تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹

تهران - ایرنا - نمایشگاه بین المللی كتاب تهران در سی و دومین دوره برگزاری نیز همچون دوره های گذشته غرفه هایی داشت كه سرشار از آهنگ كودكی است، آهنگی كه در واپسین روزهای پایانی نمایشگاه ،بیشتر كودكان همراه با خانواده ها را فرا خوانده و رنگ و بویی دیگر به نمایشگاه می دهد.

نمایشگاه كتاب تهران امسال هم بخشی دارد كه بی غل و غش تر از سایر بخش ها در نجابت كودكانه ای غرق است، هرچند این نجابت چون گذشته ها ساده نیست اما در هر صورت كودكانه است و تا حدودی همگام با اقتضائات علمی و تكنولوژی زمانه.
غرفه ها با كتاب های كاغذی و پارچه ای و چوبی و ...نسخه های دیجیتال در همه رنگ و مدل و شكل و شمایل به كودكان لبخند می زنند، وارد بخش كه می شوی هیجان می بینی، غوغای بچه هایی كه از سر بازیگوشی ها و كنجكاوی های كودكانه در جنب و جوشند سرتاسر بخش را گرفته و تو را هم ناخودآگاه به سمت خود می كشاند.
غرفه ها متنوع و غرفه داران مهربان و از سر حوصله كاربرد كتاب هایشان را كه در اندازه و به سبك های مختلف برایت توضیح می دهند ،تقریبا همه چیز یافت می شود هرچند بسیاری از كودكان و حتی والدین شان اذعان دارند چیز خیلی جدیدی ارائه نشده اما از نظر ما كه امكانات كودكی هایمان فقط در یك كتاب درسی و دفتر نقاشی و مداد رنگی خلاصه می شد تنوع زیاد است و می تواند سلیقه ها را تاحدودی پاسخگو باشد.
شور و شوق كودكان كه مشتاقانه تر از بزرگسالان وارد نمایشگاه می شوند از غرفه ها دیدن می كنند و از داشته های آموزشی و سرگرمی هایشان با دیدن كتاب ها تبادل نظر می كنند، دیدنی و جذاب است و جالب است كه این همه تنوع و باز هم بچه ها خیلی از آنها را دارند.
جای امیدواری است كه در شرتیط اقتصادی كنونی والدین از اموزش های جانبی كودكان و عادت آنها به فرهنگ مطالعه غافل نشده اند و زمان و هزینه ای مازاد بر آموزش های مدرسه و حتی پیش از مدرسه را برای نسل آینده صرف می كنند.
محتوای كتاب ها نیز جالب توجه است، از علمی تا سبك زندگی تا آموزش های دینی ، بهداشت ، هنرهای در حد توان كودكان و تقریبا تمام موضوعات را در بر دارند و این خود در جلب مشتری كمك می كند.
برخی غرفه ها هم زبردستی كرده و نویسندگان مورد علاقه كودكان را به سبك بزرگسالان دعوت به جشن امضا و نشست برای كودكان كرده اند، مسابقه قصه خوانی و چینش جایزه های رنگی و كادوهای جذب كننده ، غرفه های گریم كودك كه بی مشتری هم نیست و آذین برخی غرفه ها به جاذبه هایی در قالب و یادآور شهربازی با بادكنك و ایستگاه رادیو و ایستگاه قصه گویی و اجرای برنامه های شاد نیز از جاذبه های دیگر این بخش بود كه شهر فرنگی كودكانه ساخته بود، شهر فرنگی كه خیلی ها را در این 9 روز به خود خواند و سفیر تبلیغ برای دیگر كودكان هم محله و مدرسه و آشنا شدند.
اختصاص بخشی از نمایشگاه كتاب به كودكان به عنوان بخش،مهمی از جامعه كه آینده كشور را در دست دارند بسیار اقدامی فرهنگی و زیباست اما در كنار این عمل فرهنگی باید به رفع مشكلات و موانع مسیر رونق فرهنگی این بخش و توسعه فرهنگ مطالعه و تربیت كودكان از طریق داشته ها نیز توجه داشت.
گرانی كاغذ كه به گفته فرج زاده ناشر كودك و مدیر انتشارات گوهر اندیشه باعث كسادی بازار نشر شده و دست ناشران را در ارائه محصولات بهتر و بیشتر بسته است، از جمله مسائلی است كه بی شك باید حل شود تا صنعت نشر از پا نیفتد.
این ناشر كودك دل دردمندی دارد از اینكه محصولات باید گران به دست مشتری برسد و كتاب هایی كه با زحمت مولف و ایده پردازی های بسیار طراحی و نوشته می شود بر اثر قیمت های بالا به دست مخاطب نمی رسد و كودكان كه بی شك مشتاق آنهایند بی بهره می مانند و این موجب تاسف است.
گرانی كه مادر مهسای 6 ساله را به گفته خودش ناچار كرده تنها با كیسه ای حاوی 50 هزار تومان خرید كتاب پس از نیم روز گشتن در بخش كودكان نمایشگاه راهی خانه كند و با لبخندی تلخ در جواب این سوال كه آیا دخترت درخواست های دیگری هم برای خرید داشت، پاسخ می دهد مسلما خیلی از محصولات نمایشگاه را در خواست دارد اما با توجه به اینكه پسرم در دوره دبیرستان است و قیمت كمك آموزشی ها هم سرسام آور نمی توانیم بیشتر از این برای مهسا هزینه كنیم.
و كودكانی كه خیلی از آنها با پول تو جیبی مشخصی از طرف مهد و مدرسه به نمایشگاه آمده اند و بیشتر از وسع خانواده نتوانسته به آرزوهای كودكیشان در نمایشگاه جامه عمل بپوشانند.
اما در این میان خیلی از بچه ها و والدین هم به نیاز بازار فرهنگ كودكان به نوآوری و تنوع در ایده اشاره می كنند و معتقدند نمایشگاه آنچنان هم محصولات چیز در عرصه كودكی ارائه نكرده است، حالا در این میان یا نویسندگان و مولفان و تصویرگران باید بیشتر بجنبند یا سیاست های حمایتی از آنها باید بیشتر شود و یا مترجمان باید دست به كار تر شوند كه البته با توجه به تاكید همه بر اولویت تالیف راهكار نخستین عقلانی تر به نظر می رسد خصوصا كه با توجه به حساسیت سنی كودكان بهتر است با سبك و
سیاق و مطابق با فرهنگ ایرانی از نطر فرهنگی قد بكشند و این امر تنها از ایده پردازی و قلم توانمند مولفان كودك داخلی بر می آید كه كشور ما هم از این دست كم ندارد فقط نیاز به تقدیر و حمایت در این زمینه بیشتر حس می شود.
سی و دومین نمایشگاه بین المللی كتاب با تمام داشته ها و نداشته هایش در حال رسیدن به نقطه پایان است ، نفس های وامسین این رویداد مسلما بیشتر نیازمند همراهی همگان است كه بیایند و ببیند و با خرید كتاب فرهنگ كشور و بویژه توسعه چرخ نشر و بویژه امر مورد تاكید كتابخوانی را همراهی كنند.
در همراهی این نفس های آخر نمایشگاه كودكان هرگز نباید فراموش شوند، تا اهمیت بحث فرهنگ برای آنان از همین سنین كودكی نهادینه شود.
گزارش از فاطمه رحمتی
فراهنگ ** 3009 ** 1355