تهران- ایرنا- بازگشایی سی‌ودومین نمایشگاه بین المللی كتاب در كنار معرفی مجموعه های نوشتاری، محلی برای عرض اندام زنان ناشر هم به شمار می رود، ناشرانی كه با وجود ناملایمات و بی مهری‌های فراوان، هدفمند و پر توان سنگ‌های پیش روی فعالیت خود در صنعت نشر را برداشته‌اند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، با گشتی در سی و دومین نمایشگاه بین المللی كتاب، وجود انگشت شمار ناشران زن در میان انبوه مردان صنعت نشر خود موضوعی قابل تامل به نظر می رسد، زنانی كه با وجود مشغله های بسیار زندگی دوشادوش مردان در حوزه صنعت نشر فعالیت می‌كنند.
در راستای شنیدن فعالیت و دغدغه های زنان ناشر، خبرنگار ایرنا در نمایشگاه بین المللی كتاب به گفت و گو با «پروین صدقیان» رییس هیات مدیره انجمن صنفی زنان ناشر در غرفه این انجمن پرداخت.
صدقیان در این گفت و گو درباره وضعیت زنان ناشر گفت: مشكلات زیادی در صنعت نشر وجود دارد و اگر زنی بخواهد به تنهایی كار نشر را انجام دهد عملا با دشواری‌های بسیاری نسبت به مردان مواجه می‌شود. به همین خاطر، انجمن صنفی زنان ناشر را راه اندازی كردیم تا با همفكری و حمایت یكدیگر بتوانیم در صنعت نشر فعالیت كنیم.

**زنان ناشر، كتاب سازی نمی كنند بلكه حرف دل می زنند
رییس هیات مدیره انجمن صنفی زنان ناشر با بیان این موضوع كه عادت به مطالعه و كتاب‌خوانی در بین افراد جامعه، یكی از معیارهای توسعه‌ فرهنگی است اما اگر ناشر از جنس مخاطب باشد بهتر می تواند این رسالت را انجام دهد، افزود: ویژگی زن بودن در بانوان ناشر بسیار بر رسالت و مسئولیت ناشر بودن آنان اهمیت دارد. زنان به دلیل مادر بودن و دغدغه‌های متفاوتی كه در زندگی شخصی خود نسبت به مردان دارند، دقت بیشتری در كار نسبت به مردان دارند و هدفمند‌تر به كار خود ادامه می‌دهند كه این موضوع باعث می‌شود زنان با جزئیات بیشتری به مسایل نگاه ‌كنند و كتا‌بسازی نكنند. به همین دلیل كتابی كه از دل زنان ناشر برمی آید لاجرم بر دل زنان می نشیند.
صدقیان ادامه داد: كار نشر سخت افزاری و نرم افزاری است و ناشر صفر تا صد آن را برای هر كتابی باید انجام دهد. زنان با داشتن مشكلات خاص خانوادگی و دغدغه های اجتماعی كه هر لحظه ممكن است آنان را از كار و مسئولیت وادارد، وارد این عرصه شدند اما نگذاشتند این مسایل خللی در پخش كتاب، پیدا كردن مولف یا مترجم برایشان به وجود آورد. اما در مواردی شاهد كناره گیری این زنان از صنعت نشر هستیم.

**انجمن صنفی زنان ناشر با هدف توان افزایی زنان ناشر راه اندازی شد
صدقیان یادآور شد: وقتی زنی از عرصه صنعت نشر كنار می رود عقب می ماند، همین باعث شد كه انجمن صنفی زنان ناشر به وجود بیاید و با تشكیل آن تلاش كردیم تا انسجام بیشتری به زنان ناشر بخشیم. این انجمن برآمده از جمع فرهنگی زنان ناشر است كه از سال 76 كار خود را شروع كرده است، جمعی از ناشرانی كه تازه پا به عرصه نشر گذاشته بودند با هدایت «شهلا لاهیجی» مدیر پیشین این انجمن به عضویت درآمدند.
وی با تاكید بر این كه هدف انجمن، ایجاد هماهنگی و كمك به ناشرانی بود كه تاز به وجود آمده بودند تا صنعت نشر در حوزه زنان را ارتقا دهند، گفت: انجمن صنفی زنان ناشر از سال 1376 تشكیل شد و فعالیت آن در سال 1392 در وزارت كار و تعاون به عنوان اولین انجمن صنفی كه اعضای آن زنان هستند، به ثبت و دریافت مجوز رسید.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی زنان ناشر خاطرنشان كرد: این انجمن یك انجمن سیال است یعنی همیشه بین یك نفر تا 60 نفر عضو داشته است اما در حال حاضر عضو دایم آن 30 نفر از زنان ناشر است كه تلاش كرده اند با وجود سختی و مشقت بسیار در این شغل بماند و به كار و رقابت ادامه دهند.

