تهران – ایرنا - مدیركل امور شوراهای اسلامی وزارت كشور گفت: شوراهای اسلامی هم ناظر كارها و هم سیاستگذار هستند كه در حوزه سیاستگذاری باید تمام اهداف ملی و محلی را با یكدیگر تطبیق دهند.

به گزارش ایرنا، محمدرضا صمیمی روز سه شنبه در همایش تجلیل از شوراهای اسلامی شهر و روستا كه در فرمانداری پیشوا برگزار شد اظهار داشت: در ابتدای پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی، بخشی نگری وجود نداشت و صمیمیت و همدلی اركان مختلف نظام و مردم باعث شد تا حضرت امام پیام تاریخی تشكیل شوراها و كار جمعی را صادر كنند.
وی اظهار داشت: مهمترین هنر مدیریت، استفاده كردن از توانایی دیگران برای رسیدن به اهداف سازمانی است، منظور از مدیریت شهری و روستایی فقط دهیار و شهردار نیست بلكه مجموعه مدیریت شهری و روستایی را شامل می شود، این هنر مدیر است كه در هنگام پذیرش مسئولیت، به پیشرفت امور شهر و روستا كمك كنند.
وی بر لزوم تطبیق اهداف محلی و ملی در تصمیم سازی ها تأكید كرد و افزود: شوراها هم ناظر و هم سیاستگذار هستند و در بحث سیاستگذاری باید همه دغدغه های محلی و ملی را لحاظ كنند و از روزمرگی دور شوند.
صمیمی تصریح كرد: شوراها در عین اینكه باید مانند پزشك، بیماری جامعه را درمان كنند، همچون یك بازرگان و اقتصاد دان نیز باید به دنبال سرمایه گذار رفته و با هنرمندی بخش خصوصی را وارد خدمت به مردم كنند.
وی با اشاره به موضوع حل اختلافات شوراها اشاره كرد و فزود: برای حل اختلاف شورا،هیأت تطبیق متشكل از نمایندگان سه قوه و هیئت حل اختلاف در سطح استان و كشور تشكیل می شود تا به امور رسیدگی كنند، نباید این گونه تصور شود كه نسبت اوضاع شوراهای اسلامی بی تفاوت هستیم.
مدیركل امور شوراهای اسلامی وزارت كشور تصریح كرد: مجموعه 130 هزار نفری شوراهای اسلامی كشور، ظرفیت بی نظیر است كه مغفول مانده ولی لازم است تا با تغییر رویكردها، بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

