تهران-ایرنا- مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی بین المللی شهر آفتاب با بیان اینكه یكی از استراتژی ها درخصوص این مجموعه تبدیل به منطقه آزاد تجاری است گفت: قرار است فردا طی جلسه ای در ریاست جمهوری در این باره تصمیم گیری شود.

به گزارش ایرنا، محمدرئوف قادری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: دولت با ایجاد مناطق آزاد تجاری مخالف است اما درمورد تهران و سایت آفتاب فردا تعیین تكلیف خواهد شد.
وی با بیان اینكه با انتخاب حناچی به عنوان شهردار تهران استراتژی ها و برنامه های شهرآفتاب در نامه ای به وی اعلام و خاطرنشان كرد: در همین راستا پس از مطرح كردن این برنامه ها در هیات دولت جلسه ای با حضور 4 وزیر تشكیل شد كه انتقال نمایشگاه های پرمخاطب به شهرآفتاب و كاربری مناسبی برای فضای نمایشگاهی از جمله مصوبات این جلسه بود.
قادری ادامه داد: پس از آن وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد زمینی در پرند برای تبدیل به سایت نمایشگاهی خریداری كرده كه تاكید شد به جای این كار به شهر آفتاب كمك شد.

*اعتراض شهرآفتاب به برگزاری نمایشگاه كتاب در مصلا
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از برگزاری نمایشگاه كتاب در مصلای امام‌خمینی (ره) اظهارداشت: برغم آمادگی مدیریت شهری و شهرآفتاب و رایگان بودن برگزاری نمایشگاه چرا نمایشگاه كتاب در شهر آفتاب برگزار نشد؟
مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تاكید كرد: همانطور كه در طول دو سال گذشته اعلام كردیم ما همیشه آماده برگزاری نمایشگاه كتاب هستیم.
وی با اشاره به تفاهم نامه شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر در اختیار قرار دادن رایگان شهر آفتاب به نمایشگاه كتاب گفت: در 2 دوره گذشته شهرداری همه هزینه های برگزاری نمایشگاه كتاب كه ده ها میلیارد تومان است را تقبل می كرد و هیچ هزینه ای از ارشاد و برگزاركننده ها دریافت نمی كرد اما این مساله در جایی عنوان نشد.
قادری در پاسخ به انتقادات وارد شده به نمایشگاه شهر آفتاب و ناتوانی این نمایشگاه در تأمین 90 هزار متر فضای مسقف برای برگزاری نمایشگاه كتاب خاطرنشان كرد: سال های 95 و 96 با ایجاد سالن های موقت فضای 90 هزار متری مسقف تأمین شد؛ ضمن اینكه امسال بخشی از ساختمان های تجاری با مساحتی در حدود 46 هزار مترمربع آماده بهره برداری بود.
وی یادآور شد: مسئولان امر باید برای بازدید وضعیت نمایشگاه به موقع مراجعه كنند و ایرادات را تذكر دهند تا فرصت كافی برای رفع نواقص وجود داشته باشد نه اینكه در شرف برگزاری نمایشگاه از شهر آفتاب دیدن كنند.
مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب افزود: انتظار داریم بازدید از شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه كتاب در شهریور یا مهر انجام شود.
وی ادامه داد: در صورتی كه متولیان برگزاری نمایشگاه رایگان بودن سالن های نمایشگاهی شهر آفتاب را به ناشران سراسر كشور اعلام می كردند چه اتفاقی می افتاد؟
قادری با بیان اینكه 55 درصد مبادلات تجاری و اقتصادی در تهران انجام می شود اضافه كرد: در صورتی كه منطقه آزاد تجاری در تهران باشد تصمیمات كلان اقتصادی كشور از این مكان به سراسر كشور پمپاژ می شود.
وی با اشاره به تصمیم شورای شهر دوم درخصوص احداث نمایشگاه شهر آفتاب عنوان كرد: این تصمیم استراتژیك بود زیرا برای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به مكان مناسبی نیاز داریم و آن شهر آفتاب است.
مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب افزود: شهر آفتاب 5 كیلومتر تونل زیرزمینی دارد و نباید به خاطر حیاط خلوت عده ای مردم شهر را قربانی كنیم.
تهرام/9353//1348