به گزارش ایرنا، خطوط ریلی و راه آهن در كشور ایران سابقه یكصد ساله دارد و بسیاری از فعالان اقتصادی و مسافران برای جا به جایی كالا و مسافرت به نقاط مختلف كشور از این ناوگان استفاده می كنند؛ به باوركارشناسان، توسعه خطوط ریلی نقشی موثر در رونق اقتصادی منطقه دارد و جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی، صرفه جویی در مصرف سوخت از دیگر مزایای مهم راه آهن است.
براساس آمار، قبل از دولت تدبیر و امید میزان حمل بار با خطوط ریلی سالانه سه تا چهار میلیون تُن بود كه این رقم اكنون به بیش از 45 میلیون تن در سال افزایش یافته است.
یكی از رویكردهای مهم برای افزایش حمل بار، اتصال شهرك های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی به شبكه ریلی است كه با اجرای این طرح مهم می توان برای ارسال و صادرات كالا از كشور به نقاط مختلف ایران و جهان گام های عملیاتی برداشت.
ناوگان ریلی به دلیل میزان حمل بار و مسافر و به صرفه بودن در مقایسه با سایر ناوگان ها برای توسعه در استان سمنان ظرفیت بسیار مطلوبی دارد و در زمان حاضر بیش از 500 كیلومتر از خط اصلی مسیر 926 كیلومتری تهران- مشهد زیر پوشش اداره كل راه آهن شمال شرق(1) قرار دارد و روزانه حدود 90 رام قطار در دو خط ریلی این مسیر در رفت و آمد است.
صادرات ریلی و اجرای طرح قطار برقی گرمسار- اینچه برون با وجود برخورداری سمنان از 2 هزار و 20 واحد صنعتی و 600 واحد معدنی فعال در كنار توجه به ناوگان هوایی و جاده ای تكمیل كننده توسعه و رونق اقتصادی در این استان است.
در استان سمنان یك منطقه ویژه اقتصادی، هشت ناحیه و 10 شهرك صنعتی با یك هزار و 200 واحد تولیدی وجود دارد كه اتصال این شهرك ها و همچنین برقی شدن قطار گرمسار-اینچه برون تا استان گلستان می تواند برای افزایش صادرات و ارتباط با كشورهای اروپایی قدم های جدی باشد.
در آذر سال 93 طرح راه آهن ایران- تركمنستان- قزاقستان در شرق دریای خزر به صورت رسمی فعال شد و اینچه برون زیرساخت را برای صادرات كالا به نقاط مختلف جهان و كشورهای حاشیه دریای خزر فراهم كرد.
طرح برقی شدن قطار از گرمسار- اینچه برون برای رونق اقتصادی و دستیابی به بازار فروش برای صادرات كالاهای نهایی از مطالبه های به حق بنگاه های اقتصادی و واحدهای صنعتی استان است كه با عزم مسئولان و تخصیص به موقع اعتبار شاهد بهره برداری از این طرح در سال های آینده خواهیم بود.
همچنین براساس آمار راه آهن جمهوری اسلامی ایران دست كم 13 هزار كیلومتر خط ، 25 هزار واگن باری، یك هزار و 900 واگن مسافری و 556 دستگاه لكوموتیو دارد و در سال 97 دست كم 45 تن بار و 22 میلیون مسافر برای جا به جایی از ناوگان ریلی كشور استفاده كردند.
ایران با 13 هزار كیلومتر خطوط ریلی تنها 9 دهم درصد كل خطوط ریلی جهان را به خود اختصاص داده و از این نظر در جایگاه بیست و یكم طولانی ترین خطوط ریلی جهان قرار دارد.
در ایران به ازای هر 6 هزار و 816 نفر یك كیلومتر خط ریلی وجود دارد كه از این جهت كشور در رتبه 76 جهان قرار می گیرد.
** خطوط ریلی سمنان ظرفیت مغفول توسعه اقتصادی
مدیركل راه آهن شمال شرق (1) گفت: خطوط ریلی ظرفیت مغفول برای توسعه اقتصادی در استان سمنان است كه با برنامه ریزی اصولی درصدد شكوفایی این ظرفیت برای سال جاری هستیم.
فرشاد زادخور افزود: بهره گیری از تمام ظرفیت های خطوط ریلی استان سمنان برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی برای سال 98 در دستور كار اداره كل راه آهن شمال شرق(1) قرار دارد.
