يزد- ايرنا- رئيس جهاد كشاورزي بافق گفت: طرح محلول و سم پاشي مزارع با پهپاد براي نخستين بار در استان يزد در اين شهرستان با اعتبار 2 ميليارد ريال اجرا شد.

حميد عسكري باقر آبادي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه اين طرح زمينه اشتغال چهار نفر را فراهم كرد اظهار داشت: سم پاشي با استفاده از پهباد 50 درصد كاهش مصرف سموم و 50 درصد كاهش هزينه را براي كشاورزان به دنبال دارد.
وي افزود: پاشيدن يكنواخت محلول بر روي محصول،كاهش چشمگير زمان عمليات سمپاشي ، افزايش كيفيت و اثر بخشي، تخريب نشدن مزرعه و محصولات و كاهش قابل توجه در مصرف آب از مزيت هاي اين طرح است .
رئيس جهاد كشاورزي شهرستان بافق يادآور شد: هر پرواز 40 دقيقه طول مي كشد و حدود يك هكتار زمين را سم پاشي مي كند و براي هر هكتار 10 ليتر سم نياز است.
وي با اشاره به اينكه 50 درصد اعتبار خريد اين دستگاه از محل صندوق توسعه ملي و 50 درصد از منابع بانك با نرخ 6 درصد پرداخت شده است گفت : آمادگي داريم در صورت پيدا شدن مورد مشابه ،بهره بردار را براي دريافت اعتبار معرفي كنيم.
عسكري سطح زراعت و باغهاي شهرستان بافق را هفت هزار هكتار بيان كرد و گفت: از اين ميزان يكهزار و 500 هكتار مربوط به زراعت و بقيه به صورت باغي است.
وي تاثير اين طرح براي سم پاشي مزارع را به مراتب بالاتر از سم پاشي از طريق نيروي انساني و ماشين آلات برشمرد.
اين طرح سومين طرح در كشور و نخستين طرح در استان يزد است.
مركز شهرستان 50 هزار نفري بافق در فاصله 110 كيلومتري جنوب شرق يزد قرار دارد.
7543/ 6197