تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷

بوشهر- پایگاه خبری - تحلیلی سپاس مطلب سید فریور موسوی یكی از اهالی جزیره خارگ را با عنوان افسانه تلوزیون تمام شد اما داستان كشتی مسافربری خارگ ادامه دارد سرگذشت تلخ اهالی این جزیره را منتشر كرده است.

در ادامه این مطلب آمده است:با توجه به مشكلاتی كه در حوزه حمل و نقل مسافربری جزیره خارگ وجود دارد یادمان به سریال جومونگ می افتد كه با آنكه بیش ازبیست بارازتلویزیون پخش شده اما بالاخره پایان یافته است، اما این سریال كشتی آروس مهیار یا تایتانیك فعلی خلیج همیشه فارس هنوز به انتها نرسیده است.
هوای استان بوشهركه خراب می شود وبالطبع آن، هوای خلیج فارس كه بهم می ریزد تازه ما خارگی ها زانوی غم بغل میگیریم وبه دنبال چه كنیم چه كنیم می دویم !!! شرایط جوی وقتی كه به هم میریزد ، تازه یادمان می افتد كه ای وای راستی جریان تردد دریایی مان به كجارسیده است ؟
چهل سال ازانقلاب شكوهمند اسلامی ایران می گذرد اما هنوزهم 'در یتیم خانه' خلیج همیشه فارس برای تردد مردمان اش ، وام دارجمله ی زیبای جلال آل احمد هستند كه لقب 'دریتیم' خلیج همیشه فارس رابه جزیره خارگ اطلاق نمود ! هنوزهم هیچ مقام ومسئولی دراستان بزرگ و پهناور بوشهر، همان استانی كه سرداران بزرگی چون رئیسعلی دلواری كه مظهرشجاعت، وطن پرستی، نوع دوستی و روح بزرگ انسانیت بود، جوابگوی مردم مظلوم خارگ نبوده ونیست ! كجایند رهروان این سرداردلیرایرانی ؟
ظریفی می گفت : ازسالی كه خارگ درتقسیمات كشوری به زیرنظراستان بوشهررفت ، اوضاع واحوال خوب آن روزهایش برباد رفت !
ظریف دیگری اظهار داشت : جزیره خارگ دراستانداری بوشهرهمه ساله آخرین ردیف بودجه های عمرانی ، آبادی ، شهروندی وخدمات و . . . را بخودش اختصاص داده ومیدهد !
ودرآخرظریف دیگری هم تاكید داشت : من تا یاد دارم مردم مظلوم و همیشه مقاوم خارگ ، برای ترددشان با مشكلات عدیده ای مواجه بوده وهستند و واقعا' نه مدیری وجود دارد كه به درد آنها برسد ونه فریادرسی هست !
اما درتقسیمات دریافت بودجه كشوری استانداری بوشهر تنها به واسطه همین جزیره خارگ رقم های قابل توجهی دریافت می كند كه دلیل اصلی آن هم صادرات بیش از93 درصد ازنفت ایران ازاین جزیره است و دراین میان دریغ ازیك درصد توجه و نگاه ویژه مسئولان شهری، سیاسی واجتماعی این استان به این جزیره اسرارآمیز !
تمام مسئولانی كه تاكنون به این جزیره سفركرده اند درقول دادن هایشان ید طولانی داشته ودراین رابطه حرفشان همیشه حرف بوده است اما درانجام وعمل متاسفانه تادلتان بخواهد مسئول ناكارآمد وناتوان داشته و داریم ! داستان بحث تردد مردم ولایتمداراین جزیره است، بحث درد ورنج این مردم بی پناه است كه كسی نه حرفشان را می شنود و نه كسی به ایشان توجه ای دارد كه متاسفانه فضای مجازی برای مسئولان كشورمان تبدیل به فضایی برای مانور و سلفی گرفتن و فرار از بارمسئولیت وشانه خالی كردن از زیر بار كارهای اجرایی و روزمره شان شده است.