وی خاطر نشان كرد: برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و رونق تولید از تمام ظرفیت های موجود كشور باید استفاده بهینه شود و خطوط ریلی می تواند برای جا به جایی كالا در سال 98 به كمك بنگاه های اقتصادی استان بیاید.
مدیركل راه آهن شمال شرق (1) ادامه داد: فعالیت دست كم 2 هزار و 20 واحد صنعتی و تولیدی در استان سمنان ظرفیت بسیار مهم اشتغال آفرین است كه با همكاری و تعامل با دستگاه های اجرایی مربوط و فعالان اقتصادی می توان از خطوط ریلی برای ارسال و ورود كالا به استان سمنان اقدام كرد.
زادخور اضافه كرد: مذاكره هایی برای ارسال سیمان از خطوط ریلی استان سمنان به نقاط مختلف كشور انجام شد و بارگیری قطارها برای حمل كالا امسال از سوی این اداره كل انجام می شود.
وی اضافه كرد: بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی استان سمنان برای جا به جایی كالا از ظرفیت های خطوط ریلی سمنان شناخت كافی ندارند كه این امر باعث كُندی ارسال كالا از مبدا سمنان به نقاط كشور می شود.
مدیركل راه آهن شمال شرق (1) گفت: خطوط ریلی استان سمنان براساس اولویت های كاری خود برای خدمات رسانی به مسافران و واحدهای صنعتی و تولیدی استان برای جا به جایی كالا آمادگی دارد.
** قطار گرمسار- اینچه برون برقی شود
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه حمل و نقل ریلی با توجه به ظرفیت های صنعتی، معدنی و گردشگری استان سمنان نیازمند عزم و تلاش مسئولان است.
غلامرضا كاتب افزود: استان سمنان با برخورداری از واحدهای صنعتی و تولیدی متنوع یكی از قطب های صنعتی در كشور است كه با توسعه حمل و نقل در بخش های مختلف می توان برای توسعه و آبادانی منطقه گام برداشت.
وی خاطرنشان كرد: حمل و نقل ریلی ظرفیت بسیار مهم برای اشتغال آفرینی است كه با صادرات و واردات كالاهای نهایی و مواد اولیه از محورهای ریلی می توان برای توسعه كسب و كار در استان اقدام كرد.
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: اجرای طرح قطار پرسرعت از گرمسار به مركز استان سمنان و انتقال این خط به نقاط مرزی دریای خزر می تواند ظرفیتی ممتاز برای افزایش اشتغال در منطقه باشد.
كاتب اضافه كرد: با اجرای طرح و آغاز به كار قطار برقی گرمسار-اینچه برون می توان بازارهای جدید اقتصادی را برای صنعتگران استان ایجاد كرد.
وی تصریح كرد: هرچه قدر دولت برای توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای كشور هزینه كند باز هم كم است و با اتخاذ برنامه ریزی های اصولی باید از این ظرفیت مهم اقتصادی بهره برد.
كاتب گفت: توسعه زیرساخت های ریلی رویكرد اشتغالزایی و افزایش جمعیت در استان سمنان را سرعت می بخشد و مسئولان با عزمی مثال زدنی برای تحقق این امر تلاش كنند.
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: مناقصه اجرای برقی شدن قطار از گرمسار-اینچه برون به زودی عملیاتی می شود و با این راهبرد مهم می توان برای توسعه رونق كسب و كار در منطقه گام برداشت.
** خطوط ریلی، ایران را به بازار جهانی نزدیك تر می كند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و كشاورزی استان سمنان گفت: خطوط ریلی ایران را به بازار جهانی نزدیك تر می كند و باید مسئولان و شركت راه آهن جمهوری اسلامی از این ظرفیت مهم نهایت بهره را ببرند.
علی اصغر جمعه ای ادامه داد: طرح برقی شدن قطار گرمسار- اینچه برون رونق اقتصادی سرشار را برای واحدهای صنعتی به ارمغان می آورد و مسئولان باید برای توسعه ناوگان ریلی، جاده ای و هوایی كشور تلاش كنند.
وی اضافه كرد: اتصال واحدهای صنعتی استان سمنان به خطوط ریلی اقدامی شدنی است و دغدغه صنعتگران در چگونگی ارسال كالا به نقاط مختلف كشور كاهش می یابد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان سمنان گفت: توسعه ناوگان ریلی میزان سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف اقتصادی استان را افزایش می دهد.
