تهران- ایرنا- مدیرعامل گروه مپنا گفت: از مجموع نیروگاه های حرارتی كشور تاكنون فقط 27 نیروگاه یعنی حدود 6 درصد به نیروگاه سیكل تركیبی (به منظور كاهش گازهای گلخانه ای و صرفه جویی انرژی) تبدیل شده اند.

عباس علی آبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: تبدیل نیروگاه برق حرارتی به سیكل تركیبی زمانی بین یك تا دوسال نیاز دارد اما می توان در عرض 5 سال نسبت به تبدیل همه نیروگاه های حرارتی به سیكل تركیبی اقدام كرد.
هم‌اكنون در مجموع 478 واحد نیروگاهی حرارتی در سراسر ایران در مدار بهره‌برداری است كه از این تعداد 117 واحد حرارتی به‌صورت سیكل ساده گازی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. در كل 160 واحد گازی كشور مستعد تبدیل شدن به سیكل تركیبی هستند كه با تبدیل همه این نیروگاه ها به سیكل تركیبی، 12 هزار و 600 مگاوات به ظرفیت اضافه می شود.
مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینكه كار اصلی این شركت ساخت نیروگاه سیكل تركیبی است ادامه داد: تاكنون 20 هزارمگاوات نیروگاه سیكل تركیبی توسط این شركت ساخته است.
وی، توربین گاز را سیكل نخست و بخار و سیستم كولینگ را سیكل دوم برشمرد و خاطرنشان ساخت: اكنون كار تبدیل نیروگاه پرند به سیكل تركیبی در حال انجام است و نیروگاه رودشور و جهرم نیز به نیروگاه سیكل تركیبی تبدیل خواهند شد.
علی آبادی افزود: روند تبدیل نیروگاه های برق حرارتی عسلویه، توس، سبلان و كاشان به نیروگاه سیكل تركیبی نیز ادامه دارد.
مدیرعامل گروه مپنا به بند 19 قانون بودجه سال 1392 و ماده 12 قانون رفع موانع كه مشوق هایی برای تبدیل نیروگاه برق حرارتی به سیكل تركیبی در نظر گرفته اشاره كرد و گفت: هنوز دولت در زمینه پرداخت این مشوق ها اقدامی نكرده است گر چه عنوان شده امسال پرداخت ها صورت خواهد گرفت.
وی در عین حال خاطرنشان ساخت: نیازی نیست همه نیروگاه های برق حرارتی تبدیل شوند و برخی باید حرارتی بمانند.
به گزارش ایرنا، طبق ماده 10 آیین نامه اجرایی بند 19 قانون بودجه سال 92 وزارت نفت مكلف است سوخت مایع صرفه جویی شده یا معادل ارزش روز سوخت مایع در زمان تحویل را به صورت نفت خام به سرمایه گذار تحویل كند.
این عبارت در ماده 4 آیین نامه اجرایی ماده 12 قانون رفع موانع تولید نیز به صورت مشابه تكرار شده است. یعنی قانون، وزارت نفت را مكلف كرده است كه سوخت صرفه جویی شده یا معادل ارزش آن را به صورت نفت خام به نیروگاه تحویل دهد.
در بند ۱۹ قانون بودجه ۹۲ كه به صورت مشابه در قانون بودجه سال 93 تكرار شد و پس از آن در ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر (مصوب سال 94) به صورت دائمی به تصویب رسید. دولت با این اختیارات قانونی، قراردادهای بیع متقابلی را با نیروگاه‌های بخش خصوصی امضا كرد كه در صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تبدیل نیروگاه گازی به سیكل تركیبی، هزینه سرمایه گذاری در مدت قرارداد به آنها پرداخت می شود.
مهمترین مزیت های راه اندازی بخش بخار نیروگاه های سیكل تركیبی از دیدگاه ملی، استفاده بهینه از منابع انرژی كشور با صرفه جویی سالانه بیش از 11 میلیارد متر مكعب سوخت معادل 2 میلیارد دلار صرفه جویی سالانه است كه می توان بدون مصرف سوخت، هفت هزار و 500 مگاوات به ظرفیت جدید نیروگاهی افزوده شود و متوسط راندمان 21 نیروگاه نیز به حداقل 50 درصد می رسد. كاهش انتشار گازهای گلخانه ای از دیگر مزایای احداث بخش بخار نیروگاه های سیكل تركیبی است.
به گزارش ایرنا، نیروگاه سیكل تركیبی نیروگاهی است كه شامل تعدادی توربین گاز و توربین بخار می‌شود. در این نوع نیروگاه، با استفاده از بویلر بازیاب، از حرارت موجود در گاز‌های خروجی از توربین‌های گاز، برای تولید بخار آب مورد نیاز در توربین‌های بخار استفاده می‌شود.
اگر توربین گاز به صورت سیكل تركیبی نباشد، گاز‌های خروجی آن، كه می‌توانند تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد دما داشته باشند، مستقیم وارد هوا شده و انرژی باقیمانده در آن هدر می‌رود. در حالی كه در نیروگاه سیكل تركیبی، از این انرژی استفاده شده و بویلر توربین بخار بدون نیاز به سوخت، بخار آب تولید می‌كند. بنابراین، با استفاده از این روش، راندمان سیكل افزایش خواهد یافت.
ظرفیت نصب شده نیروگاه های برق كشور در 40 سال اخیر 11.5برابر شد و از هفت هزار و 24 مگاوات در سال 1357 به 80 هزار و 78 مگاوات تا سال 1397 رسید.
اقتصام *2078* 3063