تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲

تهران - ایرنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتی دو برادر را به عنوان عامل اصلی ارسال پیامك های مزاحم معرفی كرد.

به گزاش بامداد یكشنبه ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی در توئیتی نوشت: دو شركت به نام های «داتیس شهر راز» و «تك رایان سپهر» مربوط به دو برادر در تامین سیم كارت های ارسال پیامك های مزاحم تبلیغاتی نقش زیادی داشته اند.
وی افزود: شركت اولی 42 درصد و دومی 31 درصد از سیم كارتهایشان - حدود 2000 هزار عدد - برای ارسال پیامك تبلیغاتی مزاحم استفاده شده است. برخورد می كنیم.
به واقع، پیامك های تبلیغاتی از ماه ها قبل برای كاربران مزاحمت ایجاد می كنند؛ لحظه ای از تلفن همراهت غافل شوی مدام به آن دسته از پیامك های دریافتی ات اضافه می شود كه اسم آشنایی را تداعی نمی كنند. وزارت ارتباطات مدتی است به شكل جدی درگیر رفع این مزاحمت ها است.
استارت یافتن راه حل برای خلاص شدن از شر پیامك های مزاحم تقریبا از دو سال قبل در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زیر مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زده شد. طراحی و راه اندازی سامانه 195 اولین قدم برای مقابله با این مسئله بود. مدتی از این اقدام ها گذشت اما نتیجه هنوز هم آن قدر ثمربخش نبود كه مردم از آن راضی باشند. به همین دلیل اقدام ها شكل جدی تری به خود گرفت.
روز 16 دی ماه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود این مسئله را طرح كرد كه «مردم از پیامك های تبلیغاتی مزاحم متنفرند، این یك واقعیت است. 70هزار سیم كارت متخلف هم مسدود كردیم ولی باز هم هستند. متاسفانه سرمنشاءها هم زیادند و هزینه پیگیری قضایی زیاد. اما بالاخره باید به سرانجام برسد. شما با كدام اقدام موافق‌ترید؟ به زودی تصمیم نهایی را اخذ خواهیم كرد.»
هشتگ#نظر_مردم همراه با این توئیت دست به دست چرخید. اظهارنظرها، نقدها و راه حل ها با این هشتگ همراه شدند و به گزینه های ایجاد امكان تبلیغ ارزان (27درصد)، بالا بردن قیمت سیم كارت (5 درصد)، بالا بردن قیمت پیامك ها (9درصد) و محدودیت تعداد پیام در روز (59درصد) رای دادند. دور روز بعد آذری جهرمی اعلام كرد با توجه به رای مردم به راهكارهای ارائه شده، جلسه‌ای با حضور كارشناسان این حوزه، برای جمع‌ بندی و تصمیم‌ گیری برای ساماندهی پیامك‌ های مزاحم در وزارت ارتباطات آغاز شد.
تصمیم نهایی در این خصوص كه با هشتگ #گزارش_به_مردم ترند شد، با جزئیات كامل به این شرح در دسترس مردم قرار گرفت.
1.كانال تبلیغ ارزان؛ علت رواج پیامك های مزاحم، عدم وجود راهكار موثر، ارزان و در دسترس، برای تبلیغ مشاغل است. در مصوبه 270 كمیسیون تنظیم مقررات راهكاری برای تبلیغ قانون مند با رضایت مشتری و پرداخت هزینه به دریافت كننده دیده شده است.
2.تشدید شناسایی و برخورد با ارسال كنندگان: ظرف پنج روز آینده سیستم كشف تخلفات سازمان تنظیم مقررات با تنظیمات سخت‌گیرانه‌تری فعالیت خواهد كرد. برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیم‌كارت های غیرقانونی و لغو مجوز آن ها در دستور كار قرار گرفت.
3. محدودیت در ارسال پیامك روزانه: فعلا سقف مشخصی برای ارسال روزانه مشخص شد. دو پیشنهاد وجود دارد، اول اینكه بالاتر از سقف، ارسال نشود و یا اینكه با تعرفه بیشتری محاسبه شود، اتخاذ تصمیم در این خصوص قانونا با كمیسیون تنظیم مقررات است و تا یكشنبه هفنه بعد نهایی خواهد شد.
4.گران كردن تعرفه پیامك و قیمت سیم‌كارت: با توجه به عدم اقبال عمومی مردم، از دستور كار خارج شد.
بعد از بررسی های صورت گرفته و جلساتی كه با كارشناسان این حوزه انجام شد، وزیر اعلام كرد:«این مصوبه بایستی توسط اپراتورها عملیاتی شود. همچنین در هفته آتی در جلسه‌ای با فعالین «بازاریابی دیجیتال» راهكارهای ایجاد كانالی موثر، ارزان و در دسترس برای مشاغل به جای پیامك بررسی و اجرایی خواهد شد.»
در اولین روز بهمن ماه، اخطار جدی به دفاتر خدمات ارتباطی كه با شیوه‌های غیرقانونی سیم‌كارت تلفن همراه در اختیار ارسال كنندگان پیامك های مزاحم قرار می‌دهند، آغاز شد. بر این اساس هر دفتر خدمات ارتباطی كه تخلف كند، جریمه «لغو مجوز» بدون اغماض و پذیرش توجیه در قبال این تخلف، نصیبش خواهد شد. اول بهمن ماه این مسئله به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ و اجرایی شد.
روز بعد از اعلام این خبر، با مشورت گرفتن از یك تیم دانشگاهی، تنظیمات سامانه شناسایی ارسال پیامك های مزاحم به روز رسانی شد و طی این به روز رسانی، 5800 سیم‌كارت فعال ارسال كننده پیامك شناسایی و قطع شدند. بعد از آن سازمان تنظیم مقررات ماموریت تازه ای یافت تا فروشندگان این سیم‌كارت ها را بررسی و برای لغو مجوز دفاتر خدمات ارتباطی آن ها اقدام كند.
پس از این خبر بود كه هشتگ پیگیری به #حق‌الناس تغییر كرد و وزیر در اولین قدم اجرایی شدن این اخطارها، اعلام كرد «با بی‌توجهی به اخطارها، امروز مجوز 30 دفتر خدمات ‌ارتباطی از سوی سازمان تنظیم‌ مقررات لغو شد. همچنین سیستم شناسایی مزاحم‌ ها، امروز 840 سیم كارت متخلف را شناسایی و قطع كرد. 90 درصد كاهش مزاحمت در سه روز چشمگیر است. این قاطعیت در برخورد با مزاحمان را ادامه می‌دهیم.
آخرین رشته از این پیگیری ها صبح روز دوشنبه هشتم بهمن ماه سال گذشته (97) از سوی وزیر ارتباطات اعلام شد. او با بازگشت به هشتگ #گزارش_به_مردم در توئیترش نوشت: «صبح بارانی شما بخیر، 8800 سیم‌كارت مزاحم دیگر شناسایی و قطع شدند. آمار شكایت از پیامك‌ های مزاحم نیز كاهش قابل ‌ملاحظه‌ای داشته است. نشان از این دارند كه سیستم به‌خوبی كار می‌كند. این قاطعیت را ادامه می‌دهیم هرچند برای برخی خوشایند نباشد. #حق‌الناس
شبد**1953**1379