تهران- ايرنا- معاون اسناد و كتابخانه مركز اسناد انقلاب اسلامي از انتشار پرونده وحيد افراخته در قالب كتاب طي سال جاري خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا از مركز اسناد انقلاب اسلامي نشست معرفي و بررسي كتاب «تقي شهرام به روايت اسناد» با حضور محمدحسن روزي‌طلب معاون اسناد و كتابخانه مركز اسناد انقلاب اسلامي، احمدرضا كريمي نويسنده كتاب و مرتضي جودي تهيه‌كننده و فيلمنامه‌نويس در غرفه موسسه فرهنگي هنري مركز اسناد انقلاب اسلامي در سي‌ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران برگزار شد.
در اين نشست، محمدحسن روزي‌طلب معاون اسناد و كتابخانه مركز اسناد انقلاب اسلامي با اشاره به اهميت كتاب «تقي شهرام به روايت اسناد» گفت: مركز اسناد انقلاب اسلامي دسترسي خوبي به اسناد امنيتي بعد از انقلاب اسلامي دارد و سه سال پيش تصميم گرفتيم اين اسناد را منتشر كنيم.
وي افزود: ما ابتدا فهرستي از اين پرونده‌ها تهيه كرديم كه در ميان اين اسناد، پرونده تقي شهرام داراي اهميت خاصي بود كه پيرامون آن نكات مبهمي وجود داشت و علاوه بر آن به لحاظ زماني هم از اولين پرونده‌هايي است كه بعد از پيروزي انقلاب گشوده مي‌شود.
وي ادامه داد: با توجه به آنكه احمدرضا كريمي بيش از شش ماه با تقي شهرام هم سلولي بوده و بر مسائل سازمان مجاهدين خلق و مسئله تغيير ايدئولوژي نيز تسلط داشت، براي كار كردن بر روي اسناد اين پرونده انتخاب شد.
كتاب «تقي شهرام به روايت اسناد» مشتمل بر 200 برگ سند منتشر نشده درباره تقي شهرام، از اعضاي مركزي سازمان مجاهدين خلق است، اين كتاب، مشتمل بر 10 فصل، تحقيقي همه جانبه درباره‌ تقي شهرام است كه اهم موضوعات مرتبط با وي را در بر مي‌گيرد؛ از جمله دوران قبل از زندان و ضربه‌ شهريور 1350، دوران‌ زندان در اوين، قصر و ساري، داستان فرار شهرام از زندان با ذكر جزئيات به نقل از خودش و ستوان احمديان، ورودش به سازمان مجاهدين خلق پس از فرار و دوران تعاملش با مصطفي شعاعيان و كادرهاي قديمي سازمان، ورودش به مركزيت و سه شاخه‌اي كردن سازمان، فرايند تغيير ايدئولوژي و خروج از مذهب در بيش از نيمي از اعضا، تصفيه‌ها و ترورهاي داخلي، ترورهاي سياسي و نحوه تعامل با شوروي، سلطه غيابي بر شاخه‌ خارج از كشور، دوران‌هاي نشيب و فراز رهبري در سازمان و نهايتا اخراج و استعفاء، دوران زندان در جمهوري اسلامي و ماجراهايي كه در اين دوران از سر گذراند، ماهيت شكايت‌هايي كه عليه وي به دادگاه انقلاب اسلامي ارائه گرديد، بررسي روند برگزاري دادگاه و رد صلاحيت آن توسط وي، واكنش گروه‌هاي مختلف از جمله مجاهدين خلق و پيكار به محاكمه‌ تفي شهرام و سرانجام صدور رأي و اعدام.
چنانكه در مقدمه اين اثر آمده: «در اين كتاب سعي شده همه‌ تأثيراتي كه تقي شهرام در زمينه‌هاي گوناگون روي سازمان و نيروهاي آن داشته است بررسي گردد؛ از جمله تأثيري كه وي در نحوه‌ عضو گيري و به كارگيري دختران و زنان گذاشت و روندي را در پي داشت كه بسياري از جريان‌ها آن را برنتافتند و خروج از دايره‌ اخلاقي به معني اعم آن برشمردند.»
«تقي شهرام به روايت اسناد» توسط احمدرضا كريمي تدوين و از سوي موسسه فرهنگي هنري مركز اسناد انقلاب اسلامي در 708 صفحه در سي‌ودومين نمايشگاه كتاب تهران عرضه شد.
معاون اسناد و كتابخانه مركز اسناد انقلاب اسلامي همچنين از انتشار پرونده سعادتي و پرونده وحيد افراخته در قالب كتاب طي سال جاري خبر داد.
رحمان افراخته مشهور به وحيد (1329–1354) از مبارزين عليه حكومت پهلوي بود. افراخته از مسئولان بخش ماركسيست سازمان مجاهدين خلق و از جمله آمران و عاملان قتل مجيد شريف واقفي بود. افراخته همچنين مسئول عمليات ترور لوئيس هاوكينز مستشار آمريكايي در 31 ارديبهشت 1354 در تهران بود.
افراخته در 1329 در مشهد متولد شد. در سال 1347 به دليل معدل بالا بدون كنكور در رشته مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي آريامهر پذيرفته شد. حين تحصيل عضو سازمان مجاهدين شد و پس از 2 سال تحصيل و ممنوعيت اين سازمان مخفي مي‌شود و تا سال 1354 به‌طور مخفي زندگي مي‌كرد.
افراخته از سوي ساواك دستگير و در سوم بهمن 1354 به همراه منيژه اشرف زاده كرماني، محمد طاهر رحيمي، سيد محسن خاموشي، محسن بطحايي، ساسان صميمي بهبهاني، مرتضي لبافي نژاد، عبدالرضا منيري جاويد و مرتضي صمديه لباف، تيرباران شد.
در فيلم سيانور ساخته بهروز شعيبي اين شخصيت با بازي حامد كميلي به تصوير كشيده شده‌است.
فراهنگ**3009** 9053