بیرجند - ایرنا - مدیركل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: پارسال 228 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت یك سال به عشایر استان واگذار شد كه یكهزار و 135 خانوار از مزایای آن بهره مند شدند.

به گزارش ایرنا، حسین حسین پور روز شنبه در نشست خبری افزود: در این مدت 108 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه پنج ساله به 10 تشكل عشایری استان به منظور تهیه و تامین نهاده‌های دامی پرداخت شد.
وی ادامه داد: 46 صندوق خرد زنان در استان وجود دارد كه امسال پیش بینی شده 35 صندوق خرد دیگر در مناطق عشایری و روستایی استان ایجاد شود.
مدیركل امور عشایری خراسان جنوبی بیان كرد: 6 هزار كیلومتر طول ایل ‌راه‌های عشایری استان است كه در سال قبل برای مرمت آنها 9 میلیارد ریال هزینه شد.
حسین پور گفت: در سال گذشته 15 دهنه چشمه و قنات با اعتبار پنج میلیارد ریال در استان بهسازی شد.
وی یادآور شد: همچنین پروژه بزرگ آبرسانی بمرود شهرستان زیركوه از محل منابع ملی به طول 85 كیلومتر آغاز شد كه در سال گذشته فاز اول این پروژه به طول 34 كیلومتر و با اعتبار 65 میلیارد ریال افتتاح و 50 خانوار عشایر از این پروژه بهره مند شدند.
حسین پور افزود: در صورت تخصیص به موقع اعتبار، پروژه آبرسانی بمرود شهرستان زیركوه در سال جاری به بهر‌ه برداری می رسد.
وی اظهار داشت: افزایش و ساماندهی زنجیره تولید گوشت قرمز و عرضه به بازار با عنوان تامین نهاده های دامی و بهبود تغذیه دام، جلوگیری از خام خوری و ترویج كنسانتره، تولید و بسته بندی و عرضه شیر به بازار، توسعه صندوق خرد زنان و آموزش تخصصی صنایع دستی عشایر، توسعه صنعت گردشگری و بوم گردی در مناطق مستعد عشایری مناسب با فرهنگ جامعه عشایری از مهمترین برنامه های اداره كل امور عشایر استان در سال جاری است.
وی كاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی در اراضی دیم، آبی و شیب دار، بسته بندی به بازار و بازار رسانی، شكل گیری و راه اندازی شركت های فنی و مهندسی برای ترویج و آموزش اهداف ذكر شده و آموزش به شكل تخصصی به بهره برداران عشایر در حوزه های دامپروری و دامداری را از دیگر برنامه های این اداره كل برای افزایش رفاه و معیشت عشایر در سال جاری ذكر كرد.
مدیركل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: سهیمه آرد عشایر از جامعه شهری بیشتر است و هر ماه 12 كیلوگرم آرد به ازای هر نفر جامعه عشایری توزیع می‌شود.
وی افزود: سال قبل هشت هزار و 333 تن آرد در سطح استان بین عشایر توزیع شد، همچنین سوخت عشایر مانند گاز مایع و نفت مورد نیاز آنها بر اساس سهمیه شهری و با همان قیمت شهری توزیع می‌شود.
وی یادآور شد: لایروبی قنات ها، احیای راه‌ها و بحث آبرسانی از دیگر فعالیت‌ها است، 50 درصد خانوار عشایر آب شرب بهداشتی به شكل لوله كشی در سطح استان ندارند.
وی اظهار داشت: عشایر استان سال قبل 9 هزار تن شیر و فرآورده‌ های لبنی و 7 هزار تن گوشت قرمز به ارزش 553 میلیارد تومان تولید كردند.
جمعیت عشایر خراسان جنوبی در سال 1387 بر اساس سرشماری عشایر كشور، 81 هزار نفر بود كه از این تعداد، 40 هزار و 933 مرد و بقیه زن هستند.
13 درصد از جمعیت 750 هزار نفر خراسان جنوبی عشایر هستند كه هفت درصد جمعیت عشایر كشور در این استان سكونت دارند، خراسان جنوبی از نظر تعداد جمعیت عشایری بعد از فارس، كرمان، سیستان و بلوچستان در جایگاه چهارم قرار دارد.
7559 * 6054