اروميه - ايرنا - معاون وزير امور اقتصادي و دارايي و رييس گمركات ايران گفت: اعمال مديريت واحد مرزي در گمرك هاي مناطق مرزي به صورت جدي پيگيري مي شود تا مدت زمان كنترل كالاها در گمرك به حداقل برسد.

«سيدمهدي ميراشرفي» روز شنبه در حاشيه بازديد از گمرك پلدشت و در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: موانع صادرات در مرزهاي مناطق آزاد نيز بايد شناسايي و رفع شود و مديريت واحد مرزي بخش عمده اي از اين موانع را رفع مي كند.
وي به وجود گمرك پلدشت و بازرگان در داخل محدوده منطقه آزاد ماكو اشاره كرد و اظهار داشت: مرز بازرگان به عنوان دروازه تجارت با اروپا با توجه به حجم عمليات صادرات و همچنين امنيت بالا يكي از مرزهاي مهم كشور است و در خصوص تسريع در روند تشريفات گمركي آن بايد چاره انديشي شود.
«ميراشرفي» بيان كرد: نشست هايي نيز به منظور شناسايي و رفع مشكلات صادرات كالا در مرزهاي منطقه آزاد ماكو بايد با حضور مديران سازمان منطقه آزاد و مسوولان محلي برگزار شود.
رييس كل گمرك ايران گفت: اجراي طرح جامع لجستيكي در مرز بازرگان از ديگر موضوعات پيشنهادي سازمان منطقه آزاد ماكو است كه در صورت تدوين و تصويب گام مهمي در توسعه حمل و نقل خواهد بود.
به گزارش ايرنا، واگذاري مديريت واحد مرزي به گمرك طي يك دهه اخير همواره از سوي دولت پيگيري شده اما متأسفانه به علت همكاري نكردن برخي از سازمان‌ها اين مصوبه دولت به نحو مطلوب اجرا نشده است؛ مديريت واحد مرزي يكي از استانداردهاي مهم سازمان جهاني گمرك براي تسهيل و توسعه تجارت به شمار مي رود.
رييس گمركات ايران پس از ورود به منطقه آزاد ماكو از گمرك پلدشت، چشمه ثريا، پايانه صادراتي منطقه آزاد ماكو، بازارچه مرزي ساري سو و گمرك بازرگان بازديد كرد.
«غلامرضا سليماني» مديرعامل سازمان منطقه آزاد ماكو، «رضا حسيني» معاون استاندار آذربايجان غربي، حسين شريف پور، نماينده مردم منطقه در مجلس شوراي اسلامي و ناظر گمركات استان در اين سفر معاون وزير و رييس گمركات كشور را همراهي كردند.
منطقه آزاد ماكو داراي حدود پنج هزار كيلومترمربع وسعت بوده و به تنهايي بيش از 75 درصد كل مساحت مناطق آزاد كشور را به خود اختصاص داده و دومين منطقه آزاد بزرگ دنياست.
اين منطقه در مجاورت كشورهاي تركيه و جمهوري آذربايجان قرار دارد و طول مرزهاي جمهوري اسلامي ايران در اين منطقه با اين كشورها به ترتيب 130 و 140 كيلومتر است.
7132/3072