جمعه ای ادامه داد: جا به جایی كالاهای معدنی با ناوگان سنگین جاده ای برای معدنكاران بسیار هزینه بر است كه با توسعه ناوگان ریلی می توان این موادهای معدنی را به صورت خام و فراوری شده به بازارهای جهانی صادر كرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان سمنان گفت: افزایش اشتغال در استان در گرو بهره برداری اصولی از ظرفیت ها است و با وجود برخورداری سمنان از خطوط ریلی، از این بخش برای توسعه استان اقدام چندانی نشده است.
** مسئولان برای توسعه خطوط ریلی سمنان شتاب كنند
رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان گفت: مسئولان برای توسعه خطوط ریلی استان با برنامه ریزی اصولی قدم های موثری بردارند و به معنی واقعی خطوط ریلی تكمیل كننده جورچین اقتصادی استان است.
رستم سعداللهی افزود: دست كم 600 واحد معدنی در استان سمنان فعال است و ذخیره قطعی معدنی استان سمنان 580 میلیون تن برآورد می شود، سالانه حدود 23 میلیون و 160 هزار تن از 40 نوع ماده معدنی از معادن این استان استخراج میشود.
وی اضافه كرد: این ظرفیت معدنی می تواند با رفع مشكلات زیرساختی به رونق كسب و كار بینجامد و با این راهبرد می توان برای افزایش اشتغال در استان گام برداشت.
رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان ادامه داد: توسعه خطوط ریلی و برقی شدن قطار گرمسار- اینچه برون نیازمند عزم ملی است و باید وزیر راه و شهرسازی توجه ویژه ای برای بهره برداری از این طرح داشته باشد.
سعداللهی گفت: رونق تولید و تحقق شعار سال نیازمند رفع مشكلات زیرساختی است و با توسعه خطوط ریلی می توان برای توسعه استان گام برداشت.
رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان گفت: بنگاه های اقتصادی استان در بخش های صنعت، معدن و كشاورزی با توسعه خطوط ریلی، ناوگان هوایی و جاده ای در استان سمنان به رونق اقتصادی سرشار نزدیك می شوند.
** توسعه خط ریلی سمنان نیازمند عزم دولت
استاندار سمنان گفت: برقی شدن خط ریلی تهران- سمنان و ارتقاء راه های استان نوعی اقدام پدافندی غیرعامل چند وجهی تلقی می شود و تحقق این راهبرد نیازمند دستور و توجه ویژه دولت دارد.
علیرضا آشناگر افزود: سمنان معین استان تهران در شرایط بحرانی است و همین موضوع اهمیت برقراری ارتباط مناسب و سریع با پایتخت كشور را نشان می دهد.
وی ادامه داد: در صورت هر گونه اتفاق ناگوار و شرایط اضطراری در تهران، سمنان باید آمادگی و توان كمك را داشته باشد و یكی از راهكارهای لازم و ایمن برای تسریع در خدمات رسانی به پایتخت برقی شدن خط ریلی تهران- سمنان است.
آشناگر با بیان اینكه استان سمنان به واسطه دارابودن ظرفیت ها و زیرساخت های موجود گزینه مناسبی برای استقرار صنایع كشور است، تصریح كرد: وزارتخانه ها می توانند امكانات و صنایع خود را به استان سمنان منتقل كنند و آمادگی لازم در این زمینه در تمام استان سمنان وجود دارد.
به گزارش ایرنا، در دولت تدبیر و امید در مجموع بیش از 900 كیلومتر راه آهن جدید به شبكه حمل و نقل ریلی كشور افزوده شد و یك هزار و 400 كیلومتر از خطوط راه آهن 2خطه شد؛ در این دولت 2 هزار و 800 كیلومتر راه آهن نوسازی و بهسازی شد و چهارهزار واگن باری توسط بخش خصوصی، حدود 320 لوكوموتیو و 330 واگن مسافربری به شبكه حمل و نقل ریلی كشور اضافه شد.
میزان كنونی مبادلات كالا از طریق حمل و نقل ریلی به كشورهای همسایه 45 میلیون تن است.
7339/6103
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
سمنان- ایرنا- صادرات از اهداف اصلی تولید نیازمند زیرساخت ارتباطی است، خطوط ریلی از ایمن ترین و ارزان ترین مسیرهای انتقال به این منظور است كه تكمیل این زنجیره در كشور به صورت جدی به مرحله اجرایی درنیامده است.