تا قبل از انقلاب اسلامی ایران حاكمیت این جزیره برعهده خوزستان بود و درآن زمانها مشكلی به نام تردد وجود نداشت چراكه هواپیمایی ایران ایر، هما ( جمهوری اسلامی ایران ) ، هر روز در مسیرهای تهران ، اصفهان ، شیراز ، خارگ ، آبادان و بالعكس تردد داشت به گونه ای كه بلیط آن زمان خارگ به تهران هفتصد وپنج ریال بود كه اهالی بومی هم قدرت خرید وتهیه بلیط را داشتند وهم جا برای همه اهالی بود.
ضمن آنكه لنج های باربری و مسافربری درمیان ساحل خارگ و گناوه مدام درتردد بوده واهالی برای جابجایی وتردد مشكل خاصی نداشتند! اما با پایان یافتن جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، و بعد ازجانبازی ها و فداكاری های مردم خوب وخونگرم خارگی مشكلات یكی پس ازدیگری نمود پیدا كرد كه اگر از تهیه مایحتاج آب شرب، سیستم فاضلاب شهری، آرد و نان، میوه وسبزی تازه، بیكاری، سرگرمی و تفریحات سالم، ورزش و نبود درصحنه های كشوری و غیره بگذریم، عمده ترین مشكلات این اهالی كهن تردد ونحوه تردد آنها ازمسیرآبی است.
این درحالی است كه اگریك فرد بومی بخواهد به همراه خانواده اش به خارج ازخارگ تردد كند هزینه كشتی برایش زیاد است و هزینه هواپیما برایش كمرشكن! كشتی های تاریخ گذشته درمسیرخارگ به گناوه و بالعكس هم مزید تشویش خاطراین عزیزان خواهد بود! اما مشكل اصلی هوای ناپایدار و پشت آب ماندن بومی ها و كاركنان شركت های غیرنفتی است كه ازمزایای پروازرایگان محروم هستند.
بحث تردد دریایی وشناورها كه پیش می آید به ناگاه یادمان به سریال تكراری آروس مهیا می افتد، همان كشتی ناز و پر نعمتی كه برایش بودجه ای حدود سی میلیارد تومان درنظرگرفته شد ( براساس گفته های جدید مسئولان استان ) و درنهایت با رقمی حدود هشت میلیارد تومان ساخته و به آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس انداخته شد تا به مردم خارگ سرویس دهی نماید ! كشتی ای كه هم اكنون درشهربی كشتی خارگ به كشتی دریاها لقب گرفته است ومعلوم نیست صاحب ومنصب آن كیست !
یادمان به سریال جومونگ می افتد كه با آنكه بیش ازبیست بارازتلویزیون پخش شده اما بالاخره پایان یافته است، اما این سریال كشتی آروس مهیار یا تایتانیك فعلی خلیج همیشه فارس هنوز به انتها نرسیده است ! واقعا چگونه و چطور تاكنون و با آنكه سالهای پیش شاهد مرگ و میردانشجویان جوان درمسیر آبی خارگ به گناوه بودیم ، كشتی درست و حسابی ای برای تردد این مردم خریداری نشده است !؟
یادمان باشد تاریخ درحال تكرارشدن است و با بدی هوا و شرایط خراب جوی بازهم سرمردم خارگ بی كلاه می ماند، گاه یك هفته، گاه دوهفته و سال گذشته سه هفته دریای متلاطم خلیج همیشه فارس ، تردد دریایی راازاین مردم گرفت و زندگی شان رافلج كرد !
ای كاش مسئولانی كه دراین استان زندگی می كنند یكی ازاعضای خانواده خود را به اجبار و برای زندگی به خارگ می فرستادند تا درد این مردم را حس و حالشان رادرك كنند! عزیزان هیچ مسئولی حال شما و خانواده شما را نه درك می كند و نه می خواهد دراین شرایط بحرانی و بغرنج قرارگیرد، هیچ مسئولی درد شمارا نمی داند و نمی خواهد بداند!
7212/6045