تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹

مشهد-ایرنا- رئیس كل دادگستری خراسان رضوی گفت: طبق كیفرخواست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد متهمان پرونده شركت پدیده شاندیز به اتهام 'اخلال در نظام اقتصادی و مشاركت در كلاهبرداری از طریق فروش اوراق موسوم به سهام پدیده' به زودی محاكمه می شوند.

دادگستری خراسان رضوی روز شنبه به نقل از حجت الاسلام علی مظفری گزارش داد: در این چارچوب تعداد دیگری از افراد نیز به مشاركت در كلاهبرداری از طریق خرید و فروش اوراق موسوم به سهام پدیده شاندیز و تحصیل مال نامشروع متهم هستند.
وی افزود: پرونده موسوم به 'پدیده' با سه متهم اصلی و تعداد زیادی متهم دیگر، پس از طی تشریفات قانونی و تحقیقات مقدماتی برای رسیدگی به 'دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی' سپرده شده است.
رئیس كل دادگستری خراسان رضوی به روند رسیدگی به این پرونده اشاره و وصول گزارشهای متعدد از مراجع ذیصلاح قانونی از جمله سازمان بازرسی كل كشور مبنی بر اقدامات غیرقانونی و مجرمانه در شركت پدیده و بی توجهی مسئولان وقت آن شركت نسبت به تذكرات اشاره و بیان كرد: اقدامات قانونی با هدف حفاظت از منافع سرمایه گذاران و سپرده گذاران با رویكرد پیشگیری از گسترش جرائم و تخلفات در چارچوب ممنوعیت تبلیغات اغواگرانه این شركت از سوی مرجع قانونی آغاز شد و رسیدگی به موضوع شركت پدیده شاندیز ادامه پیدا كرد.
وی ادامه داد: بی توجهی مسئولان این شركت به تذكرات قانونی و استفاده نكردن از فرصتهای اعطایی برای جبران مافات مشكلات متعددی را برای جمع زیادی از هموطنان به وجود آورد كه در بسیاری از موارد این مشكلات به صورت تجمعات اعتراضی بروز كرده است.
حجت الاسلام مظفری بر اجرای سیاستهای دستگاه قضایی برای مبارزه با مفسدان اقتصادی تاكید و بیان كرد: برخورد قاطع و شجاعانه مجموعه قضایی با افراد موسوم به 'دانه درشت' موجب امیدآفرینی در میان مردم شده است. دادگستری خراسان رضوی نیز در چارچوب موازین قانونی و در راستای دفاع از حقوق عامه با متخلفان این پرونده همچون پرونده های پردیسبان و تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان برخورد می كند.
پیش از این با برپایی نشستهای 'دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران در نظام اقتصادی' در مشهد دو پرونده مربوط به تخلفات شركت سرمایه گذاری پردیسبان و نیز تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان رسیدگی و احكام مجازات متهمان آن اعلام شده است.
فعالیت شركت پدیده شاندیز كه 130 هزار سهامدار دارد چند سال پیش در پی مطرح شدن تخلفات گسترده در فروش سهام، تغییر غیرمجاز كاربری زمینهای كشاورزی، پرداخت نكردن حقوق دستگاههای ذیربط، دریافت نكردن گواهی پایان كار و دیگر تخلفات مدیران این شركت، با دستور مراجع قضایی متوقف شد.
بر این اساس پروژه پدیده شاندیز چهار سال پیش با دستور مرجع قضایی تعطیل و بر این اساس در مرحله نخست اقدامات قضایی، دفاتر فروش و عرضه سهام شركت با حكم دادستانی خراسان رضوی بسته و بعد از مدتی فعالیتهای كل پروژه متوقف شد.
حل مشكل سهامداران و فعال كردن مجدد این پرژه ظرف چهار سال اخیر از دغدغه های جدی مسئولان بوده بطوری كه سه سال پیش با تشكیل 'ستاد تدبیر' در خراسان رضوی اقداماتی برای راه اندازی مجدد و سر و سامان دادن به وضعیت شركت پدیده شاندیز صورت گرفت. پیرو این اقدامات بود كه مدیرعامل جدید گروه شركتهای پدیده شاندیز مهر ماه پارسال اعلام كرد 45 شركت پیمانكاری و مشاور جزء و كل برای ساخت و تكمیل پروژه های شركت با این مجموعه قرارداد منعقد كرده اند.
هم اینك گروه شركتهای پدیده در قالب شش شركت اصلی و دو موسسه وابسته در حال فعالیت بوده و دارای دو سایت اصلی اداری و پروژه گردشگری در شهر شاندیز خراسان رضوی و جزیره كیش استان هرمزگان است. هم اینك بطور میانگین دو هزار نفر در بخشهای مختلف این پروژه در شهر شاندیز مشغول كار هستند.
3221/1858