اروميه - ايرنا - رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي گفت: شاخص مرگ و مير مادران باردار در اين استان به 14.7 مورد در 100 هزار تولد زنده رسيد كه كمتر از متوسط كشوري است.

جواد آقازاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در سال 1394 شاخص مرگ و مير مادران باردار در آذربايجان غربي 23.7 مورد در 100 هزار تولد زنده بود كه در سه سال اخير كاهش چشمگيري با همت همه بخش هاي بهداشتي داشته است.
وي اظهار داشت: اين كاهش جزو شاخص هاي خوب كشوري است زيرا شاخص هدف كشوري 15 در 100 هزار تولد زنده برآورد مي شود.
وي با اشاره به اقدامات قابل توجه آذربايجان غربي در توسعه بهداشت مادران و نوزادان بيان كرد: براي سلامت مادران باردار و راحتي آنان، مركز خدمات سلامت باروري مادر در منطقه ايثار اروميه راه اندازي شده و در حال ارائه خدمات به ساكنان منطقه است.
رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني آذربايجان غربي اضافه كرد: حدود 80 هزار نفر از جمعيت حاشيه شهر اروميه تحت پوشش خدمات اين مركز قرار گرفته اند كه اين امر منجر به كاهش مرگ و مير مادران شده است.
وي ادامه داد: در مجموع 140 تخت LDR ( واحد هاي تك نفره زايمان طبيعي ) در استان نيز اضافه شده كه نقش مهمي در بهبود وضعيت باليني مادران باردار داشته است.
آقازاده گفت: آمار مرگ مير مادران باردار از 17 نفر در سال 1394 به هشت نفر در سال 1397 كاهش يافته است.
وي از راه اندازي و تجهيز مراكزي به عنوان هتل و حامله سرا براي مادران باردار روستايي در فصول سرد و بارندگي در آذربايجان غربي خبر داد و گفت: اين مراكز در كاهش آمار مرگ و مير مادران باردار تاثيرگذار بوده است.
وي بيان كرد: بهبود شاخص مرگ و مير مادران يكي از اركان توسعه خدمات بهداشتي و درماني براي جوامع رو به رشد به شمار مي رود و در اين خصوص رتبه هاي خوبي در سطح كشور و منطقه به دست آمده است.
به گزارش ايرنا، آذربايجان غربي از جمله استان هاي پيشرو در حوزه سلامت و بهداشت در كشور به شمار مي رود به طوري كه بسياري از بيماري هاي واگيردار در اين استان ريشه كن شده است.
علاوه بر آن در سال گذشته رتبه شاخص بهداشتي درماني از رتبه بيست و هشتم به هفتم رسيده كه روندي جهشي است.
سالانه حدود 60 هزار نوزاد در آذربايجان غربي متولد مي شود.
8137/2093