهار نفره متشكل از دو فرزند خردسال بودند را به مكان امنی منتقل كنم اما در این حین به دلیل نداشتن درپوش كانال انتقال فاضلاب كه وسط خیابان و كمی پایین تر از دروازه قرآن قرار داشت خودروام درون آن افتاد و آسیب شدیدی نیز دید،اما بالاخره با اطلاع به یكی از دوستانم كه او نیز خودرو آفرود دارد و در نزدیكی این محل بود این خانواده از سیلاب نجات داده شد اما بیش از هشت میلیون تومان تعمیرات اتومبیلم خرج برداشت و به جز این موضوع بسیاری دیگر از اعضای تیم های آفرود شیراز بودند كه در سیلاب ،گوشی های و سایر وسایل خود را از دست دادند اما این مسائل در مقابل امداد رسانی و كمك به همشهریان اصلا مهم نیست.

**ظرفیتی كه تاكنون در فارس كشف نشده
رامین خسروانی نیز عضو تیم پارت آفرود است و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید كه تعامل و همكاری اعضای این تیم در سیلاب شیراز با نیروهای امدادرسان و حتی مامورین راهنمایی رانندگی و ناجا به اندازه ای زیاد بوده كه در مواردی آفرود سواران برای امدادرسانی از سوی این اقشار فراخوانده می شدند.
خسروانی صحبت های خود را اینگونه ادامه می دهد كه به دلیل بهره مندی خودروهای آفرود از تجهیزات كمك رسانی و همچنین راننده های حرفه ای برای تردد در مسیرهای سخت ،این تیم ها ظرفیت ویژه ای در مواقع بحرانی محسوب می شود كه می توان با برنامه ریزی از توان تیم های آفرود در مواقع ضروری برای كمك رسانی بیشترین استفاده را برد در صورتی كه تاكنون این توان از سوی برخی مسئولان فارس هیچ گاه جدی گرفته نشده اما در شهرهای دیگری مانند تهران تیم های آفرود برای مواقع بحران از سوی دستگاه های دولتی ساماندهی شده اند.

**تجهیزاتی كه ندارند
او ادامه می دهد: وجود بی سیم برد بلند در خودروهای آفرود و در شرایط بحرانی نظیر سیلاب شیراز می توانست كمك رسانی را تسهیل كند اما این تجهیزات اكنون در اختیار تیم های آفرود نیست.
خسروانی با بیان اینكه بی سیم هایی كه در حال حاضر خودروهای آفرود شیراز به آن مجهز است بردی كوتاه و حدود یك كیلومتری دارد،می گوید كه به دلیل امدارسانی مدوام اعضای تیم آفرود در سیلاب شیراز بصورت شبانه روزی و همچنین عدم كارایی كافی تلفن همراه در شرایط سخت و بارندگی،تجهیز تیم های آفرود در شرایط خاصی نظیر سیلاب به بی سیم برد بلند با حدود 15 كیلومتر برد می تواند كمك زیادی به تمركز و بالابردن سطح امدادرسانی‌ها كند.
او امدادرسانی اعضای تیم پارت آفرود را صرفا محدود به سیلاب شیراز نمی داند و می افزاید: این تیم به جز سیلاب شیراز در بسیاری موارد دیگر نظیر گیركردن افراد در برف و خصوصا در مسیر جاده شیراز به سمت سپیدان و ... كمك رسانی انجام می دهند.

*كاربری خودروهای آفرود را درك كنند
او در ادامه به دردسرها و مشكلات رانندگان خودروهای آفرود اشاره می كند و می گوید: خودروهای آفرود برای ایمنی راننده و سرنشین در مسیرهای سخت و كوهستانی به تجهیزاتی مانند پروژكتور، آهن كشی دورخودرو،كیت ارتفاع ، سپربندی و وینچ مجهز هستند اما راهنمایی و رانندگی به دلیل نصب این تجهیزات در زمان تعویض پلاك خودرو ایراد جدی وارد و از این كار ممانعت و اعلام می كنند كه این تجهیزات باید باز شود و اتومبیل به حالت عادی باز گردد در صورتی كه فعالیت و كارایی خودروهای آفرود با اتومبیل معمولی تفاوت دارد و این درخواست از سوی اعضای تیم آفرود وجود دارد كه در این خصوص مسولان تدبیری بیاندیشند و همكاری لازم را با كسانی كه بصورت حرفه ای و زیر نظر هیئت اتومبیل رانی فعالیت می كنند داشته باشند.

