هفتم اردیبهشت برابر با روز ملی ایمنی حمل و نقل است. رعایت نكردن ایمنی و در حمل و نقل، مساله ای است كه گاهی باعث بروز حادثه تلخ و كشته شدن افراد می شود. سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ از مواردی است كه ایمنی حمل و نقل را با مشكل مواجه می كند.
عابر پیاده عامل مهم دیگری در بروز تصادفات است كه به گفته كارشناسان در بیش از 70 درصد تصادفات نقش عمده دارد.
اینكه چه چیز باعث می شود عابر پیاده به جای استفاده از پل عابر پیاده از زیرگذر تاریك عبور كرده و ایمنی خود و همچنین دیگران را به خطر بیندازد مساله ای جامعه شناختی است و با وجود فرهنگ سازی از طریق رسانه های دیداری و شنیداری اما هنوز با مسائلی در حوزه ایمنی حمل و نقل مواجه هستیم.
طبق آمار اداره كل پزشكی قانونی، تعطیلات نوروز 97 مازندران در تصادفات رانندگی 29 كشته داشت و این رقم بر اساس آمار اداره كل راه و شهرسازی مازندران در نوروز 98 به 30 كشته رسید.
بخشی از ایمنی در حمل و نقل، بر عهده پلیس است و پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راه با اعمال مقررات ترافیكی، سعی در كاهش بروز حادثه و افزایش ایمنی حمل و نقل دارند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: در نوروز امسال توانستیم با كاهش 19 درصدی تصادفات درون شهری، رتبه دوم كشوری در این زمینه را كسب كنیم و این در حالی است كه روزانه یكهزار خودرو درمازندران تعویض پلاك می شود و همچنین افزایش تعداد خودروها را هم شاهد هستیم.
سرهنگ مهدی باقری با بیان اینكه آموزش در زمینه كاهش تصادفات و ایمنی حمل و نقل نقش بسیار موثر دارد، افزود: سال گذشته 120 هزار نفر در رده های مختلف تحصیلی اعم از دانش آموزان، دانشجویان و سطوح حوزوی، تحت آموزش چهره به چهره قرار گرفتند.
وی با بیان اینكه مردم نسبت به سال های گذشته، توجه بیشتری نسبت به رعایت قوانین و مقررات دارند، گفت: زمانی كه عموم جامعه نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، حساس شود می توان ایمنی حمل و نقل را هم افزایش داد.
این مسئول با اشاره به اینكه رفع نقاط حادثه خیز از دیگر مواردی است كه منجر به بهبود ایمنی در حمل و نقل می شود، تصریح كرد: ورود دستگاه های ذی ربط در این زمینه مانند شهرداری ها و اقدام در زمینه خط كشی، نصب تابلو و علائم هم در این زمینه موثر بود.
وی ادامه داد: رعایت مقررات از سوی سرنشینان خودروها و اجرای ماده 215 آیین نامه راهنمایی و رانندگی در عبور از خیابان هم مواردی است كه بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته و با رعایت این موارد، تصادفات كاهش می یابد.
باقری با اشاره به اجرای طرح های مختلف جمع آوری موتورسیكلت، خاطرنشان كرد: سال 97 در حوزه درون شهری در مازندران 42 هزار توقیف موتورسیكلت انجام شد.
وی با تاكید بر تغییر نگرش ها در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، اظهار كرد: برخورد با رانندگان متخلف در این زمینه تاثیرگذار بود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با بیان اینكه نصب دوبین نظارتی و پلاك خوان در مازندران، كار بزرگی بود كه اتفاق افتاد، افزود: با این شیوه، رودررویی پلیس با مردم به شكل چهره به چهره، كمتر شد.
این مسئول گفت: با شروع سال جدید، تلفن همراهی در اختیار همكاران ما قرار گرفت كه نمره منفی، توقیف توسط دستگاه قضایی، خلافی خودرو و موارد دیگر را به شكل آنلاین نمایش می دهد.
قدمی تصریح كرد: به این شكل زمانی كه اعمال قانون شود پیامكی برای مالك خودرو ارسال می شود.
وی با با بیان اینكه انضباط در حمل و نقل درون شهری در حال افزایش است، ادامه داد: در ساری و بابل خودروهایی مجهز به دوربین، تخلفات را درج می كنند.
قدمی با اشاره به اینكه همكاران ما در سطح شهرهای مختلف استان حضور دارند و ضمن راهنمایی، با تخلفات برخورد جدی می شود، افزود: راه اندازی گشت های شبانه در راستای كاهش تخلفات در زمینه ترافیكی است و اكنون سه گشت خودرویی در مركز مازندران فعالیت می كنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با اشاره به دستور استاندار مازندران به فرمانداران، مبنی بر لزوم آموزش در زمینه ایمنی حمل و نقل، احصا نقاط حادثه خیز و رفع این نقاط، خاطرنشان كرد: با این شرایط و اقداماتی كه انجام می دهیم قول می دهم امسال شاهد استمرار كاهش تصادفات باشیم.
وی یادآور شد: در نهایت همه موارد ذكر شده نیازمند این است كه مردم از مبدا تا مقصد، قوانین راهنمایی و رانندگی را در دستور كار خود قرار دهند.
