مهاباد - ایرنا - «مهران كفاش» معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر راه و شهرسازی در سفر یكروزه خود به میاندوآب از طرح های راهسازی به ویژه محور میاندوآب - میانه در جنوب آذربایجان غربی بازدید كرد.

به گزارش ایرنا، در این سفر كه روز چهارشنبه انجام شد نماینده مردم میاندوآب و نماینده هشترود (آذربایجان شرقی) در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران این 2 شهرستان و مدیر راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز حضور داشتند و از پروژه راهسازی میاندوآب - میانه كه بیش از 2 دهه از آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد، بازدید به عمل آمد. 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طولانی شدن اجرای این پروژه كه روند فرسایشی به خود گرفته بازخورد منفی بین مردم دارد كه زیبنده نیست.
«مهران كفاش» با اشاره به اینكه عملیات این پروژه 25 سال پیش آغاز شده است، افزود: باید در گذشته در سطح ملی و منطقه ای نسبت به این پروژه به طور جدی توجه می شد اما هم اكنون 90 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و وظیفه ما را جهت تكمیل و اتمام سنگین تر كرده است.
وی با بیان اینكه نباید قبل از اتمام یك پروژه، طرح دیگری را آغاز كرد، اظهار داشت: تاكید مقام عالی وزارت راه و شهرسازی هم به این رویكرد است و باید هم و غم همه نیز تكمیل این طرح باشد.
وی با اشاره به این بازدید و قرار گرفتن در جریان این طرح گفت: به زودی طی جلسه ای با وزیر به همراه معاونان و نماینده مردم میاندوآب در مجلس، مشكلات این طرح كه بیشتر مالی است، را بررسی می كنیم.
وی افزود: با توجه به صحبت هایی كه در این بازدید با مدیران استانی و نماینده میاندوآب در مجلس داشتیم، قرار شد تدبیری اندیشیده شود تا در سریع ترین زمان ممكن و تا پایان امسال به اتمام برسد.
كفاش اظهار داشت: افتتاح این پروژه، خدمت خوبی به مردم آذربایجان های غربی و شرقی است و به خاطر حساسیت موضوع، اتمام آن را دنبال می كنیم.
مشاور این پروژه نیز در حاشیه این بازدید گفت: این طرح به طول 180 كیلومتر در پنج قطعه در حال ساخت قرار دارد كه قطعات یك و پنج آن به اتمام رسیده و قطعه یك تحویل موقت بوده و قطعه پنج نیز كه در محدوده آذربایجان شرقی واقع شده به طور قطعی مورد استفاده قرار گرفته است.
آیدین عبدالهی افزود: همچنین قطعات 2، سه و چهار این طرح در سال 1383 در قالب یك پروژه به پیمانكار دیگری واگذار شده بود و پس از 57 درصد پیشرفت كل، پیمانكار بر اساس ماده 48 خلع ید شد.
وی بیان كرد: در سال 1391 كه پیمانكار فعلی (شركت تكنیك) پروژه را تحویل گرفته است، 40 درصد قرارداد را تاكنون اجرا كرده است و در مجموع با احتساب فعالیت پیمانكار قبلی این پروژه در حال حاضر 75 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
وی با بیان اینكه شركت فعلی مجری طرح عملیات اجرایی از كیلومتر 36 تا 144 را بر عهده دارد، گفت: پیمانكار این پروژه از كیلومتر 36 تا 50 این محور یك لایه آسفالت بندر یك انجام داده و كیلومتر 50 تا 57 نیز امسال به اتمام می رسد.
وی بیان كرد: مشكل اصلی این پروژه از كیلومتر 57 تا 67 به طول 10 كیلومتر است كه تاكنون هیچ گونه عملیاتی در آن انجام نگرفته است و از كیلومتر 67 تا 76 نیز فقط ابنیه های آن ساخته شده و در كیلومتر 76 تا 80 هم فقط عملیات روسازی آن مانده است.
وی با اشاره به اینكه تا كیلومتر 85 نیز آماده آسفالت ریزی است، گفت: از كیلومتر 85 تا 144 نیز 2 لایه آسفالت ریزی انجام گرفته است.
پیمانكار طرح هم اظهار داشت: در سال گذشته تنها 20 میلیارد ریال اعتبار در قالب اوراق به ما داده شده و اكنون هم كه عنوان می شود اعتبار تخصیص داده می شود، زمان دقیق تخصیص آن مشخص نیست.
علیرضا كامزا افزود: تنها 3.5 كیلومتر این پروژه مشكل است و اجرای عملیات در آن به علت سخت بودن مصالح، به مواد منفجره نیاز دارد و اگر اعتبار تزریق شود، آن را نیز اجرا كنیم.
وی گفت: سال گذشته برای این پروژه 90 میلیارد ریال اختصاص داده شده بود و فقط 20 میلیارد ریال آن تخصیص یافت.
به گزارش ایرنا عملیات عمرانی جاده میاندوآب - میانه با هدف دسترسی ساكنان جنوب آذربایجان غربی به اتوبان پیامبر اعظم (ص) و كاهش 150 كیلومتری مسیر تا پایتخت، 25 سال قبل آغاز شده اما همچنان به اتمام نرسیده است.
عملیات اجرایی ساخت این طرح به طول 188 كیلومتر با اعتبارات ملی آغاز شده كه 30 كیلومتر آن در آذربایجان غربی (میاندوآب) و بقیه در مسیر آذربایجان شرقی واقع است. 
این طرح مسافت میاندوآب تا پایتخت را 150 كیلومتر، هزینه های ناشی از استهلاك خودرو، سوخت و خطرات احتمالی جاده ای را در مسیر كاهش می دهد.
9871/3020