تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳

تهران- ایرنا- جاكارتا از زمانی كه اندونزی به عنوان كشوری درپهنه جغرافیایی جنوب شرق آسیا مطرح بوده ، حتی در زمان استعمار هلند، پایتخت این كشور بوده، اما این شهر 10 میلیون نفری بتدریج در حال فرو رفتن در آب های اقیانوسی است ، رخدادی كه بزرگترین چالش و تهدید عنوان پایتختی برای جاكارتا محسوب می شود.

پژهشگران زیست محیطی مركز باندونگ تكنولوژی اندونزی در سال های اخیر با انتشار گزارشی هشدار دادند جاكارتا، پایتخت اندونزی بیش از همه شهر‌های جهان در معرض خطر غرق شدن قراردارد. بالا آمدن آب اقیانوس‌ها این خطر را در پی دارد كه در 30 سال آینده بخش‌های اعظم این شهر كه چند میلیون شهروند دارد، به زیر آب بروند كه جاكارتا بیش از همه شهر‌های دیگر در معرض این خطر است، زیرا كه این شهر روی زمین‌هایی باتلاقی بنا شده و 13 رود از میان آن می‌گذرند.
طبق این گزارش در یك دهه آینده ، جاكارتا سالانه 2.5 سانتی متر و در مجموع 10 سال، 25 سانتیمتر در آبهای اقیانوسی فرو خواهد رفت. این موضوع در سال های اخیر به یكی از مهمترین چالش های زیست محیطی و اقتصادی دولت های مختلف اندونزی به ویژه دولت جوكوی تبدیل شده است.
پرزیدنت جوكوو ویدو كه از سال 2014 رئیس جمهوری اندونزی بوده سرانجام ، روز دوشنبه هفته جاری درپایان نشست هیات دولت ، سرانجام به كابینه خود دستور داد تا طرح ها و شهرهای احتمالی را برای جایگزینی احتمالی جاكارتا معرفی كنند.
ایده اولیه انتقال پایتخت اندونزی پس از استقلال این كشور از استعمارهلند، در سال 1945 توسط 'احمد سوكارنو' نخستین رئیس جمهوری و پدر استقلال این كشور مطرح شد، اما این ایده درخلال سالهای بعد به علت چالش های واقعی زیست محیطی تهدید كننده جاكارتا از جمله آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی و فرو رفتن تدریجی در آبهای اقیانوسی، تبدیل به یك واقعیت غیرقابل چشم پوشی تبدیل شد.
برخی رسانه ها از جاكارتا به عنوان ' سریع ترین شهر در حال غرق شدن جهان ' نام برده اند.
براساس گزارش رویترز اكنون بخشی ازشمال جاكارتا كمتر از سطح دریاست و این شهر در 30 سال گذشته به میزان 13 فوت ( حدود3.9 متر) در زیر آب فرو رفته است.
طبق این گزارش اگر روند فرو رفتن جاكارتا در اثر گرمایش زمین و افزایش سطح آب دریاها و اقیانوس ها، با همین سرعت ادامه یابد ، بخش بزرگی از این ابرشهر بسیار آسیب پذیر، احتمالا تا سال 2050 به طور دائم در زیر آب خواهد رفت .
گزارش آسه آن پست حاكی است : تاكنون گزینه های مختلفی در مورد تغییر پایتخت اندونزی مطرح شده، از جمله انتقال پایتخت به شهر' پالانگ‌كارایا' مركز استان كالیمانتان مركزی كه در میان رودخانه‌های كایاهان و سابانگائو قرار دارد.
هیات دولت اندونزی در ویژگی های ساخت پایتخت جدید، كارایی های متعددی از جمله وسعت، شهری هوشمند، اقتصادی با فضای سبز و زیبا را در نظر دارد.
آنها معتقدند پایتخت جدید باید نشان دهنده هویت ملی، كارایی دولت مركزی و فعالیت های گسترده اقتصادی – مالی آن باشد.
البته انتقال جاكارتا به عنوان بزرگترین پایتخت در جنوب شرق آسیا به شهری دیگر اقدامی با چالش های بسیار زیاد و بزرگ است.
براساس گزارش شبكه خبری سی ان ان ، هزینه انتقال پایتخت افزون بر 33 میلیارد دلار برآورد شده كه این رقم هزینه سنگینی را بر دوش اقتصاد اندونزی تحمیل می كند و ضرورت دارد علاوه بر تمام وزارت خانه ها و ساختمان و مراكز اداری دولتی و نیز خصوصی همه سفارت خانه های خارجی و افزون بر 10 میلیون نفر جمعیت آن نیز به پایتخت جدید و یا نقاط دیگر منتقل شوند.
براین اساس از سال 2008 كه جاكارتا به ویژه با چالش قفل ترافیكی شدید نیز روبه رو شده ، بحث ها در مورد سرعت بخشیدن به پروژه های مرتبط با انتقال پایتخت سرعت گرفته است.
طبق گزارش متخصصان زیست محیطی وقتی در جاكارتا باران می بارد، سیلاب های ناشی از این باران ها وارد 13 رودی می شوند كه پایتخت بر بستر آن قرار دارد، بنابراین سطح آبهای این رودها هر ساله بالا و بالاتر می آید.
البته تاكنون دولت اندونزی طرحی مشخص و زمان بندی دقیق برای انتقال پایتخت ویا برنامه های تدریجی جایگزینی آن اعلام نكرده است.
به گزارش جاكارتا پست ؛ گروهی دیگر از كارشناسان اندونزیایی نیز معتقدند ، عنوان پایتختی نباید از جاكارتا سلب شود زیرا این شهر قلب مالی این كشور است ، بلكه باید بر راههای نجات آن از فرورفتن در آب و رفع دیگرمشكلات دیگر زیست محیطی ز جمله ترافیك بسیارگره دار آن چاره اندیشی شود.
فارغ از نظرات موافق و مخالف ایده انتقال پایتخت اندونزی ، طبق گزارش های منتشره رسمی، جاكارتا به عنوان یك مركز كاملا آسیب پذیر زیست محیطی شناخته شده كه به زعم ناظران منطقه، بی شك رفع این چالش های تهدید زا، از اولویت های دولت آتی این كشور خواهد بود.
گزارش: مریم شفیعی
آساق**1599**1663**