سمنان- ايرنا- مديرعامل آب و فاضلاب شهري استان سمنان گفت: افزايش بارش ها در هفته هاي اخير در منطقه هاي كوهستاني و شهرهاي استان سمنان به معني عبور از بحران كم آبي نيست.

محمد طاهري روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: ميزان بارش برف و باران در 6 ماه گذشته در سمنان بي سابقه بوده اما با وجود خشكسالي مستمر در سال هاي گذشته چالش كم آبي در استان همچنان ملموس است.
وي خاطر نشان كرد: 20 درصد از ميزان توليد براي مصرف آب در استان سمنان از چشمه ها و آب هاي سطحي و دستكم 80 درصد ديگر هم با قنات و آب هاي زيرزميني است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري استان سمنان ادامه داد: سيراب شدن سفره هاي زيرزميني زمان بر و نيازمند افزايش بارش ها است و نمي توان با بارش هاي ماه هاي گذشته نويد روزهاي ترسالي را به مردم داد.
طاهري گفت: چالش كم آبي با توجه به پيش بيني سازمان هواشناسي مبني بر افزايش دماي هوا در استان سمنان در تابستان سالجاري وجود دارد و مردم و نهادهاي اجرايي و خدماتي از اكنون در مسير اصلاح الگوي مصرف گام بردارند.
وي اضافه كرد: در صورت قطعي موقت آب در شهرهاي سمنان و شاهرود در اواخر فصل بهار و تابستان سال جاري حفر چند قنات در دستور كار شركت آب و فاضلاب شهري استان قرار مي گيرد.
طاهري افزود: تمهيدات لازم براي ذخيره سازي آب آشاميدني براي فصل گرم سال انجام شده است و با همكاري مردم و صرفه جويي مي توان روزهاي كم چالش آبي را پشت سرگذاشت.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب شهري استان سمنان خاطرنشان كرد: فرسودگي لوله هاي خط انتقال آب در شهرهاي استان يك چالش مهم محسوب مي شود كه اين مشكلات در هدر رفت آب تاثير قابل توجهي دارد.
به گزارش ايرنا، آب آشاميدني مردم استان سمنان 80 درصد از چاه ها، 12 درصد از چشمه ها و هشت درصد از قنات ها تامين مي شود، شركت آب و فاضلاب شهري سمنان در قالب بيش از 241 هزار انشعاب به 636 هزار و 500 نفر در استان آبرساني مي كند.
1.5 درصد از مشتركان آب و فاضلاب شهري كشور در استان سمنان قرار دارند و سرانه مصرف آب در بخش خانگي در استان به ازاي هر نفر 155 ليتر بر ثانيه است.
7339/7408