تهران - ايرنا - نشريه 'بيلد' مهاجرت، ملي گرايي و بحران تغييرات آب و هوايي را از جمله مهمترين بحث هاي انتخاباتي اين دوره پارلمان اروپا دانست و به بررسي برنامه احزاب آلمان براي پاسخگويي به اين چالش ها پرداخت.

به گزارش روز شنبه ايرنا، به نوشته اين نشريه آلماني، هر يك از احزاب اين كشور در تلاش است با تصاحب كرسي هاي بيشتر در پارلمان آلمان، وضعيت سياسي خود را در اتحاديه اروپا بهبود بخشد.
اين در حاليست كه اين احزاب براي مقابله با چالش هاي موجود مانند بحران مهاجرت، افزايش روند افراط گرايي و ملي گرايي در بين كشورهاي عضو و نيز بحران تغييرات آب و هوايي، پاسخ هاي متفاوتي ارائه مي كنند.

** برنامه مشترك احزاب مسيحي براي ورود به پارلمان اروپا
بر اين اساس اتحاديه مسيحي هاي آلمان (دموكرات و سوسيال مسيحي) به اين دوره از انتخابات براي نخستين بار با يك برنامه انتخاباتي مشترك وارد شده و «مانفرد وبر» را به عنوان نامزد اصلي خود معرفي كرده اند.
در مانيفست انتخاباتي 21 صفحه اي آنها مسائل امنيتي، صلح و رفاه شهروندان به عنوان مهمترين مسائل مورد توجه در پارلمان آينده مطرح شده است.
اما محور اصلي فعاليت هاي سياسي اين احزاب، مقابله با گسترش احزاب راستگرا و عوامفريب از طيف راست گرفته تا ملي گرايان طيف چپ است.
به نظر احزاب مسيحي آلمان اين گروه ها يا بدنبال توزيع مجدد سهميه ها در اتحاديه اروپا بوده و يا بدنبال از بين بردن ايده اتحاديه اروپا هستند.
از ديدگاه سياست خارجي نيز اين اتحاديه بدنبال رهكاري براي گسترش تفاهم و همكاري با آمريكا، چين و روسيه است.

** تاكيد سوسيال دموكرات ها بر افزايش رفاه اجتماعي
از سوي ديگر حزب سوسيال دموكرات به عنوان قديمي ترين حزب آلمان با سر دادن شعارهاي اجتماعي بنبال جذب بيشتر هوادار است.
از جمله وعده هاي اين حزب به راي دهندگان، افزايش دستمزدها و بهبود حقوق پايه اجتماعي براي كاركنان است.
محورهاي بعدي تمركز اين حزب مسائل محيط زيستي، صلح و همزيستي هستند، از اين رو تلاش خود را بر خلع سلاح و كاهش رقابت هاي تسليحاتي معطوف كرده است.
اين حزب كه اكنون يكي از بدترين دوران هاي فعاليت خود را از زمان تاسيس در اواخر قرن نوزدهم ميلادي مي گذراند، در تلاش است بتواند با موفقيت نسبي در انتخابات اروپايي، زمينه بازگشت خود را به عرصه قدرت در داخل آلمان نيز فراهم كند.

** سبزها بدنبال تبديل شعارهاي محيط زيستي به سياست
در مقابل اين دو حزب سنتي آلمان، حزب سبزها با انرژي و تمركز بيشتري متوجه بحران تغييرات آب و هوايي و حفاظت از محيط زيست شده است.
اين حزب خواهان افزايش ماليات ها براي كنسرسيوم هاي ديجيتالي و توليد كنندگان دي اكسيد كربن و زباله هاي پلاستيكي است.
طبق طرح اين حزب از سال 2030 بايد تمامي محصولات توليدي شركت ها قابل استفاده مجدد و يا بازيافت باشند.
سبزها همچنين بر لزوم استفاده از انرژي هاي طبيعي و تجديدپذير و كاهش بيش از پيش سوخت هاي فسيلي تاكيد دارند.

** فرصت طلبي ليبرال ها در انتخابات پارلمان اروپا
حزب ليبرال «فدرال آزاد» آلمان به اتحاديه اروپا به عنوان يك شانس بزرگ مي نگرد.
در برنامه انتخاباتي اين حزب آمده است: اروپاي واحد بهترين چيزي است كه مي تواند براي ما اتفاق بيافتد.
از اين رو مقامات اين حزب كوشيده اند در چند مورد به روشني توضيح دهند كه چگونه مي خواهند با ديگر كشورهاي اروپايي تعامل كنند.
يكي از طرح هاي آنها تسهيل تصميم گيري در كميسيون اروپا با 28 عضو است.
طبق اين طرح در مسائلي امنيتي و سياست خارجي به جاي موافقت تمام اعضا، بر كفايت توافق اكثر اعضا تاكيد شده است.
آنها همچنين طرحي را براي اجباري كردن تحصيل حداقل 6 ماهه هر دانش آموز اروپايي در كشوري اروپايي بجز كشور خودش در دست دارند.
حمايت از استارت آپ هاي ديجيتالي براي گسترش فعاليت آنها در مناطق ويژه تجاري نيز از جمله برنامه هاي اين حزب است.
انتخابات پارلمان اروپا قرار است روز دوم خرداد در آلمان برگزار شود.

** فهرست بلندبالاي نامزدهاي انتخاباتي آلمان
يكي از مسائلي كه در اين دوره توجه رسانه هاي آلماني را به خود جلب كرده، شمار بسيار بالاي نامزدهاي انتخاباتي معرفي شده از سوي احزاب است.
بر اين اساس برگه اي كه در انتخابات بيست وششم ماه مي در اختيار راي دهندگان قرار خواهد گرفت، شامل اسامي 40 نامزد براي هر ايالت بوده و به طول تقريبا يك متر است.
طبق اين فهرست، 1380 نامزد انتخاباتي كه 35 درصد آنان را زنان تشكيل مي دهند، براي تصاحب 96 كرسي اختصاص يافته به آلمان در پارلمان اروپا، با يكديگر رقابت مي كنند.
در حاليكه مسائلي مانند خروج انگليس از اتحاديه اروپا بر اين دوره از انتخابات سايه افكنده، كاهش محبوبيت احزاب سنتي و ميانه رو و اقبال بيشتر راي دهندگان به احزاب راستگرا، نگراني در مورد آينده پارلمان اروپا را دو چندان كرده است.
انتخابات پارلمان اروپا از روز 23 تا 25 مه (2 تا پنجم خرداد ماه) برگزار مي شود و طي آن قرار است حدود 400 ميليون شهروند واجد شرايط در 28 كشور عضو اتحاديه اروپا، 751 نماينده خود را انتخاب كنند.
اروپام ** 6143 ** 1071