به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در روزهای گذشته به دلیل بروز التهاب در بازار خودروی كشور و با هدف كمك و همراهی برای مدیریت این بحران توسط نیروهای انتظامی و قضایی، سایت هایی نظیر «دیوار» و «باما» در پیام هایی از حذف موقت نمایش قیمت در آگهیهای خودروی خود خبر دادند.
در این زمینه، «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در دو سه روز گذشته، التهاب و هیجان كاذب قیمت خودروها فروكش كرده و قیمت ها روند نزولی به خود گرفته است.
به گفته وی، اكنون در عمل معامله ای انجام نمی شود و بازار خودرو راكد است، اما در مقایسه با چند روز گذشته نرخ خودروها داخلی تا پنج درصد و نرخ خودروهای مونتاژی بین پنج تا 15 درصد كاهش یافته است.
موتمنی بیان داشت: بطور نمونه خودروهای پژو 2008 و مزدا 3 كاهش 30 میلیون تومانی و سیتروئن C3 افت 40 میلیون تومانی را تجربه كرد.
وی گفت: امروز هر دستگاه پژو 405 به 86 میلیون تومان، پژو پارس 105 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 به 103 میلیون تومان، پژو 206 وی هشت به 125 میلیون تومان، دنا 128 میلیون تومان، پراید 111 به 55 میلیون تومان، پراید 131 به 53 میلیون تومان، پراید 151 به 52 میلیون تومان، ساینا 67 میلیون تومان، تیبا 58 میلیون تومان، تیبا 2 به 65 میلیون تومان و سمند ال. ایكس 89 میلیون تومان قیمت خورد.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران پیش بینی كرد وقتی در عمل خریداری در بازار نباشد، قیمت ها بیش از این نیز كاهش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: اعلام قیمت های كاذب در سایت ها در حالی كه در عمل خودرویی نیز در كار نبوده، آشفتگی بازار را به دنبال داشت؛ این در حالی است كه باید اصالت آگهی، اصالت كالا و اصالت قیمت كارشناسی شود و پس از آن سایت ها آگهی مربوطه را منتشر كنند.
** لیدرهایی كه به بازار خط می دهد
موتمنی از وجود «لیدرهایی قدرتمند» در بازار خبر داد كه با استفاده از چند كانال تلگرامی و سایت ها به صورت هماهنگ قیمت های دلخواه خود را اعلام می كنند و هیچ نظارتی نیز بر آنها وجود ندارد.
وی با بیان اینكه این اتحادیه از ابتدا با اعلام قیمت در سایت ها مخالف بود، ادامه داد: معتقدیم كار در حوزه هایی نظیر خودرو و مسكن تخصصی است و اعلام قیمت های كاذب در فضای مجازی جز التهاب آفرینی در بازار نتیجه ای ندارد.
این مقام صنفی اظهار داشت: بطور مثال شاهدیم افراد هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته اند، اما حواله آن را با افزایش بی قاعده در سایت ها آگهی می كنند.
موتمنی به افزایش ناگهانی قیمت خودرو از شنبه هفته گذشته اشاره كرد و گفت: این در حالی است كه طی 20 روز گذشته تغییر خاصی در نرخ ارز، قیمت جهانی خودرو و غیره شاهد نبودیم.
** لزوم آنالیز قیمت ها
وی از افزایش ناگهانی برخی مدل های خودرو در فروردین ماه از سوی مونتاژكاران داخلی نیز انتقاد كرد كه تاثیر منفی بر بازار گذاشت، در حالی كه هیچ آنالیز قیمتی وجود ندارد.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران تاكید كرد: آنالیز قیمت ها و نظارت بر آنها، خواست اصلی این اتحادیه است تا پس از آن بر اساس سود مشخص و انجام نظارت های مربوطه، خودروها در بازار قیمتگذاری شوند.
وی درخصوص خودروهای خارجی نیز گفت: قیمت كارخانه ای این خودروها، همچنین تعرفه گمركی، هزینه تمام شده شماره گذاری و سود 15 تا 20 درصدی در نظر گرفته شده برای آنها مشخص است، اما در عمل با قیمتی هایی به مراتب بالاتر خرید و فروش می شوند.
موتمنی به نقص برخی قطعات در كارخانجات خودروسازی نیز اشاره كرد كه سبب شده خودروها تجاری نشده و در نتیجه به بازار عرضه نشوند و افزود: این مساله موجب محدودیت عرضه و افزایش قیمت می شود، باید فكری اساسی كرد تا نیاز روزانه بازار تامین شود.
به گزارش ایرنا، دیروز «امیرحسن كاكایی» استاد دانشگاه علم و صنعت نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: اعلام قیمت ها در سایت ها هرچند به شفافیت بیشتر می انجامد، اما همچون تیغ دولبه است كه می تواند به ابزاری برای سوء استفاده دلالان و حتی دشمنان تبدیل شود.
وی در توضیح اینكه چرا از شنبه هفته گذشته این اتفاق افتاده، اعلام قیمت های بی حساب و كتاب در فضای مجازی و سایت های خودرویی را دلیل آورد.
وی افزود: در شرایط كنونی نتیجه ای جز افزایش استرس برای مردم به دنبال ندارد و برداشتن قیمت ها از فضای مجازی می تواند «آرامش روانی موقتی» برای مردم به ارمغان آورد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: مشكل اصلی صنعت خودرو، تولید و قیمت گذاری نادرست است و وقتی قیمت گذاری مان صحیح نباشد، عده ای به دنبال سودهای بادآورده و تضمین شده به دلالی روی می آورند.
اقتصام*3065**9189
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
تهران- ایرنا- رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران گفت: حذف نمایش قیمت در سایت های خرید و فروش خودرو، نرخ ها را در بازار نزولی كرد.