**كمبود قانون دست شوراها را در امور اجرایی بسته است
مدیر كل روستایی و شوراهای استانداری تهران نیز در این نشست گفت: با وجود وسعت حیطه فعالیت شوراهای اسلامی، كمبود قوانین دست شوراها را در امور اجرایی بسته است.
معصومه پرندوار اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن كریم به اهمیت تفكر شورایی اشاره كرده اند و این كه در كتاب آسمانی آورده شده سرنوشت هر قومی، توسط مردم همان قوم رقم زده می شود بر امر مشورت در امور تأكید دارد.
پرندوار شوراها را مولود نظام اسلامی دانست و با اشاره به جایگاه این نهاد در قانون تصریح كرد: اصل ششم قانون اساسی صراحت دارد كه سرنوشت امور هر استان، شهر، ناحیه، بخش و روستا در دست مردم است و باید با كمك آنان امور را جاری و ساری كرد.
مدیر كل روستایی و شوراهای استانداری تهران با اشاره به اهمیت نقش تصمیم سازی در شوراها تصریح كرد: سیاست های اساسی در امور مختلف نهاده نمی شود مگر اینكه برنامه ریزان خوبی در حوزه شوراها انتخاب شوند.
وی افزود: اعضای شوراها به واسطه ارتباط با مردم و آشنایی با مشكلات آنها می توانند از نهادهای بالادستی و مسئولانی كه شاید اطلاعی از مسائل شهرها و روستاها ندارند مطالبه كنند.
پرندوار به برخی كاستی ها در قانون اشاره كرد و گفت: با وجود وسعت حیطه فعالیت شوراها، كمبود قوانین دست شوراها را در امور اجرایی بسته است و تا زمانی كه قوانین اصلاح نشود باید خودمان وارد عمل شویم و تا جایی كه قانون انعطاف دارد به نفع مردم اقدام كنیم.
مدیر كل روستایی و شوراهای استانداری تهران به عزم دولت برای شناسایی و رفع خلاء های قانون شوراها اشاره كرد و گفت: با توجه به ضرورت آشنایی و اشراف شوراها به قوانین، آموزش شوراها در دستور كار استانداری قرار دارد.
وی با بیان اینكه شورای عالی استان موظف به آموزش شوراهاست، تصریح كرد: تلاش شده تا با فعال كردن آموزش و پژوهش، آموزش شوراها را توسعه دهیم تا از ایجاد مشكلاتی كه با شناخت قانون برطرف می شود پیشگیری كنیم.
مدیر كل روستایی و شوراهای استانداری تهران به لزوم برنامه ریزی منظم توسط اعضای شوراها اشاره و عنوان كرد: اعضای شوراها باید برنامه های خود را به صورت كوتاه، میان و بلند مدت تهیه كنند تا وضعیت تحقق وعده ها و اهداف در پایان یك دوره 4 ساله مشخص شود.
وی با اشاره به اهمیت همه جانبه نگری در تصمیم گیری و تهیه برنامه ها گفت: شوراها باید برنامه ها را با توجه به اسناد بالادستی و به صورت جامع تهیه و تدوین كنند و از ظرفیت نخبگان، ریش سفیدان، جوانان و روحانیت به دلیل اثرگذاری بالایی كه بر مردم دارند بهره گیرند و خود را جدا از سایر اقشار جامع ندانند.

**اساس فعالیت های اجرایی بر تصمیم سازی شوراها استوار است
فرماندار شهرستان پیشوا نیز در این نشست گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا، برآمده از بطن جامعه هستند كه با تصمیم سازی بر اساس مشورت، اساس فعالیت های اجرایی را پایه ریزی می كنند.
حسین عباسی با تأكید بر ضرورت تقویت جایگاه شوراها اظهارداشت: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا براساس عملكرد خود می توانند جایگاه شورا را ارتقاء داده و یا تنزل دهند، اقدامات صحیح و برنامه ریزی جامع برای رفع مشكلات جامعه، شوراهای اسلامی را به جایگاه اصلی خود می رساند.
فرماندار پیشوا افزود: از آنجا كه اعضای شوراهای اسلامی با مردم و بین آنها زندگی می كنند و شناخت درستی از مشكلات روز جامعه دارند، می توانند با همفكری با افراد مختلف، در تصمیم گیری های خود صلاح مردم و همچنین سیاست های عمومی دولت و اسناد بالادستی را مد نظر قرار دهند.
وی آموزش را به عنوان یكی از نیازمندی های شوراها برای ارتقاء كاركرد دانست و افزود: شوراها باید به قوانین اشراف بیشتری داشته و مبتنی بر قوانین، دانش و پشتوانه های علمی حركت كنند تا اقدامات قوی تری در حوزه شهر و روستا داشته باشیم.
عباسی با تأكید بر اثرگذاری مستقیم شهر بر روستا و لزوم افزایش خدمت رسانی به روستائیان به منظور جلوگیری از مهاجرت گفت: با افزایش سطح خدمت رسانی به روستائیان، اجرای طرح های عمرانی و ایجاد فرصت های شغلی پایدار می توان از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری كرد ولی باید دقت داشت كه این امكانات نباید بافت روستا را به شهر تبدیل كند و لازم است تا هویت مناطق روستایی حفظ شود.
تهرام/7254//1348