كاشان - ايرنا - رييس دانشگاه كاشان گفت: اين دانشگاه بر اساس نظام رتبه بندي تايمز پس از دانشگاه هاي صنعتي نوشيرواني بابل، اميركبير و شريف جزو چهار دانشگاه برتر قاره آسيا معرفي شده كه افتخار بسيار بزرگي است.

به گزارش ايرنا، عباس زراعت روز شنبه در نشستي با خبرنگاران كاشان بيان كرد: تايمز از معتبرترين نظام هاي رتبه بندي مركزهاي علمي جهان است و دانشگاه ها را در قالب جهاني، منطقه اي، جوان و موثرترين دانشگاه رتبه بندي مي كند.
وي افزود: تايمز 13 شاخص را در پنج محور آموزشي، پژوهشي، استنادات، درآمد صنعتي و وجهه بين المللي بررسي كرده كه 417 دانشگاه از 27 كشور جهان به اين رتبه بندي راه يافتند و دانشگاه تسينگو چين براي نخستين بار در جايگاه برتر قرار گرفت و دانشگاه هاي ملي سنگاپور و علم و صنعت هنگ كنگ دوم و سوم شدند.
رييس دانشگاه كاشان با اشاره به پيشرفت علمي كشور عنوان كرد: 29 دانشگاه از ايران به نظام رتبه بندي تايمز راه يافتند كه نسبت به سال هاي گذشته رشد خوبي داشت و امسال براي نخستين بار تركيه را با 23 دانشگاه پشت سر گذاشتيم.
وي همچنين به قرارگرفتن اين دانشگاه در بين موثرترين دانشگاه هاي جهان اشاره كرد و يادآور شد: اين مهم از نظر ميزان اثرگذاري در شاخص هدف هاي توسعه پايدار سازمان ملل (با 17 هدف) از بين 450 دانشگاه از 76 كشور جهان و 102 دانشگاه ايراني انتخاب شده است.
زراعت اضافه كرد: اين هدف ها شامل سلامت و رفاه براي مردم، كيفيت هاي آموزش، پژوهش و فناوري، جامعه پايدار، عدالت و قدرت، كنترل اقليم صلح، توليد و مصرف مسوولانه و مشاركت در تحقق هدف هاي توسعه مي باشد.
وي همچنين قرار گرفتن دانشگاه كاشان در بين موثرترين دانشگاه ها در مديريت سبز بر اساس شاخص هاي گرين متريك را مورد اشاره قرار داد و گفت: مديريت سبز با شاخص هاي گرين متريك از جمله استانداردهاي محيط زيست، ايجاد ساختمان سبز، مديريت انرژي و پسماند، آموزش و ترويج محيط زيست در دانشگاه و جامعه و حمايت از سازمان هاي مردم نهاد حوزه محيط است.
رييس دانشگاه كاشان همچنين دستگاه پسماند اسانس براي نخستين بار در جهان، توليد برق و فروش آن به شبكه ملي و شهري، كاهش مصرف آب، اجراي طرح هاي خورشيدي، طرح تصفيه فاضلاب و پسمان دانشگاه، طرح تصفيه فاضلاب براي دانشگاه و شهرك صنعتي را از ديگر شاخص هاي انتخاب دانشگاه كاشان در مديريت سبز با شاخص هاي گرين متريك برشمرد.
وي در ادامه قرار گرفتن دانشگاه كاشان جزو 10 دانشگاه برتر جهان اسلام،رتبه نخست خيران دانشگاه ساز، پنج دانشگاه برتر در جذب دانشجوي خارجي، برخورداري از هفت نفر دانشمند بين المللي در هفت رشته را از ديگر افتخارهاي اين دانشگاه عنوان كرد.
زراعت در ادامه به تكميل سه طرح ملي اشاره و تشريح كرد: اين طرح ها شامل بهره برداري از نخستين شركت دانشگاهي حقوقي كشور، پارك علم و فناوري غياث الدين جمشيد كاشاني، كتابخانه و سالن آمفي تئاتر آيت الله يثربي است كه همزمان با ماه مبارك رمضان در آييني با حضور 2 نفر از معاونان رييس جمهوري به بهره برداري خواهد رسيد.
به گفته وي، هم اكنون 9 هزار نفر دانشجو در 11 دانشكده دانشگاه كاشان با 300 عضو هيات علمي و 11 پژوهشكده در 200 رشته و گرايش به تحصيل اشتغال دارند.
6136/8123