ضلع دیگر حمل و نقل ایمن، استفاده از خودروی ایمن است و رانندگانی كه مقررات راهنمایی و رانندگی را به درستی اجرا كنند و در این رابطه مدیركل حمل و نقل و راهداری جاده ای مازندران در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: گشت های كنترل سرعت در محورهای مواصلاتی تاثیر بسزایی در كاهش تصادفات دارد.
عباسعلی نجفی با اشاره به كاهش تصادفات از ابتدای سال در مازندران، افزود: جلسات كمیسیون ایمنی در استان فعال تر شده و دستگاه های مرتبط در این زمینه پای كار هستند و این مساله به كاهش تصادفات منجر شده و ایمنی در حمل و نقل را افزایش داده است.
وی با بیان اینكه یكی از مشكلات در مازندران این است كه راكبان موتورسیكلت از كلاه ایمنی استفاده نمی كنند و این مساله در تصادفات منجر به فوت می شود، گفت: توزیع رایگان كلاه ایمنی در این راستا انجام شد و فرمانداران و بخشداران هم در تهیه و توزیع كلاه ایمنی مشاركت كردند.
این مسئول تصریح كرد: یكی از اقدامات موثر در ایمنی حمل و نقل، استفاده از دوربین های نظارتی است كه سرعت وسیله نقلیه را ثبت كرده و در صورت بروز تخلف، اطلاع رسانی به راننده خودرو انجام می شود.
نجفی با اشاره به نقش بیش از 70 درصدی عابران پیاده در بروز تصادف، ادامه داد: برای پیشگیری از این مساله، تلاش داریم استفاده از پل های عابر پیاده، تسهیل شود.
وی با بیان اینكه توصیه ما به مردم این است از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده كنند، خاطرنشان كرد: از نظر كارشناسی، سیستم حمل و نقل عمومی علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت، از ایمنی بالاتری نسبت به خودروهای شخصی برخوردار است چرا كه اغلب تصادفات توسط ماشین های شخصی بوده و كمتر از پنج درصد تصادفات رانندگی مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی است.
نجفی با اشاره به اینكه آموزش در زمینه ایمنی حمل و نقل جزو برنامه های سالانه این اداره كل است، اظهار كرد: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی علاوه بر آموزش در شروع كار، ضمن خدمت هم تحت آموزش قرار می گیرند.
اما راه عنصر دیگری در زمینه ایمنی حمل و نقل است و مازندران به واسطه اینكه گردشگرپذیر بودن، استانی پر تردد است.
معاون راهداری اداره كل حمل و نقل جاده ای مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: برای ایمنی حمل و نقل و حریم جاده، تصادفات را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم و با بررسی علت تصادف، اقدامات بلند مدت و كوتاه مدت و یا كارهای نرم افزاری و سخت افزاری، اقدامات كم هزینه و زودبازده و موارد اینچنینی انجام می دهیم.
ابوالفضل صفری با بیان اینكه فراوانی تصادفات در نقاط پر حادثه را مورد تحلیل قرار می دهیم، افزود: پس از تحلیل، با ایمن سازی نقاط حادثه خیز، از حوادث دیگر پیشگیری می كنیم.
وی با اشاره به اینكه ایجاد روشنایی در تقاطع خطرناك و تونل های هوشمند، نگهداری از این روشنایی و ایجاد روشنایی در نقاط مه گیر از اقدامات ما برای ایمنی در حمل و نقل است، ادامه داد: جدا كننده ها برای كانالیزه كردن جریان ترافیك و همچنین جلوگیری از برخورد رخ به رخ در تصادفات در محورها جاگذاری شده است.
این مسئول با بیان اینكه وظیفه ما صیانت از حریم راه برای ایمنی بیشتر در حمل و نقل است، خاطرنشان كرد: مفاد 6، 7 و 17 قانون ایمنی راه درباره حریم ساخت و ساز در محورها است كه توسط این معاونت پیگیری و اجرا می شود.
صفری با اشاره به اینكه دسترسی ها عامل دیگری در تصادفات جاده ای است كه سطح ایمنی را كاهش می دهد، گفت: از دیگر مشكلات ما در حریم راه كه باعث كاهش ایمنی می شود اشغال حریم توسط تابلوهای نوری و پیام متغیر است.
وی ادامه داد: اشغال حریم راه توسط افراد را از طریق دستگاه قضایی پیگیری می كنیم و مطابق تبصره چهار ماده 6قانون ایمنی راه، دستگاه قضایی مكلف به برخورد با این افراد است.
خودروی ایمن، راننده آگاه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی كه خود را ملزم به اجرای این قوانین بداند و جاده های مناسب سه ضلع مهم در ایمنی حمل و نقل هستند كه به نظر می رسد این سه ضلع با كم و كاستی هایی مواجه هستند و نتوانستیم آن گونه كه باید پازل ایمنی در حمل و نقل را به خوبی بچینیم و بروز تصادفات و كشته شدن هموطنان در این حوادث همچنان ادامه دارد.
/1899/9927
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
ساری- ایرنا- خودروی ایمن، راننده آگاه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی كه خود را ملزم به اجرای این قوانین بداند و جاده های مناسب سه ضلع مهم در ایمنی حمل و نقل هستند و به نظر می رسد این پازل به درستی چیده نشده و همچنان شاهد ترددهایی هستیم كه ایمن نیستند.