تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳

تهران- ايرنا- گروه‌هاي مقاومت در هر نبرد عليه صهيونيست‌ها، بخشي از توانمندي‌هاي خود را به نمايش مي‌گذارند. آنان اين‌بار در پاسخ به تجاوز صهيونيست‌ها از موشك‌هاي با برد بيشتر استفاده كردند و به طرف صهيونيستي هشدار دادند درصورت تداوم عمليات، اهداف استراتژيك در قلب سرزمين‌هاي اشغالي را هدف قرار خواهند داد.

در دو روز گذشته مقاومت بيش از 430 موشك به سمت سرزمين‌هاي اشغالي شليك كرده است. دور جديد درگيري‌ها بين مقاومت اسلامي و رژيم صهيونيستي پس از آن صورت گرفت كه نظاميان صهيونيست روز جمعه و در جريان «راهپيمايي بازگشت» راهپيمايان فلسطيني را هدف قرار دادند و دو نفر را شهيد و 50 نفر را كه عمدتا زن و كودك بودند زخمي كردند. به گزارش منابع پزشكي غزه، از مارس (فروردين 97) سال گذشته تاكنون بيش از 270 فلسطيني در جريان راهپيمايي شهيد شده و هزاران نفر نيز مجروح شده‌اند.

در واكنش به اقدام روز جمعه صهيونيست‌ها، گروه‌هاي مقاومت اقدام به تيراندازي به سمت سرزمين‌هاي اشغالي كردند كه در جريان اين اقدام، دو سرباز صهيونيستي زخمي شدند. نيروي هوايي رژيم صهيونيستي نيز در حمله هوايي به غزه در روز جمعه، دو نفر از اعضاي گروه حماس را به شهادت رساند. پس از اين عمليات نظامي صهيونيست‌ها، حماس براي گرفتن انتقام خون اعضاي شهيدش، مناطقي از سرزمين‌هاي اشغالي را با موشك هدف قرار داد تا پس از چند ماه آتش‌بس، دور جديد درگيري‌ها آغاز شود.

روز گذشته «الميادين» از تداوم حملات رژيم صهيونيستي به غزه خبر داد و اعلام كرد در موج تازه حملات در روز يكشنبه جنگنده‌‌هاي رژيم صهيونيستي چندين‌بار بخش‌هايي از غزه را بمباران كردند. طبق اعلام رسانه‌هاي فلسطيني، محور شمالي نوار غزه به‌صورت گسترده هدف حملات هوايي توسط صهيونيست‌ها قرار گرفته است. منطقه الشيخ‌زائد ازجمله مناطقي در شمال نوار غزه است كه به‌صورت گسترده توسط صهيونيست‌ها بمباران شده است. علاوه‌بر حملات هوايي به غرب غزه و مشخصا منطقه الميناء، قايق‌هاي جنگي رژيم صهيونيستي نيز مناطق حماس در غزه را هدف گرفتند.

با دستور بنيامين نتانياهو به ارتش اسرائيل براي انجام حملات بي‌امان به غزه، در اين حملات تاكنون چهار برج و سه منزل مسكوني با خاك يكسان شده‌اند در حالي كه حملات جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي عليه زيرساخت‌هاي اقتصادي در شمال غزه نيز انجام شده است. در حملات روز شنبه جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي برجي مسكوني در مركز نوار غزه را هدف گرفتند كه دفتر خبرگزاري آناتولي تركيه در آن قرار داشت. اين جنگنده‌ها با پنج موشك اين ساختمان را هدف قرار دادند كه با خاك يكسان شد اما كارمندان خبرگزاري آسيبي نديدند. آويخاي ادرعي، سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي تصريح كرده است جنگنده‌هاي اين رژيم تاكنون 200 حمله را به اهدافي در نوار غزه انجام داده‌اند.

از زمان آغاز تجاوز نظامي صهيونيست‌ها به غزه تاكنون 11 نفر ازجمله يك كودك 14ماهه و مادر باردارش به شهادت رسيده‌اند. انتشار تصويري دردناك از اين كودك خردسال فلسطيني به‌نام «صفا ابوعرار» موجي از خشم و انزجار عمومي عليه صهيونيست‌هاي كودك‌كش را به‌همراه داشته است. با اين حال صهيونيست‌ها قصد ندارند به جنايت‌هاي خود عليه فلسطينيان پايان دهند و برعكس، قصد تشديد حملات به غزه را نيز دارند.

