دكتر رضا پیشقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس معیارهای علمی، تحقیق و پژوهشهای انجام شده و الگو برداری از رفتار مغز در امر آموزش، استادان این دانشگاه علاوه بر مفاهیم دانشی كه در كلاسها تدریس می كنند آموزش ها، مهارت ها و مفاهیم نرم را نیز به دانشجویان منتقل می نمایند.
وی اظهار داشت: هدف از تهیه این الگو هدفمند سازی فعالیت های آموزشی همسو با مبانی اساسی نظام تعلیم و تربیت است و این الگو همانند نقشه راهی است كه مسیر حركت افرادی را كه در عرصه آموزش فعال هستند مشخص می سازد.
وی گفت: آموزش مفهومی فراتر از انتقال صرف مطالب درسی است و وظیفه استادان، علاوه بر انتقال مفاهیم علمی، ایجاد و تقویت شایستگی های گوناگون دانشجویان برای زندگی بهتر در جامعه است.
پیشقدم، نگاه كلان دانشگاهی را بر مباحث تربیتی انسانی دانست و افزود: در این طرح فقط مسائل دانشی به فراگیران منتقل نمی شود بلكه سعی در تربیت انسان كامل است تا آموزش جامع برای جامعه ای بهتر به عمل نزدیكتر شود.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: بر این اساس هدف آموزش در مقطع كارشناسی، افزایش توان اشتغال پذیری دانشجویان است و انتظار داریم در برنامه های درسی، فعالیت های كلاسی و نظام سنجش ، علاوه بر تمركز بر مبانی اصلی هر رشته و دانش نظری ، مهارت آموزی و دانش عملی نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: با توجه به ماهیت هر رشته و گرایش، میزان كسب دانش علمی متفاوت و متغییر است ولی هدف از آموزش در تمام رشته ها و گرایش ها، تربیت افرادی است كه ظرفیت و توان ورود به بازار كار را داشته باشند.
وی هدف آموزشی در مقطع كارشناسی ارشد را افزایش توان پژوهشی دانشجویان دانست و گفت: در این مقطع دانشجویان علاوه بر كسب دانش های نظری و عملی، اصول اساسی پژوهش را نیز فرا می گیرند و صلاحیت انجام پژوهش های علمی را به دست می آورند.
پیشقدم افزود: هدف آموزش در مقطع دكتری، ایجاد قابلیت مرجعیت علمی - اجتماعی در دانشجویان است و در این مقطع دانشجویان علاوه بر توانایی های كسب شده در مقاطع قبلی به تدریج نحوه تاثیرگذاری اجتماعی خود و ارائه تولیدات و سخنرانی های علمی در سطح بین المللی را نیز ارتقا می بخشند.
وی اظهار داشت: هدف از تربیت دانشجویان در این مقطع، كسب قابلیت لازم برای دستیابی به مرجعیت و رهبری علمی - اجتماعی در آینده است.
وی گفت: انتظار می رود این توانمندی ها در تدوین و اجرای برنامه های درسی، طرح درس، سنجش و ارزیابی دانشجویان، تهیه و تدوین پایان نامه و رساله های دانشجویی، برنامه های توانمند سازی و ارزشیابی استادان، فعالیت های فوق برنامه و مراكز رشد و كارآفرینی نیز عملیاتی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی افزود: تفكر انتقادی اشاره به عبور از حفظیات و پذیرش محض مطالب درسی دارد و انتظار می رود دانشجویان با كسب قدرت تحلیل و ارزیابی، پرسشگر، منعطف، منتقد و انتقاد پذیر شوند.
وی اظهار داشت: تفكر آینده نگر، اشاره به پیش بینی آینده، هدف گذاری و برنامه ریزی مناسب برای آن دارد و انتظار می رود دانشجویان با آینده پژوهی آشنا شده و نسبت به زمان حساس شوند و توانایی های فرا شناختی خود را شامل قدرت پایش و مدیریت افزایش دهند.
وی گفت: در تفكر خلاق نیز به نوآوری و خلق ایده های جدید می پردازند و انتظار می رود دانشجویان با نگاهی پویا قادر به درك ارتباطات و تعاملات بین مفاهیم و نظام های مختلف باشند و از رویكرد پذیرش مطلق اجتناب كنند.
پیشقدم، تفكر سیستمی را نیز اشاره به كل نگری و اجتناب از مطلق نگری دانست و افزود: كلان شایستگی هیجانی – اجتماعی، اشاره به مدیریت درون فردی و میان فردی دارد و لازم است اعتماد به نفس، عزت نفس و حس خودكارآمدی در دانشجویان تقویت شود.
وی اظهار داشت: برای شهروند خوب بودن، دانشجویان باید اخلاقیات و مسائل فرهنگی و هویتی را سرلوحه كار خود قرار دهند و حس همدلی و مسئولیت پذیری در آنان تقویت شود تا بتوانند با دیگران به راحتی ارتباط برقرار كرده و مسائل را از زوایای مختلف ببینند.
وی گفت: در كلان شایستگی حسی – ادراكی، اشاره به مدیریت حواس می شود و انتظار می رود دانشجویان مهارت ورز و حواس ورز شوند و در این مرحله آنها می توانند مهارت های علمی را كسب كرده و چیره دست شوند و همچنین با به كارگیری حواس مختلف، ظرفیت های شناختی و هیجانی خود را افزایش دهند.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: انتظار می رود دانشجویان بیاموزند چگونه از ظرفیت محیط فیزیكی برای افزایش توانمندی های خود بهره بگیرند و به خلق محیط شاد و آرام كمك كنند.
وی اظهار داشت: توجه به توانایی و شایستگی های یاد شده می تواند فعالیت های آموزشی را جهت دار كرده و زمینه آموزش جامع برای خلق جامعه ای بهتر را فراهم سازد.
2030 / 6053
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
مشهد- ایرنا- معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: الگوی مفهومی آموزش كه بر گرفته از رفتار مغز انسان در آموزش است برای اولین بار در كشور در دانشگاه فردوسی مشهد به كار گرفته شد.