بغداد - ایرنا - یك روز پس از سفر اروپایی نخست وزیر عراق، وزیر امور خارجه آمریكا درتماس تلفنی با وی، مدعی حمایت واشنگتن از سیاست خارجی بغداد شد.

به گزارش ایرنا از دفتر نخست وزیری عراق، مایك پمپئو وزیر امور خارجه آمریكا روز شنبه در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی، گفت و گو كرد.
نخست وزیر عراق در این گفت و گو در خصوص نتایج سفر اروپایی خود و همچنین موضوعات مشترك میان بغداد و واشنگتن سخن گفت و از تمایل كشورش برای انتقال فناوری و تجارب علمی از آمریكا خبر داد.
دفتر نخست وزیری عراق، كمك به افزایش فرصت های شغلی، توسعه بخش های حیاتی عراق و اهمیت افزایش تلاش دو طرف برای به نتیجه رساندن مذاكرات جاری و امضای توافق با شركت اكسون موبیل برای توسعه بخش نفت و گاز عراق را از دیگر محورهای مورد تاكید عبدالمهدی در این گفت و گوی تلفنی اعلام كرده است.
وزیر امور خارجه آمریكا نیز مدعی حمایت واشنگتن از دولت عراق و سیاست خارجی آن شد.
وی مشخص نكرد این سخن چه نسبتی با فشارهای فزاینده ماههای اخیر واشنگتن به بغداد در خصوص تضعیف یا تقویت روابط عراق با برخی كشورهای همسایه همسو و غیر همسوی با سیاست های واشنگتن دارد.
پمپئو همچنین ادعا كرد كه آمریكا از تقویت جایگاه و نقش منطقه ای عراق و نیز تقویت همكاری های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میان دو كشور استقبال می كند.
نخست وزیر عراق با تقدم سفر خود به آلمان و فرانسه دو ستون اصلی اتحادیه اروپا بر سفر به آمریكا، نشان داد كه برغم تمایل و فشارهای آمریكا، بشدت با ورود به قطب بندی های منطقه ای و بین المللی مخالفت است و در روابط خارجی خود نیز دنبال چند جانبه گرایی و تقویت روابط و همكاری با همه طرف هاست.
به باور برخی كارشناسان در حالی كه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریكا همچنان در انتظار سفر عبدالمهدی به واشنگتن است، اما نخست وزیر عراق با تاخیر این سفر، اولویت را به اروپا خصوصا دو وزنه مهم اتحادیه اروپا یعنی آلمان و فرانسه داد تا به نوعی این دو قدرت اقتصادی اروپا را قبل از سفر به آمریكا، وارد عراق كرده باشد.
خاورم*4*380*