** تازیانه بی مهری بر انجمن صنفی زنان ناشر
صدقیان درباره وضعیت كنونی انجمن افزود: در هر شغل یا صنفی نگاه ویژه‌ای به بانوان شاغل می‌شود كه در نشر این توجه وجود ندارد. انجمن زنان ناشر از هیچ سو حمایت مالی نشده‌ و از خود اعضا تغذیه می‌شود و دلیل حمایت نكردن ارگان‌ها بی تفاوتی آن‌ها نسبت به انجمن‌ها است.
وی با اشاره به ابعاد غرفه انجمن صنفی در نمایشگاه كتاب گفت: ابعاد غرفه در نمایشگاه بین المللی كتاب خود گواه این ماجرا است و مسئولان باید به آن فكر كنند. 30 زن ناشر عضو هستند و افراد دیگری هم هستند كه می خواهند كتاب های خود را در غرفه انجمن به نمایش و فروش بگذارند اما غرفه كوچك است و جا ندارد.
صدقیان با بیان این كه ما از همكاران فرهنگی و متولیان نشر توقع داریم كه بیشتر با ما همكاری كنند، افزود: همواره گفته می شود مردان و زنان ناشر یكسان هستند اما در این مسایل همیشه زنان جنس دوم محسوب می شوند و مورد ستم و بی مهری قرار می گیرند. توقع داریم كه همكاران ناشر ما چه متولیان نشر، چه متولیان فرهنگی و دست اندركاران نمایشگاه و وزارت ارشاد به ما نگاه بهتر و سازنده تری داشته باشند و ما را حمایت كنند تا بتوانیم كاری كنیم تا تمامی بانوان در مجموع احساس حمایت و توجه كنند.
وی ادامه داد: ما هنوز مكانی برای انجمن نداریم و یك فروشگاه كتاب را به برگزاری جلسات اختصاص دادیم كه هزینه مالی آن هم از سوی اعضا پرداخت می شود. در حالی كه نخستین كتابفروشی زنان ایران را راه اندازی كرده ایم كه همه به آن افتخار می كنند.
رییس انجمن صنفی زنان ناشر درباره موضوعات مورد توجه زنان ناشر در انتشار كتاب هم گفت: خوشبختانه توجه زنان ناشر در موضوع كتاب‌ها به سمت حوزه ادبیات و نمایشنامه‌نویسی، كودكان، تربیتی و روانشناسی، محیط زیست سوق پیدا كرده است. همچنین موضوعات زیستی و خانواده از دیگر زمینه‌هایی است كه زنان ناشر در سال‌های اخیر بیشتر به آن توجه می‌كنند.
وی در پایان گفت و گو در ارزیابی وضعیت فروش كتاب‌های زنان ناشر در سی‌و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران بیان كرد: فروش كتاب ها از كتاب های آشپزی و خیاطی به سمت كتاب های تربیتی و آموزشی سوق پیدا كرده است كه نشان از تغییر ذائقه و علاقمندی زنان دارد.
شایان ذكر است عرضه كتاب‌های ناشران عضو، برگزاری دو نشست با رویكرد نقش انجمن‌های زنان در فرهنگ، رونمایی و عضو‌گیری از برنامه‌های انجمن زنان ناشر از جمله برنامه های انجمن صنفی زنان در نمایشگاه است.
در سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران سه هزار و 200 ناشر با حدود 437 هزار كتاب شامل دو هزار و 400 ناشر داخلی با 300 هزار عنوان كتاب و حدود 800 ناشر خارجی از 30 كشور جهان با 137 هزار عنوان كتاب حضور دارند.
اجتمام*9294* 9053