تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷

شیراز– ایرنا- استاد دانشگاه شیراز با اشاره به اینكه خرید هیجانی معضلی برای بازار است ، گفت: عوامل واقعی و انتظاری افزایش قیمت باعث شده تا مصرف كننده نهایی در قبال افزایش قیمت كالا تغییر رویه داشته باشد و نسبت به خرید اقدام كند.

روح الله شهنازی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه عوامل واقعی قیمت گذاری كالاها از تقاضای واقعی نشات گرفته است اضافه كرد: وقتی در بازار تقاضا برای كالایی وجود داشته باشد و آن تقاضا واقعی باشد به همان میزان نیز شاهد عرضه كالا هستیم.
وی در خصوص شرایط نوسانی نیز عنوان كرد: در شرایطی كه بازار دارای نوسان است انتظارات بیشتر از تقاضای واقعی بر رفتار مصرف كننده تاثیر گذار است و با افزایش میزان تقاضا در افراد شاهد ایجاد حباب در بازار هستیم كه این حباب توسط مصرف كننده نهایی ایجاد شده است و با افزایش تقاضا نیز این حباب قیمتی افزایش می یابد.
این استاد اقتصاد دانشگاه شیراز در خصوص چرایی ایجاد حباب تقاضا در بازار بیان كرد: یكی از عواملی كه بر ایجاد حباب در بازار اثر می گذارد روند قیمت گذاری است اگر روند قیمت گذاری به گونه ای باشد كه مصرف كننده انتظار افزایش قیمت نداشته باشد حباب تقاضا از طرف عرضه كننده ایجاد نخواهد شد و می توان گفت كه بهبود روند قیمت گذاری می تواند نه تنها از افزایش حباب تقاضا در بازار بكاهد بلكه نوسانات بازار را نیز كاهش می دهد.
شهنازی معتقد است كه مبارزه با گران فروشی یكی از عوامل كاهش انتظارات تورمی تقاضا است و مبارزه با گران فروشان نقش مهمی در كاهش خرید هیجانی افراد دارد.
استاد دانشگاه شیراز اضافه كرد: خرید هیجانی افراد و مصرف كنندگان نهایی زمانی ایجاد می شود كه افراد انتظار دارند در آینده كالا افزایش قیمت داشته باشد لیكن نسبت به خرید هیجانی و ایجاد صف برای خرید كالا اقدام می كنند پس می توان با اعمال سیاست گذاری قیمتی و مبارزه با گران فروشی از خرید هیجانی افراد جلوگیری كرد.
وی با اشاره به اینكه 30 درصد رشد نقدینگی در جامعه وجود دارد عنوان كرد: رشد نقدینگی منجر به افزایش تقاضا برای خرید از كالای بخصوصی توسط مردم می شود و همین امر منجر به افزایش انتظارات تورمی مصرف كننده خواهد شد لیكن می توان با كنترل رشد نقدینگی نسبت به كنترل حباب تقاضا در بازار اقدام كرد.

** اطمینان سازی سدی برای خرید هیجانی
عضو هیات علمی دانشكده اقتصاد دانشگاه شیراز در خصوص مدیریت خرید هیجانی نیز گفت: خرید هیجانی یكی از مشكلات بازار است و می توان با اعتماد سازی و ایجاد امید به كاهش قیمت در آینده در میان مصرف كننده نهایی از روی دادن این معضل جلوگیری كرد.
شهنازی اضافه كرد: زمینه ساز اعتمادسازی انجام فعالیت های ساختاری مرتبط بازیرساخت های اقتصادی است و این مهم زمانی ایجاد خواهد شد كه برنامه ریزی بلند مدت برای بهبود شرایط و رفاه افراد تدوین و اجرایی شده باشد.
وی بیان كرد: انجام فعالیت های ساختاری و زیربنایی در زمینه اقتصاد از بین برنده رشد نقدینگی است و با از بین رفتن رشد نقدینگی انتظارات كاهش و در نتیجه می توان گفت كه خرید هیجانی نیز كاهش می یابد.

** احتكار ناشی از انتظارات تورمی است
استاد اقتصاد دانشگاه شیراز در خصوص نقش احتكار در خرید هیجانی نیز گفت: اگر انتظارات افزایش قیمت در آینده وجود نداشته باشد شاهد افزایش تقاضا برای خرید از طرف مصرف كننده و كاهش عرضه از طرف عرضه كننده نخواهیم بود.
وی اضافه كرد: احتكار زمانی ایجاد می شود كه در افراد این انتظار ایجاد شود كه نوسانات قیمتی در بازار افزایش می یابد و مصرف كننده نیز متقاضی خرید كالا باشد در این میان برخی برای كسب سود بیشتر اقدام به احتكار مایحتاج مورد نیاز مردم كنند.
ع.پ / 1876