تبریز - ایرنا - مدیركل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینكه جوانان را به تشكیل سازمان مردم نهاد ترغیب كنید، گفت: برای تسهیل امور ازدواج جوانان تشكیل مجمع خیران ازدواج در استان ها ضروری است.

اعظم كریمی روز شنبه در نشست هم اندیشی با فعالان سازمان های مردم نهاد در حوزه زنان در تبریز با بیان اینكه آذربایجان شرقی در امر خیران پیشتاز بوده و الگویی برای كشور است، اظهارداشت: باید فعالان و خیران حوزه ازدواج را شناسایی كرده و از آنان در پیشبرد برنامه های آموزشی و اجرایی یاری خواست.
وی افزود: كارشناسان بانوان می توانند از ظرفیت مجمع خیران ازدواج به نحو احسن استفاده كرده و برای ازدواج جوانان برنامه ریزی و همكاری داشته باشند.
كریمی یكی از ماموریت های وزارت ورزش و جوانان را توانمندسازی زنان و دختران عنوان كرد و گفت: در برگزاری دوره های آموزش پپیش از ازدواج رویكردمان تمركززدایی است كه در این راستا 20 هزار نفر سال گذشته در آذربایجان شرقی آموزش دیدند.
وی افزود: همچنین در زمینه تسهیل ازدواج جوانان، وام ازدواج به 30 میلیون تومان افزایش یافته است كه بدون نیاز به ضامن در كوتاه ترین زمان قابل دریافت است.
كریمی نقش سمن ها را در حوزه جوانان و ترغیب به ازدواج بسیار موثر دانست و گفت: با فرایندهای فعلی در عرض یك ماه مجوز صادر می شود.
فرماندار شهرستان تبریز نیز در این نشست با بیان اینكه در بحث تخصصی ازدواج و طلاق كارشناسان باید آسیب شناسی كنند، گفت: برنامه هایی كه ما در حوزه ازدواج و پیشگیری از طلاق داشته ایم، منجر به بهبود شاخص ها نشده است.
بهروز مهدوی با بیان اینكه در زمینه ازدواج و ترغیب جوانان باید افق را مشخص كرده و الگویی از كشورهای موفق و یا اسلامی داشته باشیم، گفت: در زمینه ازدواج، طرف حساب ما جوانان نیستند بلكه خانواده ها هستند.
وی با بیان اینكه در بحث طلاق آموزش مهارت های زندگی نیاز است، اظهار داشت: بیشترین طلاق ها در بین خانواده های دچار اعتیاد مشاهده می شود كه آموزش دادن به مردم، از طلاق پیشگیری می كند.
مهدوی با بیان اینكه طبق آمارها بیش از 70 درصد طلاق ها ریشه در اعتیاد دارد، افزود: با اینكه آذربایجان شرقی در بحث طلاق پایین تر از میانگین كشوری است، اما باید چاره ای برای درمان اعتیاد كرد.
فرماندار تبریز گفت: آموزش های قبل از ازدواج تفكرات قدیمی در مورد ازدواج را بهبود بخشیده و منجر به ازدواج اسان، آگاهانه، به هنگام و پایدار می شود.
مهدوی با تاكید بر استفاده از روش های دینی و اسلامی در ازدواج آسان، اظهار داشت: دغدغه اصلی خانواده ها در ازدواج جوان شان، عبور از سد آهنین افكار غلط دیگران است.
مدیركل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز با بیان اینكه بزرگترین هدف ما در سال جاری احیای مجمع خیران ازدواج استان است، افزود: با توجه به ظرفیت آذربایجان شرقی در امر خیران، می توانیم با راه اندازی مجمع خیران ازدواج گام های خوبی در این زمینه برداریم.
ایوب بهتاج با تاكید بر تعامل سازمان ها برای تسهیل امر ازدواج جوانان گفت: ۲۵۴ كارگاه آموزش ازدواج را با همكاری آموزش و پرورش برگزار كردیم و نیاز به تعامل بیشتر با ادارات داریم و حاضریم از طریق سمن های حوزه ازدواج فعال در شهرستان های استان، اعتبارات خاصی را در زمینه ازدواج اختصاص دهیم.
6132/3071