به گزارش روز یكشنبه ایرنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمود نیلی احمدآبادی روز گذشته در نشستی با اعضای هیأتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار كرد: به گمان همه ما كشور از ظرفیتهای دانشگاهها بهعنوان یكنهاد بهخوبی استفاده نكرده و بسیاری از مشكلاتی كه امروز با آن مواجه هستیم به دلیل عدم بهرهمندی از این ظرفیت است.
وی افزود: ممكن است فردی از ما در نهادهای اجرایی، مراكز تصمیمگیری، مجلس، قوه قضاییه و دیگر نهادها حضورداشته باشد و این فرصتها میتواند مغتنم باشد اما به معنی استفاده از ظرفیت دانشگاه نیست. دانشگاه یعنی نهادی كه همه اجزای آن در یك موضوع مشاركت میكنند و این استعداد میتواند بارور شده و در اختیار كل كشور قرار گیرد.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینكه در ایران تجربه كار گروهی قوی در درون دانشگاه و بین دانشگاهها وجود ندارد، خاطرنشان كرد: این مسئله نقطه ضعفی برای دانشگاهها است، در سالهای اخیر اكثر دانشگاهها تلاش كردهاند به این مشكل غلبه كنند. با چهل سالی كه از انقلاب میگذرد دانشگاهها باید جدیتر به این مسائل بپردازند.
به گفته نیلی احمدآبادی، برخورد مسئولان كشور در تمامی سطوح نشان میدهد آنها نیز تشنه راهحل و شنیدن حرفهای جدید، مؤثر، علمی و مهم هستند.
وی همچنین یادآورشد: تجربه حكم روحانی ریاست محترم جمهوری درباره سیلهای اخیر دومین تجربه است كه در سطح ملی صورت میگیرد. اولین تجربه درباره واقعه پلاسكو بود كه به دانشگاه تربیت مدرس ارجاع داده شد.
رئیس دانشگاه تهران معتقد است كه ارجاع بررسی پلاسكو به دانشگاه تربیت مدرس بهخوبی انجام گرفت و گزارشهایی كه از دستگاههای اجرایی ارائه شد، نشان داد كار موفقی انجامشده كه منجر به تدوین آییننامهها و دستورالعملهایی شد كه میتواند كشور را در مقابل مخاطراتی مانند آتشسوزی ایمن كند.
نیلی احمد آبادی افزود: موضوع سیل با مسئله پلاسكو متفاوت است؛ گستردگی آن در كشور و تنوع تخصصها و تأثیرات آن موجب متفاوت شدن این رخداد با رویداد آتشسوزی پلاسكو شده كه بیشتر بخشی از مردم شهر تهران را درگیر كرده بود. بهعنوان رخدادی تأسفبار مهم بود اما بر زندگی مردم و شرایط محیطی تأثیر اندكی داشت.
نیلی احمدآبادی، افزود: سیل مسئلهای ملی است و استانهای متعددی را تحت تأثیر قرار داده است. این پدیده را میتوان اینچنین تحلیل كرد كه نتیجه كارهای اشتباه صورت گرفته و كارهای صورت نگرفته است. اگر هیئت بتواند دو موضوع 'كارهایی كه باید انجام میشد و نشد' و 'كارهایی كه نباید انجام میشد و شد' را بررسی كند، كار بزرگی در كشور صورت گرفته است.
وی ادامه داد: دانشگاهها نشان دادهاند جزو سالمترین، بیطرفترین و علمیترین نهادهای كشور هستند و طبیعی است این مسئله به دانشگاهها ارجاع داده شود، درباره فرایند صدور حكم و انتخاب افراد نیز نگاه اصلی ما این است كه از ظرفیت تمام متخصصان و دانشگاهیانی كه در این حوزه هستند و دانشگاهیانی كه در سیل آبهای اخیر دچار مشكل شدهاند استفاده شود.
رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلابها، عنوان كرد: نكته قابلتأمل زمان و سرعت عمل است؛ زمان اجرای این طرح ششماهه است و رخدادهایی كه در كشور رخ میدهد، تأثیر اجتماعی آنها و تحت تأثیر قرار گرفتن نهادها و ارگانها بسیار محدود است و معمولاً رخدادی دیگر روی میدهد و همگان به آن میپردازند.
رئیس دانشگاه تهران، اظهار كرد: هیأت در چهار مرحله 'روایت دقیق، مستند و روشن ازآنچه اتفاق افتاده است'، 'آسیبشناسی'، 'آموختهها و درسهایی كه باید از این رخداد بیاموزیم' و 'راهبرد' اقدام می كند و قطعاً نتیجه نهایی كه راهبرد است میتواند مورداستفاده كشور قرار گیرد.
نیلی احمدآبادی رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلابها، گروه همراه و برخی اعضای هیأتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز بازدید هوایی از مناطق سیلزده استان خوزستان نیز داشتند.
**9491** 1200
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
تهران - ایرنا - رئیس هیأت ویژه گزارش ملی سیلاب ها گفت: این هیأت كاملاً مستقل بوده و زیر نظر هیچ دستگاه دولتی و ارگانی نیست، استقلال این هیأت فرصتی فراهم كرده كه تحت تأثیر هیچ جریانی قرار نگیرد، از این رو گزارش ها بطور مستقیم به رئیس جمهوری اعلام می شود.