تهران – ايرنا- مقامات سعودي به 'محمد عبدالله بن كده' استاندار سابق 'المهره' و از مخالفان حضور سعودي ها در اين استان اجازه خروج از رياض پايتخت اين كشور را نداند.

به گزارش ايرنا، يك منبع آگاه يمني امروز (چهارشنبه) به شبكه خبري 'الجزيره' گفت كه بن كده در پي اين تصميم سعودي ها با مقامات يمني تماس هايي داشته و از اين موضوع شكايت كرده است.
بن كده از سه ماه پيش تا كنون به دعوت رياست جمهوري دولت مستعفي در رياض به سر مي برد.
وي در نوامبر (آبان- آذر) سال 2017 در پي مخالفت هاي خود با حضور سعودي ها در استان مهره واقع در شرق يمن از اين منصب بركنار و به عنوان وزير مشاور تعيين شد.
استان المهره ماه هاست كه شاهد اعتراضات و تظاهرات مردم يمن در مخالفت با حضور نيروهاي سعودي در خاك اين استان و كنترل آن ها بر گذرگاه هاي مرزي است. عربستان مي خواهد از طريق المهره از منطقه مرزي خرخير (Kharkhir) در عربستان به درياي عرب لوله هاي نفتي بكشد و مردم يمن مخالف اين اقدامات تجاوزگرانه هستند.
نيروهاي عربستاني اواخر 2017 وارد استان المهره شدند و حركت كشتي‌ها و صيد در آنجا را منع كردند. همچنين فرودگاه بين‌المللي الغيظه را به پادگان نظامي تبديل كرده و مانع پروازهاي غيرنظامي در اين فرودگاه مي‌شوند.
المهره داراي دو گذرگاه زميني با عمان و نيز بندر 'نشطون' است و طولاني‌ترين نوار ساحلي يمن در حدود 560 كيلومتر در سواحل درياي العرب را تشكيل مي‌دهد.
عربستان و امارات كه به طمع تقسيم يمن همچنان حملات خود را به مناطق مختلف اين كشور ادامه مي دهند، تاكنون نتيجه اي جز ويراني زيرساخت هاي يمن و كشته و زخمي كردن هزاران يمني به دست نياورده اند.
اين تجاوز تمام عيار از فروردين ماه 94 در قالب ائتلاف عربي تحت فرمان عربستان آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
خاورم**3224**1508