بیرجند - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی خراسان جنوبی گفت: یك كانون ملخ صحرایی در قالب 40 هكتار زمین در منطقه كهنو شهرستان نهبندان شناسایی شد.

مهدی عصمتی پور روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ابتدا كار كانون یابی هجوم ملخ ها در این منطقه انجام شد و وضعیت منطقه مورد بررسی قرار گرفت.
وی بیان كرد: به نظر می رسد ملخ ها از جنوب كرمان وارد نهبندان در خراسان جنوبی شده اند و از صبح امروز تاكنون با همكاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری 300 هكتار از مراتع شهرستان رصد و دیده بانی شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی خراسان جنوبی گفت: از روز گذشته (شنبه) سم پاشی ملخ ها با دستگاه های یو. ال. وی در منطقه آغاز شده است.
وی با بیان اینكه تاكنون این ملخ ها خسارتی به مزارع و باغات نهبندان وارد نكرده است افزود: ملخ ها در مرحله نخست نسبت به جفت گیری و تخم گذاری اقدام می كنند كه با سم پاشی مراتع سعی داریم جلوی افزایش ملخ ها را بگیریم.
عصمتی پور گفت: این ملخ ها پنج سن دارند كه از سن دوم به بعد برای مراتع بسیار آسیب زا بوده و تمام مزارع و باغات را نابود می كنند و با سم پاشی تخم ملخ ها از بین می رود.
وی اظهار داشت: 51 شبكه مراقبت از آفات در استان خراسان جنوبی فعال است كه 35 مورد دولتی و 16 مورد خصوصی هستند.
وی افزود: همچنین 56 ناظر، كار رصد و پایش كل منطقه را در شهرستان ها برعهده دارند و به محض مشاهده ملخ نسبت به سم پاشی منطقه و جلوگیری از پیشرفت آنها اقدام می شود.
براساس گزارش سازمان حفظ نباتات كشور و دفتر FAO در غرب آسیا، مبنی بر نبود مبارزه با ملخ های صحرایی در عربستان سعودی، دسته های زیادی از این حشرات به سمت جنوب ایران در حركت هستند.
براساس این گزارش ملخ های صحرایی تاكنون 200 هزار هكتار از زمین های كشور را در 6 استان آلوده كرده اند.
ملخ صحرایی از كشوری به كشور دیگر و از استانی به استان دیگر می تواند مهاجرت كند و قدرت تخریبی بالایی دارد.
شهرستان نهبندان از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و كرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود.
مركز این شهرستان در 200 كیلومتری بیرجند است.
خراسان جنوبی 11 شهرستان دارد و با 6 استان كشور همجوار است.
7557*3028