**پاسخ فرماندهي مشترك مقاومت
آبان‌ماه سال گذشته، رزمندگان مقاومت در نبرد با دشمن صهيونيستي گسترده‌ترين پاسخ خود را با شليك بيش از 400 موشك و راكت آن هم در كمتر از يك‌روز به سمت سرزمين‌هاي اشغالي دادند. اين ميزان شليك موشك و راكت، از سال 2014 بي‌سابقه بود. در درگيري دو روز گذشته بار ديگر مقاومت اسلامي بيش از 400 موشك و راكت به سمت سرزمين‌هاي اشغالي شليك كرد تا به طرف صهيونيستي اعلام كند در هيچ نبردي، سطح آتش را كمتر از عمليات قبلي نخواهد كرد. براساس آنچه خبرگزاري «اسپوتنيك» به نقل از ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرده است، تعداد راكت‌هاي شليك‌شده از نوار غزه به سرزمين‌هاي اشغالي به 430 عدد در 24 ساعت ابتدايي نبرد رسيده است.

در توئيت ارتش صهيونيستي آمده است: «طي 24 ساعت گذشته 430 راكت از غزه به سمت اسرائيل شليك شده است.» نكته قابل‌توجه در پاسخ موشكي مقاومت، تعداد بالاي شليك در زمان كوتاه و برد بيشتر آنان است. روزنامه صهيونيستي «معاريو» در مطلبي به برد بالاي موشك‌هاي جنبش مقاومت اسلامي حماس اذعان كرد. اين روزنامه در مطلبي به قلم «تال لو رام»، تحليلگر صهيونيست نوشت: «برخلاف دفعات قبل، حماس حملات موشكي خود را به فاصله‌هاي دورتري انجام داد.» منابع ميداني گفته‌اند مقاومت اسلامي در كمتر از چهار دقيقه 140 راكت از غزه به سمت اشكلون شليك كرده است. در اين عمليات، مقاومت براي دومين‌بار از موشك‌هاي «كورنت» خود استفاده كرد.

چند ماه پيش، مقاومت با اين موشك يك اتوبوس نظامي ر ا هدف قرار داد و اكنون خبرگزاري فلسطيني «شهاب» اعلام كرده است مقاومت با كورنت يك جيپ نظامي رژيم صهيونيستي را در شمال نوار غزه هدف قرار داد. به‌دنبال پاسخ قاطع مقاومت، پناهگاه‌هاي واقع در اطراف تل‌آويو روي صهيونيست‌ها بازگشايي شد. موشك‌هاي فلسطيني منجر به زخمي‌شدن بيش از 60 صهيونيست شده است. از اين تعداد موشك، بيش از 20 فروند به عسقلان اصابت كرد. اتاق عمليات مشترك گروه‌هاي مقاومت فلسطين اعلام كرد در پاسخ به حملات اشغالگران به منازل مردم در غزه، 50 فروند موشك به عسقلان شليك كرده است. در اين حمله موشكي 18 نفر به دليل آسيب‌هاي ناشي از ترس شديد يا اصابت تركش، به بيمارستان منتقل شدند.

در عسقلان دو صهيونيست به‌دليل شدت جراحت به هلاكت رسيدند. حال سه صهيونيست ديگر نيز وخيم گزارش شده است. مقاومت چند پايگاه نظامي را نيز هدف موشك‌هاي خود قرار داد. شبكه تلويزيوني «المنار» نيز گزارش داد در اثر اصابت موشكي به شهرك صهيونيست‌نشين در منطقه اشغالي نقب چند صهيونيست زخمي شدند. در بسياري از شهرك‌هاي اطراف نوار غزه تا بئرالسبع و راهط، آژير خطر به صدا در آمده است. موشك‌ها تا بئرالسبع رسيده و مدارس در مناطق جنوبي و ساحل جنوبي (در فلسطين اشغالي) تعطيل شده است.

رسانه‌هاي صهيونيستي از هدف قرار گرفتن مواضعي در منطقه بئرالسبع واقع در عمق سرزمين اشغالي خبر دادند. نيروهاي مقاومت اسلامي فلسطين اعلام كردند با چند فروند موشك پايگاه هوايي «حتسريم» واقع در سرزمين‌هاي اشغالي و فرودگاه نظامي «نيفاتيم» را در 75 كيلومتري غزه مورد هدف قرار دادند.

