تهران - ایرنا - یكی از شركت های بزرگ هواپیمایی استرالیا اعلام كرد كه خرید 48 فروند هواپیمای بوئینگ 737 مكس را در پی بروز دو سانحه هوایی از این مدل به تعلیق درآورده و این اقدام نشان می دهد استرالیا هم به جمع تعلیق كنندگان جهانی خرید این مدل هواپیما از بوئینگ پیوسته است.

به گزارش ایرنا، ویرجین استرالیا كه یكی از بزرگترین خطوط هوایی و از شركت های فعال هواپیمایی در این كشور است ؛ از سال 2000 میلادی تاكنون در این كشور قاره اقیانوسیه فعالیت دارد.
این شركت هواپیمایی روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای كه در رسانه های استرالیا انعكاس یافت ، گزارش داد كه قرار بود این شركت برای توسعه فعالیت خود 48 فروند 737 MAX را خریداری كند كه این موضوع به دلیل ثبت دو سقوط در پرونده پروازی این مدل هواپیما به تعویق افتاده و استرالیایی ها از خرید آن در شرایط كنونی منصرف شده اند.
یك فروند بوئینگ 737 مكس شركت هواپیمایی اتیوپی كه 19 اسفند ماه از آدیس آبابا عازم نایروبی پایتخت كنیا بود، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه سقوط كرد و همه 157 سرنشین آن كشته شدند.
علت سقوط هواپیمای بوئینگ 737 خطوط هواپیمایی اتیوپی، نوزدایو (nosedive) یا تنزل ناگهانی سطح حركت (شیرجه ناگهانی هواپیما رو به پایین) اعلام شد كه این موضوع وجود نقص فنی این مدل بوئینگ را تایید كرد.
گزارش منتشره در مورد علت سقوط هواپیمای بوئینگ 737 خطوط هواپیمایی اتیوپی نشان می دهد كه خلبانان 'بارها' سعی كرده است از فاجعه سقوط هواپیما جلوگیری كند، اما تنزل ناگهانی سطح حركت موجب شده كه هواپیما در نهایت سقوط كند.
علاوه براین یك فروند هواپیمای بوئینگ 737 مكس متعلق به یك شركت ایرلاین اندونزی در اكتبر 2018 سقوط كرد كه تمام 189 نفر سرنشین آن جان باختند.
در مجموع در دو سانحه هوایی مرتبط با یك مدل هواپیما در مدت زمان كوتاهی 346 مسافر و خدمه پرواز كشته شدند كه در تاریخ هوانوردی جهان كم سابقه است.
تاكنون بسیاری از كشورها و شركت های هواپیمایی استفاده از این مدل هواپیمای بوئینگ را تعلیق كرده اند.
درپی این سوانح هوایی شركت های هواپیمایی مكزیك، چین، اندونزی، اتیوپی، جزایر كایمن، سنگاپور و خطوط هوایی آرژانتین و آفریقای جنوبی استفاده از این مدل از هواپیماهای مسافربری بوئینگ را تا زمان نهایی شدن تحقیقات در مورد علت سقوط هواپیمای بوئینگ 737 مكس و رفع نقص احتمالی ممنوع اعلام كردند و حتی دولت آمریكا نیز پروازهای بوئینگ 737 مكس را به طور موقت تعطیل كرد.
بسیاری از كارشناسان صنعت پرواز معتقدند بوئینگ باید پس از نخستین سقوط ، از پرواز این مدل از هواپیماهایش در سراسر جهان جلوگیری می كرد و اقدام به رفع نقص آن می كرد.
شركت گروه هواپیمایی چین ماه گذشته گزارش داد سفارش خرید 100 فروند هواپیمای بوئینگ 737 MAX را تا زمانی كه از ایمنی آنها مطمئن نشود تعلیق كرده است.
اكنون شركت هواپیمایی ویرجین استرالیا نیز به جمع شركت های هواپیمایی پیوسته كه بكارگیری از این هواپیما را ممنوع كرده است.
این شركت با انتشار بیانیه ای اعلام كرد قرار بود اولین گروه از هواپیماهای سفارش شده در تاریخ نوامبر 2019 تا جولای 2021، تحویل شود كه این موضوع به دلیل حفظ امنیت پرواز برای مسافران به تعویق افتاده است.
آساق**1599**1104**