به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، منصور غلامی روز سه شنبه در نشست هیات های امنای دانشگاه های دی هشت اظهار كرد: سازمان همكاری اقتصادی دی هشت متشكل از هشت كشور در حال توسعه اسلامی از جمله ایران، تركیه، پاكستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیحریه با جمعیت حدود یك میلیارد و شصت میلیون و نیروی كار 400 میلیونی است.
وزیر علوم گفت: یك ظرفیت بزرگ كشور در حال توسعه اسلامی تركیه پاكستان و بنگلادیش اندونزی مالزی مصر حدود یك میلیارد و 60 میلیون نفر نیروی كار یك ظرفیت رو به گذار، آشفته و پر چالشدر جهان كنونی است.
وی ادامه داد: تقویت مناسبات علمی، آموزشی و پژوهشی میان این سازمان بین اسلامی گامی مهم، كلیدی و نقطه عطفی در مسیر همگرایی میان كشورهای عضو به حساب می آید، كشورهایی كه اكنون بیست و دومین سال قرار گرفتن در زیر چتر همگرایی را پشت سر می گذارند.
غلامی عنوان كرد: بیش از یك دهه قبل ترسیم نقشه راه 10 ساله گروه دی-هشت بین سالهای 2008 تا 2018 در دستور كار قرار گرفت و به تصویب اعضا رسید همكاران وزارت علوم تاسیس دانشگاه بین المللی به عنوان گامی كلیدی در راه تحقق این نقشه راه را پیشنهاد كردند.
وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری افزود: در بند 7 بخش 10 این نقشه راه بر لزوم تقویت همكاریهای علمی و فناوری با هدف نهادینه كردن این همكاری ها از طریق تاسیس مراكز تحقیقاتی دانشگاه، اعلام می كنم ایران با تاسیس و میزبانی این دانشگاه گامی مهم در مسیر محقق كردن نقشه راه گروه دی-هشت برداشته است.
وزیر علوم با بیان این كه تحقق نقشه راه گروه دی هشت به همكاری كشورهای عضو نیاز دارد. یادآورشد: هدف ما از میزبانی این دانشگاه ارتقای سطح همكاری های علمی فیمابین، توسعه دانش در جهان اسلام از طریق تبادل ارتقای سطح همكاری های علمی از طریق تبادل دانشجو و همكاری دانشگاهی است.
غلامی تصریح كرد: به جرات می توان گفت تمامی اعضای گروه دی-هشت از توانمندی و ظرفیت های بیشمار علمی و فناوری برخوردار هستند و تجمیع این توانمندی ها می تواند ما را در جهان مقتدر تر كرده و در مسیر حل مشكلات مسلمانان سوق دهد.
وی در ادامه خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران با 4.2 میلیون دانشجوی كه یك میلیون نفر آنها در مقطع تحصیلی تكمیلی تحصیل می كنند و 39 پارك علم و فناوری و نظام آموزشی مستحكمی كه توانسته 29 دانشگاه كه بر اساس رتبه بندی تایمز در رتبه های برتر دنیا قرار دارد می تواند این توانمندی ها را تجمیع كند.
وزیر علوم اظهار كرد: گزارش سال 2011 سازمان توسعه و همكاری اقتصادی (ODC) نشان میدهد كه هر كشور عضو دی هشت با اعزام 404 هزار دانشجوی خارجی كه حدود 10 درصد كل جمعیت دانشجویان بین المللی كشورهای اصلی اعزام كننده دانشجویی خارجی هستند. همچنین مسلمانان این روند بیشتر شده است. . ما باید در نظر بگیریم كه كه چگونه این علاقه مندان به تحصیل دانشجویان جهان اسلام میتوانند از ظرفیتهای داخلی دی هشت استفاده كنند.
وی توضیح داد: كشورهای تركیه، مالزی، اندونزی بنگلادش، مصر ، پاكستان و نیجریه و ایران كه هریك دانشگاههای معتبر دارند می توانند پذیرای دانشجویان یكدیگر باشند. تاسیس دانشگاه دی 8 می تواند نقطه شروع تبادل گسترده دانشجو میان این كشورها و توسعه علمی به حساب بیاید.
غلامی افزود: جهان نوظهور حال حاصر در حال توسعه است و كشورهای عضو گروه دی هشت نیز بخشی از آن هستند و برای گام نهادن در راه پیشرفت مسیری جز علم و فناوری نیست و راه علم و فناوری از دانشگاه می گذرد.
وزیر علوم گفت: در جهانی كه هر روز به جمعیت دانشجویان بین المللی آن افزوده می شود جمهوری اسلامی ایران برای توسعه دانشگاه بینالمللی گروه هشت دست یاری به سمت كشورهای عضو دراز كرده است زیرا پشتوانه این تلاش كشورهای عضو دی هشت نیروی انسانی توانمند آنان، خواست مسئولان و جامعه علمی و بخصوص پشتوانه تمدن بزرگ اسلامی ایران است.
غلامی عنوان كرد: گردش آزاد علم و دانش و گشودن درهای نوآوری و فناوری به سوی دیگر كشورها از خصوصیات تمدن بزرگ اسلامی و شكوفایی علم در جهان اسلام در سده های قبل است. بنابراین نباید در جهان اسلام مرزی ما بین انتقال دانش و نوآوری وجود داشته باشد. علم متعلق به همه انسان ها در تمامی نقاط كره زمین است و آغازگر روند توسعه علمی بی مرز است.
نشست هیات امنای دانشگاه های عضو دی - هشت با حضور مقامات آموزش عالی كشورهای عضو در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حال برگزاری است.
9465 ** 1200
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
تهران - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه بین المللی دی هشت ضمن تقویت ظرفیت تربیت نیروی انسانی سازمان دی هشت، فرآیند بین المللی شدن دانشگاه ها و آموزش عالی كشورهای عضو را تسهیل می كند.