تهران - ایرنا - خشونت نیروهای پلیس فرانسه در روز جهانی كارگر علیه معترضان به سیاست های اقتصادی دولت مكرون رییس جمهوری این كشور جنجال آفرین شده است .

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه اعلام كرد كه دادستانی پاریس برای اقدام های خشونت آمیز نیروهای پلیس علیه معترضان در تظاهرات روز یكم ماه می میلادی مصادف با روز جهانی كارگر سه پرونده تحقیقاتی را باز كرده است.
بازرس كل پلیس ملی فرانسه پس از انتشار ویدئوهایی در شبكه های اجتماعی كه در آنها نیروهای پلیس دست به اقدام های خشونت آمیز علیه معترضان در تجمع های روز كارگر زده اند، احضار شد.
تصاویری كه در آن ها پلیس بارها از گاز اشك آور استفاده كرده و یا برخورد فیزیكی علیه معترضان بدون این كه آنان مرتكب مزاحمتی در بیمارستان ' پیتیه سالپتریه ‌یر' Pitie-Salpetriere شده باشند، پس از اظهارات كریستف كاستانر وزیر كشور فرانسه، به یك مساله سیاسی تبدیل شده است.
'كریستوف كاستانر' وزیر كشور فرانسه مدعی شده بود كه گروهی از معترضان در جریان تجمع ها به این بیمارستان «حمله» كرده‌اند كه ویدئوهای منتشر شده پس از این اظهارات در فضای مجازی چنین چیزی را نشان نمی دهد.
در ساعت 16 همان روز تعدادی از معترضان در حوالی «میدان ایتالیا» كه در محاصره پلیس قرار گرفته بودند برای فرار از گاز اشك ‌آور به كوچه‌ منتهی به در پشتی بیمارستان وارد شده بودند.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، دو روز بعد، پس از پخش فیلم ها در شبكه های اجتماعی، 'دیدیه لالمان' فرمانده پلیس فرانسه، بازرس كل پلیس ملی فرانسه را برای تحقیقات اداری در مورد سه نیروی پلیس این كشور كه اقدام های خشونت آمیزی اعم از پرتاب سنگ فرش، كوبیدن باتوم روی پا و تنه زدن به معترضان در جریان تجمع های روز كارگر شده مرتكب شده بودند، احضار كرد.
انتشار این ویدئوها كه همچنین نشان می دهد پلیس از گلوله های فلش بال علیه معترضان استفاده كرده است انتقادهای بسیاری به دنبال داشته است.
وزیر كشور فرانسه به دنبال این جنجال آفرینی در حاشیه سفر خود به 'تولون' در بیانیه ای تصریح كرد: 'اگر خطایی رخ داده باشد، تحریم اعمال خواهد شد، تحریم اداری و تحریم قضایی. اما من مجبور نیستم تصاویر را تحسین كنم، ما هنوز فقط یك بخش كوچكی از تصاویر را داریم. در هر صورت آنچه كه من دیدم به نظرم به اندازه كافی برای انجام این تحقیق كافی است.'
به گزارش ایرنا، تجمع های روز كارگر _ چهارشنبه گذشته - درشهرهای مختلف فرانسه در روز جهانی كارگر تحت تدابیر ویژه امنیتی برگزار شد و پلیس ضمن دستگیری معترضان از گاز اشك آور برای متفرق كردن آنان استفاده كرد.
در این روز 7 هزار و 400نیروی پلیس در 27 مقر استراتژیك در خیابان های پاریس مستقر شدند تا تجمعات جلیقه زردها و كارگران فرانسه در روز جهانی كارگر را كنترل كنند.
برغم این تدابیر شدید امنیتی خیابان های شهرهای مختلف فرانسه در روز جهانی كارگر شاهد تجمعاتی در چندین شهر از جمله نانت، رن، استراسبورگ، لیل، سنت اتین و نیس بود و به دنبال درگیری بین معترضان و پلیس، حدود چهارصد نفر دستگیر شدند.
اروپام**6984**1546