ويژگي تازه‌ترين عمليات گروه‌هاي مقاومت را مي‌توان افزايش برد موشك‌ها، تنوع در جغرافياي مناطق هدف قرار گرفته، ارتقاي كيفيت اهداف و هدف قرار گرفتن پايگاه‌هاي نظامي، تلاش براي تثبيت توازن رعب، پوشش رسانه‌اي لحظه‌اي توسط بخش رسانه‌اي مقاومت، فرماندهي مشترك و متمركز تمامي فعاليت‌هاي گروه‌هاي متنوع مقاومت دانست. ناآگاهي صهيونيست‌ها برابر ابزارهاي پنهان مقاومت، آنان را نگران نبردهاي آتي خواهد كرد.

** شليك موشك به اهداف استراتژيك
اتاق عمليات مشترك گروه‌هاي فلسطيني در بيانيه‌اي اعلام كرد: «مقاومت عسقلان، اوفاكيم و كريات‌جات را هدف حملات موشكي قرار داده و درصورت ادامه بمباران غزه از سوي رژيم صهيونيستي، دامنه حملات خود را گسترش داده و شهرهاي اسدود و بئرالسبع را نيز هدف قرار خواهد داد.» گردان‌ قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي در همين راستا كليپي را منتشر كرد. در اين كليپ رزمندگان مقاومت سه فروند موشك را در لانچر سه‌موشكي مستقر مي‌كنند و به‌دنبال آن تصاوير امكان استراتژيك سرزمين‌هاي اشغالي با موقعيت دقيق جغرافيايي به نمايش درمي‌آيد. اين اماكن نيروگاه ديمونا، پالايشگاه‌هاي حيفا، بندر اشدود و فرودگاه بن‌گوريون هستند.

بررسي اماكني كه توسط موشك‌هاي مقاومت هدف قرار گرفته نشان از نزديك‌شدن حملات به شهرك و نيروگاه هسته‌اي ديمونا است. رآكتور هسته‌اي ديمونا از مهم‌ترين اهداف استراتژيكي است كه مي‌تواند هدف موشك‌هاي مقاومت قرار بگيرد. اين تاسيسات رآكتور در فاصله 70 كيلومتري نوار غزه قرار دارد و از مهم‌ترين تاسيسات در اراضي اشغالي محسوب مي‌شود. كمي دورتر از اين رآكتورها پايگاه‌هاي شركت‌هاي اسرائيلي توليد فسفات و سنگ معدن اورانيوم قرار دارد كه درصورت اصابت موشك‌هاي مقاومت به آنها موجب فاجعه‌اي بزرگ براي اين دولت اشغالگر خواهد شد. فرودگاه نظامي «نيفاتيم» نيز كه مورد اصابت موشك‌هاي فلسطيني قرار گرفت، پايگاهي است كه جنگنده‌هاي اف-16 رژيم صهيونيستي از آنها براي حملات هوايي خود استفاده مي‌كنند، از اين رو مهم‌ترين منطقه نظامي براي ارتش اين رژيم محسوب مي‌شود.

فرودگاه بين‌المللي بن‌گوريون نيز يكي از مهم‌ترين زيرساخت‌هاي استراتژيكي است كه اين رژيم از هدف قرار گرفتن آنها نگران است و درصورت رسيدن موشك‌هاي مقاومت به آنجا، پروازها متوقف مي‌شوند. به همين دليل صهيونيست‌ها با بروز هر تنشي، مسيرهاي پروازي از اين فرودگاه و به مقصد آن را تغيير مي‌دهند.

از مهم‌ترين اهداف استراتژيك در اراضي اشغالي كه اشغالگران همواره بابت آن نگران هستند، پالايشگاه حيفاست كه نيازهاي نفتي اسرائيل را تامين مي‌كند. پالايشگاه حيفا گاز صنعتي و مصرف خانگي صهيونيست‌ها را تامين مي‌كند و ظرفيت پالايش سالانه 13 ميليون تن نفت خام را دارد و از بزرگ‌ترين پالايشگاه‌هاي نفت جهان محسوب مي‌شود.

بندر اشدود نيز بزرگ‌ترين بندر اسرائيل است و بيش از 60 درصد تمامي واردات رژيم صهيونيستي از طريق بندر اشدود انجام مي‌گيرد. اگر اين بندر به‌واسطه شليك موشك تعطيل شود، صهيونيست‌ها با مشكل مواجه خواهند شد.

منبع: روزنامه فرهيختگان؛ 1398،02،16
گروه اطلاع رساني**2059**2002