ياسوج- ايرنا- رئيس پليس راه كهگيلويه و بويراحمد مهمترين عامل تأثيرگذار در بروز حوادث رانندگي و جاده اي را عامل انساني دانست و گفت: اين عامل 75 درصد در ايجاد حوادث رانندگي در جاده هاي اين استان تاثير گذار است.

سرهنگ بهنام ويسي پور روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: عامل انساني به آموزش، تغيير رفتار و فرهنگ سازي نياز دارد، از همين رو به سختي تغيير پيدا مي كند.
وي افزود: نياز است در زمينه فرهنگ سازي و مديريت خانواده ها براي آموزش فرزندان در كهگيلويه و بويراحمد در بحث رانندگي بيشتر كار شود زيرا كه بهترين راهكار براي كاهش تصادف هاي رانندگي در آينده، آموزش و فرهنگ سازي است.
سرهنگ ويسي پور بيان كرد: افرادي كه گواهي ندارند و يا هنوز به سن قانوني نرسيده اند بدون اطلاع خانواده هايشان زمينه ساز بسياري از تصادفات اخير كهگيلويه و بويراحمد در يك ماه اخير امسال بوده اند.
وي وضعيت نامناسب راه ها و جاده ها را يكي ديگر از عوامل حوادث جاده اي عنوان كرد و يادآور شد: راه ها و جاده ها به عنوان يكي از مهمترين علت هاي ايجاد حوادث جاده اي به شمار مي روند.
رئيس پليس راه كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: بسياري از جاده هاي كهگيلويه و بويراحمد در مناطق كوهستاني و داراي شيب تند هستند.
وي افزود: بخش قابل توجهي از تصادفات آستانه سال 98 در اين استان در نقاط حادثه خيز و به سبب نقص جاده اي و بيشتر در معابر كم عرض بوده است.
سرهنگ ويسي پور ابراز داشت: براي كاهش ميزان تصادفات در كهگيلويه و بويراحمد چهارخطه كردن جاده ها و جداكننده هاي فيزيكي بسيار موثر خواهد بود.
رئيس پليس راه كهگيلويه و بويراحمد گفت: براي نمونه محور ياسوج به باغچه سادات و چرام يكي از محورهاي حادثه خيز كهگيلويه و بويراحمد است كه از نيمه دوم فروردين امسال 3 فوتي ناشي از تصادفات رانندگي داشته است.
وي بيان كرد: اين جاده بافت روستايي داشته و داراي عرض كمي است كه با توجه به ترافيك زياد و عبور مسافران زيادي از شهرهاي چرام، دهدشت، لنده و بهبهان از اين جاده، پاسخگوي اين حجم ترافيك نيست.
سرهنگ ويسي پور عنوان كرد: جاده هاي ارتباطي كهگيلويه و بويراحمد نيازمند تجهيزات الكترونيكي از جمله دوربين هاي پايش تصويري است كه بتوان بر رفتار رانندگان نظارت كرد.
رئيس پليس راه كهگيلويه و بويراحمد افزود: رانندگان غير حرفه اي و ناآشنا به معابر برون شهري با بي احتياطي و سرعت بسيار زياد زمينه ساز بروز چنين تصادفاتي مي شوند.
وي تصريح كرد: هم اينك تصادفات كهگيلويه و بويراحمد به سمت راه هاي روستايي كشيده شده و بيشتر تصادفات موجود واژگوني، شاخ به شاخ يا برخورد با عابر پياده بوده است.
سرهنگ ويسي پور يكي ديگر از دليل هاي تصادف هاي جاده اي و مرگ در سوانح رانندگي كهگيلويه و بويراحمد را بي كيفيت بودن و ناايمن بودن برخي از خودروها دانست كه بيشتر آن ها قديمي و فرسوده هستند.
رئيس پليس راه كهگيلويه و بويراحمد تاكيد كرد: برخي از افراد نيز از بستن كمربند ايمني امتناع مي كنند كه اين خود نيز زمينه ساز بروز مرگ رانندگان در حوادث مي شود.
وي ابراز داشت: در سال 97 برخي از نقاط حادثه خيز از جمله پيچ هاي عبدالخاني در گچساران و دوراهي سپيدار تا تنگاري با چهار خطه كردن رفع شدند.
هم اينك اولويت رفع نقاط حادثه خيز در اين استان با كمربندي ياسوج، پل تلگاه سه ريز و كريك و همچنين جاده ياسوج به چرام است.
بر اساس سالنامه آماري سازمان پزشكي قانوني كشور، استان كهگيلويه و بويراحمد در سال 96 رتبه سوم ميزان مصدومان ناشي از حوادث رانندگي را بر حسب جمعيت داشته است.
استان كهگيلويه و بويراحمد با بيش از 700 هزار نفر جمعيت داراي هشت شهرستان ، 17 بخش و يكهزار و 670 روستاي داراي سكنه در جنوب غربي ايران واقع شده است.
اين استان با داشتن كمتر از 140 كيلومتر بزرگراه و شرايط خاص توپوگرافي و كوهستاني يكي از استان هاي خطرناك در زمينه سوانح و حوادث رانندگي است.
كهگيلويه و بويراحمد حدود 6 هزار كيلومتر جاده ارتباطي اعم از بزرگراه، راه اصلي، فرعي و روستايي دارد كه از اين ميزان 142 كيلومتر بزرگراه، 505 كيلومتر راه اصلي، يك هزار و 238 كيلومتر راه فرعي و مابقي نيز راه روستايي است.
اين استان بيش از 40 گردنه خطرناك و حدود يك هزار و 500 كيلومتر نقاط حادثه خيز دارد.
بر اساس برآورد هزينه هر كيلومتر بهسازي و آسفالت راه هاي اصلي در اين استان حدود دو تا سه برابر استان هاي كويري است.
از مجموع حدود 6 هزار كيلومتر راه موجود در اين استان بيش از چهار هزار كيلومتر آن راه هاي روستايي است كه بيش از 50 درصد آن همچنان خاكي و شوسه است.
راكد ماندن طرح هاي بزرگ راهسازي از جمله بزرگراه ها و 30 كيلومتر ورودي شهرهاي استان، ضعف توان فني پيمانكاران و ضعف محسوس ايمني راه ها به ويژه در محورهاي اصلي از ياسوج به سمت اصفهان و باباميدان و همچنين ضعف فرهنگ ترافيكي و رانندگي از جمله دلايل بروز تصادفات در اين استان از نظر كارشناسان اعلام شده است.
9868/6110