شیراز-ایرنا- دبیر كل انجمن كلانشهرهای مهم جهان (متروپلیس) گفت: این نهاد بین المللی به ارتقای هویت كلانشهرهای جهان بر محور ظرفیت ها، ارزش ها و عناصر محلی كمك می كند.

به گزارش ایرنا اكتاوی دلا وارگا، شنبه در دیدار با شهردار شیراز افزود: در چارچوب این نهاد بین المللی ضروری است كه مدیران شهری نیز اولویت ها و خواسته هایشان را متناسب و منطبق با جامعه شهری خود مشخص كنند.
وی، ادامه داد: هدف از تشكیل این شبكه بین المللی كه هم اینك 138عضو دارد، ارتقای كیفیت زندگی در شهرهاست.
دلا وارگا بیان داشت: انجمن كلانشهرهای مهم جهان بر مبنای حكمرانی و مدیریت بر اساس مشاركت و خرد جمعی شكل گرفته و زمینه مناسبی برای هم افزایی و تبادل تجربیات شهرها با یكدیگر فراهم كرده است.
وی اضافه كرد: در این شبكه بین المللی، شیراز نیز می تواند از دستاوردهای سایر كلانشهرها استفاده كند و تجربیات و دستاوردهای خود را ارایه دهد.
دبیركل متروپلیس، تشكیل كارگروه های تخصصی با حضور شهرهای مناطق مختلف جغرافیایی جهان حول محور یك موضوع مشخص را از دیگر اهداف انجمن كلانشهرهای مهم جهان برشمرد.
وی گفت: بر این اساس، شهرهای مختلف دنیا بر محور یك موضوع مشخص به بحث و تبادل تجربه می پردازند و سپس دستور العمل ها، نتایج و توصیه های حاصل شده در مورد موضوع های مختلف همچون، سیستم حمل و نقل یكپارچه و كاهش گازهای گلخانه ای را در اختیار سایر اعضا قرار می دهند.

** لزوم استفاده كلانشهرهای جهان از تجربیات یكدیگر در حوزه هوشمندسازی ترافیك
شهردار شیراز هم در این دیدار اظهار داشت: كلانشهرهای جهان كه عضو انجمن متروپلیس هستند از تجربیات سایر شهرهای عضو این مجمع در حوزه حمل و نقل و ترافیك و به ویژه هوشمندسازی ترافیك استفاده كنند.
حیدر اسكندرپور افزود: شیراز می تواند در زمینه مسایل فرهنگی و اعزام هیات های فرهنگی با سایر كشورهای عضو متروپلیس تعامل داشته باشد و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دهد.
شهردار شیراز با تاكید بر اینكه در متروپلیس باید زمینه تبادل تجربیات كلانشهرهای مهم جهان فراهم شود، گفت: ضروری است شهرها در این شبكه با یكدیگر هم افزایی داشته باشند تا متروپلیس بتواند به عنوان یك شبكه متشكل از كلانشهرهای جهان در سطح بین المللی با ظرفیت بیشتری نقش آفرینی كند.
اسكندرپور همچنین به دبیركل متروپلیس پیشنهاد داد كه زمینه ای فراهم شود تا شهرداران عضو انجمن كلانشهرهای مهم جهان، تجربه موفق خود را در حوزه های مختلف مدیریت شهری به یكدیگر ارایه دهند.
انجمن كلانشهرهای مهم جهان (متروپلیس) یك موسسه غیردولتی بین المللی است كه با اهداف غیرانتفاعی و بدون وابستگی سیاسی فعالیت می كند و حوزه فعالیتش مدیریت شهر كلان است.
این انجمن درسال 1984 به ابتكار شهردار پاریس و با حضور 14 شهر مهم از سراسر جهان راه اندازی شد و در سال 1985 در شهر مونترال كانادا به صورت رسمی آغاز به كار كرد.
این تشكل هم اینك 138 عضو فعال دارد و از كشور ایران، شهردار تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، اهواز و كرج عضو این انجمن هستند.
تسهیل انتقال و تبادل دانش و تجربه بین اعضا، نوآوری در مدیریت شهری و كمك به شهرها برای حضور در عرصه بین المللی از جمله اهداف انجمن كلانشهرهای مهم جهان (متروپلیس) بیان شده است.
9873 /6118