تهران- ايرنا- توافقنامه كاري مشترك با هدف توسعه كسب و كار و تجارت زنبورداري ايران در بازارهاي بين المللي ميان وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي و تعاون، كار و رفاه اجتماعي و صندوق حمايت از توسعه زنبورداري كشور امضا شد.

به گزارش سه شنبه وزارت جهاد كشاورزي، اين توافقنامه براي مدت سه سال و در قالب 6 ماده به امضاي معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي، معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و مديرعامل صندوق حمايت از توسعه صنعت زنبورداري كشور رسيد.
در مراسم امضاي اين توافقنامه، معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي بر ايجاد زنجيره ارزش در حوزه زنبورداري كشور تاكيد كرد و گفت: با بهره گيري از فناوري و دانش بايد محصولات جانبي و فرآوري عسل و ارزش افزوده آن افزايش يابد، زيرا خام فروشي در حوزه كشاورزي ديگر ارزش نيست.
«مرتضي رضايي» افزود: پارسال بر اساس سرشماره كلني ها و زنبورداري هاي كشور سه تا چهار تن رويال ژل در ايران توليد شد.
رضايي تصريح كرد: يكي از اهداف اين توافقنامه كاري مشترك، انتقال دانش و آموزش مهارت در صنعت زنبورداري و كارشناسان فني و شناسايي بازارهاي جهاني براي صادرات عسل و محصولات جانبي آن است.
به گفته وي، بايد برندسازي در مورد عسل و فرآورده هاي آن در كشور تكميل شود، البته برندهاي محلي نيز ارزش خاص خود را دارد و بايد استانداردسازي شود.
وي يادآوري كرد: ايران به دليل برخورداري از هفت تا 9 اقليم مختلف از نظر توليد مرغ رتبه هفتم و توليد عسل رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده است.

** برنامه ريزي براي افزايش درآمدزايي زنبورداران
معاون توسعه كارآفريني و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز بر افزايش بهره وري صنعت زنبورداري به منظور افزايش درآمد توليدكنندگان تاكيد كرد و گفت: امضاي اين توافقنامه همكاري مشترك نقطه عطفي براي ايجاد تحول در توسعه صنعت زنبورداري به شمار مي رود و زمينه ايجاد آزمايشگاه هاي مرجع براي محصول عسل فراهم شده است.
«عيسي منصوري» ادامه داد: تلاش مي كنيم از ظرفيت هاي فناوري هاي جديد سازمان توسعه صنعتي ملل متحد (يونيدو) براي نوآوري در توليد، آموزش و توسعه بازار نيز استفاده كنيم.
وي افزود: ارزيابي هاي ما در سال 95 نشان مي دهد ميزان بهره وري بر ازاي هر كندو در مقايسه با ساير كشورها وضعيت مطلوبي ندارد و توليد محصولات جانبي و فرآوري شده از عسل به ميزان كافي نيست.
به گزارش ايرنا، طبق آمارهاي موجود سالانه 89 هزارتن عسل در كشور توليد مي شود اما از هشت ميليون كلوني زنبورعسل فقط 800 هزار مورد (يك دهم) زير پوشش بيمه صندوق بيمه محصولات كشاورزي قرار دارد.
به گفته مديرعامل اتحاديه سراسري زنبورداران كشور، 85 هزار نفر عضو اين اتحاديه اند و يك ميليون اشتغال غيرمستقيم در اين بخش وجود دارد.

اقتصام*9186*1961*