تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱

يزد- ايرنا - كنكور، بيش از آنكه يك كار فردي باشد يك پروژه جمعي و خانوادگي است.

موفقيت در كنكور يك موفقيت خانوادگي است يعني در كنار تلاش فرزند كنكوري خانواده ، همراهي ، مشاركت و تلاش جمعي همه اعضاي خانواده نيز ضرورت دارد تا موفقيت در كنكور رقم بخورد.
اولياء عزيزي كه فرزند كنكوري دارند بايد اين مهم را بدانند كه نتيجه كنكور فرزندشان ، فقط نتيجه او نيست بلكه نتيجه تلاش تمام اعضاء خانواده است چرا كه دانش آموزان طي 12 سال تحصيل خود همواره در كنار خانواده خود حضور داشته اند و تحت تاثير والدين و ساير اطرافيان خود نگرش هاي سازنده و گاه مخربي در زمينه تحصيل و كسب موفقيت تحصيلي آموخته اند.
اهميت جايگاه و نقش خانواده در كسب موفقيت تحصيلي فرزندان به قدري مهم است كه حركت فرزندان در مسير موفقيت بدون همراهي و كمك والدين امري سخت و تا حدي غير ممكن است .
در ادامه به بخشي از وظايف خانواده در كسب موفقيت در كنكور فرزندان اشاره مي شود.

** احساس همدردي و همدلي با دانش آموز
دانش آموزان در سال منتهي به كنكور خود احساسات و عواطف گوناگوني را تجربه مي كنند؛ گاهي احساس نااميدي و كلافگي از درس خواندن و گاهي هم استرس و عصبانيت .
توانايي خانواده در ابراز همدلي با فرزند كنكوري خود و درك احساسات آنها باعث مي شود تا احساس بهتري در دانش آموز شكل گرفته و از حمايت خانواده در مواقع بحراني دلگرم شود .

**ايجاد آرامش در خانواده
محيط آرام و بدور از استرس سكوي خوبي مي شود براي اوج گرفتن دانش آموزان.
با كاستن از چالش هاي موجود و جلوگيري از ايجاد تنش هاي ناخواسته در خانواده ، به تمركز داشتن فرزند خود در درس خواندن كمك كنيم و زمينه را براي كسب يك موفقيت بزرگ خانوادگي فراهم سازيم.

**اجتناب از سرزنش
استرس و نگراني بخشي از احساسات دانش آموز كنكوري را معطوف به خود ساخته ، با سرزنش هاي بيجا و دامن زدن به چالش هاي دروني و ايجاد احساس ياس و نااميدي ، آنها را نسبت به درس خواندن و موفقيت خود دلسرد نكنيم.

**گفتگو با فرزند، بهتر از مقايسه كردن او با ديگران
فرزند شما بيشتر از پولتان به وقتتان نيازمند است؛ اخبار و موضوعات مرتبط با كنكور را مطالعه كنيد و در مورد آنها با فرزندتان گفتگو كنيد .
فرزند شما ممكن است تحت فشار كنكور دچار برخي مشكلات روحي با تحصيلي شود وجود فضاي گفتگو در خانواده باعث مي شود تا فرزندان به راحتي با والدين خود درد ودل كنند و مشكلاتشان را بيان كنند و از راهنمايي و چاره انديشي خانواده براي رفع مشكلات خود بهره گيرند.
شايد يكي از بزرگترين اشتباهات خانواده هاي كنكوري مقايسه كردن فرزند خود با ديگر دانش آموزان باشد .
هرچند مقايسه كردن با تصور ايجاد انگيزه و تشويق فرزند خود به تلاش بيشتر براي كسب موفقيت توسط برخي والدين انجام مي شود اما آن روي ديگر سكه مخرب مقايسه كردن ، كاهش اعتماد به نفس در دانش آموز است كه بايد خانواده ها از مقايسه كردن هاي مخرب فرزند خود با ديگر رقبايشان پرهيز كنند.
'محمد جواد عابدي' مشاور تحصيلي
7544/ 6197