محمدعلی شجاعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت های استان در مقایسه با سایر استان ها بویژه در بخش حمل و نقل هوایی و ریلی، اظهار داشت: نباید نبود و یا كمبود پروازها در فرودگاه بجنورد را به شرایط جوی ربط داد زیراكه در تمام كشور این مساله حاكم است.
وی افزود: هم اینك بسیاری از فرودگاه های كشور از نظر تعداد مسافر و فرودگاه شرایط و فرمول خاص برای نشست و برخواست دارند كه نقصی در پروازها ایجاد نمی كند بنابراین بیشترین مشكل در نبود توجه به زیرساخت های استان است.
وی در ادامه از فرودگاه به عنوان نداشته های زشت استان یاد كرد و گفت: نبود این بخش باعث می شود ورود به این استان به گونه ای ممنوع شود زیرا برای استانی كه حداقل یك پرواز تعریف نشده سرمایه گذاران را متوجه این امر می كند كه خراسان شمالی جای سرمایه گذاری نیست.
استاندار خراسان شمالی با بیان اینكه مسئولان استان وظیفه خود را نسبت به مردم استان به خوبی انجام نداده اند، اظهار داشت: مردم خراسان شمالی حق دارند از امكانات پرواز بهره مند باشند.
وی با بیان اینكه سیستم هواپیمایی كشور باید به وظیفه خود در قبال خراسان شمالی عمل كند، گفت: در حال حاضر مطالباتی از مسئولان با ادبیات طلبكارانه داشته ام و با بخش خصوصی هم صحبت كرده ام.
وی افزود: تا یك ماه دیگر هم تحمل می كنیم اگر سیستم هواپیمایی كشور پای كار نیامد خودمان وارد عمل می شویم زیرا كه سیستم هواپیمایی باید بدون توجه به تعداد مسافر به خراسان شمالی هم وارد شود.
وی یادآور شد: هم اینك وزیر راه دستور كتبی و قطعی برای برقراری پروازها به این استان داده باید دید كه خروجی این دستورات چیست.
به گزارش ایرنا؛ هم اكنون تنها شركت هواپیمایی ماهان در روزهای دوشنبه، پنجشنبه و جمعه بین مركز استان خراسان شمالی و تهران پرواز دارد.
14 هزار و 181 مسافر، پارسال از طریق پروازهای فرودگاه بجنورد جابه جا شده اند كه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 96 به كمتر از نصف رسیده است.
اكنون فرودگاه بجنورد به عنوان فرودگاه مرز هوایی مشغول فعالیت است و دارای یك باند به ابعاد 4200 در 45 متر، اپرون به ابعاد 245 در 118 متر، تاكسی وی عمود به ابعاد 23 در 120 متر و ساختمان ترمینال مسافری به مساحت 1700 متر مربع و ترمینال جدید به مساحت 4600 مترمربع است.
استاندار خراسان شمالی در ادامه گفت: با وجود اینكه خراسان شمالی در زمان مناسبی تبدیل به استان شد و در منابع مالی حداقل در 10 سال اول مشكلات چندانی نداشت اما، به زیرساخت ها خوب اعتنا نشد و حل این مساله را در اولویت اعتبارات نبوده است.
وی پایین بودن وضعیت اشتغال و سهم ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی استان نسبت به كشور را در نتیجه نبود زیرساخت ها دانست و اظهار داشت: در برنامه های گذشته اشتباه بزرگ تاریخی كرده ایم و همین امر باعث شده یك مسیر درست تعریف شده و تمام شده از استان به پایتخت كشور نداشته باشیم.
مقام عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به غفلت های بسیار صورت گرفته در استان، گفت: با وجود اعتبارات عمرانی و میزان تخصیص های فعلی جبران كارهای نشده بسیار سخت است.
وی نبود زیرساخت ها را باعث از دست دادن بازار محصولات روستایی و بسیاری مشكلات دیگر دانست و ابراز امیدواری كرد: با رونمایی از سند توسعه استان سمت و سوی اعتبارات استانی در مسیر درست خود قرار گیرد.
شجاعی یادآور شد: در سال های گذشته از تاسیس استان اول باید به بخش روستا توجه می شد و در گام های بعدی به سراغ صادرات و واردات و بخش بازرگانی می رفتیم در حالی كه اكنون بعد از گذشت این سال ها باید از روستاها شروع كنیم و اقتصاد و زیرساخت های روستا را درست كنیم تا بتوانیم در مهم ترین ظرفیت استان كه كشاورزی است گام برداریم.
استاندار خراسان شمالی از كشاورزی به عنوان پیشران اقتصادی استان یاد كرد و اظهار داشت: نصف جمعیت استان كشاورزی است و بنابراین باید از این بخش شروع كنیم و بیشتر به آن توجه كنیم.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق كشور قرار دارد كه فاصله بجنورد، مركز این استان تا تهران افزون بر 700 كیلومتر و تا مشهد 250 كیلومتر است.
در این استان مجتمع های بزرگ صنعتی و تولیدی نظیر پتروشیمی خراسان، آلومینای جاجرم، فولاد اسفراین و كارخانه قند شیروان فعالیت دارند كه مدیران و كارشناسان این واحدهای صنعتی همواره در حال تردد بین بجنورد و تهران هستند.
ط/ 6042
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی از نبود زیرساخت ها به عنوان یكی از مهم ترین مشكلات و كمبودهای استان یاد كرد و گفت: فرودگاه و كمبود پروازها از نداشته های استان است كه روند ورود سرمایه گذاران را كند كرده است.