تهران – ایرنا – محققان آمریكایی دستگاهی ساختند كه با ترجمه سیگنال های مغزی به كلام، زمینه لازم برای برقراری ارتباط میان پزشكان و بیمارانی كه توان تكلم ندارند را فراهم می كند.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی «بی تی»، این فناوری جدید از سیگنال های مغزی مرتبط با حركات فك، حنجره، لب ها و زبان، لغات گفتاری مصنوعی می سازد.
در مراحل آغازین این پژوهش، الگوهای فعالیت الكتریكی مغز 5 داوطلب به هنگام بلند ادا كردن چند هزار جمله، ضبط شد. این جمله ها از متن داستان های كودكانه معروفی چون زیبای خفته، شازده قورباغه و آلیس در سرزمین عجایب، گرفته شده بودند.
تیم محققان آمریكایی با استفاده از این الگوهای ضبط شده سامانه ای را طراحی كردند كه قادر به ترجمه سیگنال های مغزی مسئول برای حركات انفرادی مجاری صوتی بود.
این سیگنال های رمزگشایی شده درادامه به یك كامپیوتر شبكه عصبی كه به یك تركیب كننده صدا متصل بود، وارد شدند. افرادی كه برای گوش دادن به اصوات تولیدی داوطلب شده بودند، توانستند 101 جمله تولیدی را به راحتی فهمیده و آن ها را یادداشت كنند.
در دومین بخش این پژوهش، از یكی از داوطلبان خواسته شد تا نخست جملاتی را به طور بلند ادا كند و سپس آن ها را بدون صدا و تنها با حركات لب به زبان آورد. رمزگشای طراحی شده توانست سیگنال های مغزی مرتبط با حركات لب را خوانده و آن ها را در گفتار تركیب شده، ترجمه كند.
داوطلبان مشاركت در این پژوهش همگی از بیماران مبتلا به صرع بودند كه تحت یك عمل جراحی ردیفی از الكترود در سطوح مغز آن ها كار گذاشته شده بود.
به گفته محققان، نتایج این پژوهش می تواند گام مهم دیگری در راستای بازگرداندن توان تكلم به بیماران مبتلا به اختلالات كلامی باشد.
جزئیات این پژوهش در آخرین نسخه از مجله Nature منتشر شده است.
علمی**9418**1485