**لزوم برنامه ریزی برای كمك رسانی تیم های آفرود در زمان بحران
احمدرضا دهقان یكی دیگر از اعضای تیم پارت آفرود شیراز می گوید كه بسیاری از دستگاه های امدادرسان استان فارس از داشتن خودروهای آفرود كه تجهیزات كمكی مانند وینچ و لایت بار دارند بی بهره هستند و یا در بعضی موارد تنها یك یا دو دستگاه از این نوع خودروها را در اختیار دارند در صورتی كه صدها خودروی آفرود در شیراز وجود دارد كه می توان در زمان بحران بكارگرفته شود.

** یاریگر خوزستان
او می گوید كه كمك های ضروری هلال احمر در روز اول و دوم سیلاب شیراز با كمك اعضای تیم های آفرود شیراز به دست آسیب دیدگان رسید و در حال حاضر نیز بیش از 40 عضو تیم های آفرود شیراز با خودروهایشان در خوزستان مستقر شده و در حال امدادرسانی به آسیب دیدگان این استان هستند.
دهقان به ویژگی هایی كه خودروهای آفرود را از سایر خودروها متمایز می كنند می پردازد و عنوان می كند كه این خودروها لایت بار و وینچ مجهز اند و موتورهای خودروهای آفرود ضدآب و تقویت شده است و این ویژگی‌ها باعث می شود كه این خودروها حتی زمانی كه تا سقف زیر آب فرو رفته نیز خاموش نشود و كاربرد داشته باشند.

** آفرودسوار با آفرودر فرق دارد
او آفرود سوار با آفرودر را از یكدیگر تمایز می دهد و معتقد است كه آفرودسوار كسی است كه خودرو آفرودی و دو دفرانسیل در اختیار دارد اما آفرودر كسی است كه در شرایط سخت و غیرقابل پیش بینی و طبیعی بتواند اوضاع را به بهترین شكل مدیریت كند.
این آفرودر شیرازی در ادامه می گوید كه در تعطیلات و خصوصا فصول سرد و پر بارش سال ،بطور مداوم اعضای این تیم در مسیرهای سخت استان از جمله شهرستان سپیدان حضور دارند و در كنار طبیعت گردی به كسانی كه در برف مانده اند كمك رسانی می كنند و حتی در زمان بارندگی بطور خودجوش اقدام به گشت زنی در محلات و خیابان ها و مسیرهای سطح شهر كرده و به خودروهایی كه از مسیر خارج و یا دچار مشكل شده اند یاری رسانی می كنند.
او با اشاره به این مطلب كه اعضای تیم آفرود با كسب تجربه عملی در حوزه هایی مانند بی راهه نوردی و امدادرسانی،اندوخته های ارزشمندی كسب كرده اند،ادامه می دهد: براساس تجربیات شخصی كه در پی قرار داشتن در شرایط بحرانی كسب كرده ام اگر در زمان بروز سیلاب در دروازه قرآن كسانی كه در این محل حضور داشته تجربه كافی در این خصوص داشتند باید با استفاده از اشیای نوك تیز سریعا لاستیك خودروها را پنچر می كردند تا سیلاب خودروهای كمتری را جابجا كند و در پی آن تلفات مالی و جانی نیز كمتر می شد.
دهقان با بیان اینكه اكنون هفت تیم ثبت شده آفرود در شیراز فعالیت می كنند می گوید: پارت آفرود یكی از این تیم های است كه همگی اعضای آن شاغل در حرفه های مرتبط با خودرو نظیر مكانیكی و تراشكاری هستند و بطور تخصصی در حوزه آفرود فعالیت می كنند.
او می گوید كه اعضای این تیم مرامنامه نانوشته ای بین خود دارند كه همه اعضای گروه نسبت به رعایت آن متعهد هستند كه از جمله موارد آن می توان به احترام به طبیعت و پاكسازی آن در حین تمرین های آفرود و طبیعت گردی اشاره كرد.

** تیم های آفرود زیر نظر مدیریت بحران ساماندهی شوند
تعدادی از اعضای تیم های آفرود شیرازبه این مطلب اشاره كردند كه بهتر است برای برنامه ریزی بیشتر و استفاده از این ظرفیت این گروه در مواقع بحرانی ،این تیم ها از زیرنظر هیات اتومبیل رانی خارج و زیر نظر مدیریت بحران استانداری فارس ساماندهی شوند تا كاركرد آنها در زمان اضطراری افزایش یابد.
9873 / 1876
گزارش از محمدامین افشارپور