تهران- ايرنا- يك نظرسنجي معتبر نشان مي دهد كه راست هاي افراطي در انتخابات پارلمان اروپا بيش از ده درصد كرسي ها را به دست خواهند آورد اين در حالي است كه رشد راست افراطي در كشورهاي گوناگون اروپايي باعث نگراني‌ نيروهاي دموكرات شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، نتايج يك نظرسنجي‌ معتبر كه به سفارش بنياد برتلزمان انجام شده نشان مي دهد كه در انتخابات پارلمان اروپا احزاب مردمي و سوسيال‌دموكرات‌ها و سبزها با كاهش آرا مواجه خواهند شد اين در حالي است كه بخش قابل توجهي (6.2 درصد) از مردم اعلام كرده اند كه قصد دارند چپ‌گرايان افراطي را انتخاب كنند.
نكته قابل توجه آنجاست كه نتيجه نظرسنجي برتلزمان نشان مي دهد كه فراكسيون‌هاي راست‌گرايان پوپوليست (ENF) و راست‌هاي افراطي (EFDD) كرسي‌هاي خود در پارلمان اروپا را افزايش خواهند داد. 3/10 درصد شركت‌كنندگان در نظرسنجي برتلزمان گفته‌اند كه يك حزب راستگرا را انتخاب خواهند كرد.
راست‌گرايان مدت هاست كه در آرزوي تشكيل يك فراكسيون بزرگ‌ در پارلمان اروپا هستند. و هدف اصلي آنها حذف اتحاديه اروپا و جايگزيني آن با نهاد ديگري است؛ نهادي كه به منافع ملي كشورهاي عضو بيش از منافع فراملي اهميت دهد.
اين نظر سنجي نشان مي دهد كه حدود 68 درصد پرسش شوندگان مصمم‌اند در انتخابات شركت كنند. در آلمان حتي 73 درصد گفته‌اند كه راي خواهند داد. اين در حالي است كه آمار راي‌دهندگان در انتخابات سال 2014 كمتر از 43 درصد بود.
اين انتخابات قرار است از روز 23 تا 25 مه / 2 تا پنج خرداد برگزار شود و حدود 400 ميليون نفر در 28 كشور عضو اتحاديه اروپا واجد شرايط شركت در انتخابات هستند و قرار است 751 نماينده پارلمان اروپا را انتخاب كنند.
در اين ميان 50 ميليون راي دهنده بريتانيايي نيز هستند. اين در حالي است كه بريتانيا بر اساس برنامه قبلي قرار بود روز 29 مارس (9 فروردين) از اتحاديه اروپا خارج شود. اما با تعويق برگزيت اكنون راي دهندگان بريتانيايي نيز مي توانند براي انتخاب نمايندگان خود در پارلمان آينده اروپا پاي صندوق هاي راي بروند.
راي دهندگان بريتانيايي 73 نماينده خود را در پارلمان اتحاديه اروپا انتخاب خواهند كرد. اين در حالي است كه اين نمايندگان ممكن است چند هفته پس از آغاز به كار پارلمان جديد اروپا مجبور شوند به دليل برگزيت از سمت نمايندگي كنار بروند.
موضوعات مهم در اين انتخابات شامل مخارج اتحاديه اروپا، تغييرات آب و هوايي و حقوق كارگران و كارمندان مي شود. اما ملي گرايان و راست افراطي در سراسر اتحاديه اروپا از افزايش ورود پناهجويان به كشورهاي عضو ابراز نگراني مي كنند.
حدود دو هفته پيش بسياري از راست هاي افراطي از سرتاسر اروپا به دعوت وزيركشور ايتاليا، ماتئو سالويني در نشستي شركت كردند. سالويني، رهبر حزب راست‌‌گراي «ليگ شمال» در ايتاليا، مي‌خواست پيش از انتخابات پارلمان اروپا، اتحادي از احزاب راست‌گراي ناسيوناليست تشكيل دهد. به گزارش رسانه‌ها، او به دنبال فراكسيوني متشكل از 150 نماينده راست‌گرا در پارلمان اتحاديه اروپاست.
در حال حاضر سه فراكسيون راست‌گرا در پارلمان اروپا حضور دارند؛ يكي «اروپاي ملت‌ها و آزادي» كه حزب پوپوليستي «براي آزادي» هلند به رهبري خيرت ويلدرز و حزب «اتحاد ملي» فرانسه به رهبري ماري له پن عضو آن هستند. يك فراكسيون ديگر با نام «محافظه كاران اروپايي و اصلاح طلبان» كه نمايندگان حزب لهستاني «پيس» عضو آن هستند و ديگري «اروپايي آزادي و دموكراسي مستقيم» كه يورگ مويتن از «آلترناتيو براي آلمان» عضو آن است. نقطه مشترك تمام احزاب راست افراطي نفي اتحاديه اروپا است.
9229